امیرحسین عبدالغفاری در "آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی معاونت علمی" که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: ما در این شرکت نخستین تولیدکننده واکسن آنفلوآنزای فصلی نوترکیب چهار ظرفیتی در کشور هستیم؛ به طور کلی واکسن یک محصول استراتژیک برای هر کشوری محسوب می‌شود و با به وجود آمدن پاندمی، اهمیت تولید واکسن در کشور و دنیا مشخص و نمایان شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی با بیان اینکه در گذشته کشور ما پیشتاز در تولید واکسن بوده است، اظهار کرد: در این راستا ما توانستیم امروز به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم واکسن آنفلوآنزای فصلی را به تولید برسانیم که تاکنون این واکسن در کشور تولید نشده و جزو اقلام وارداتی ما محسوب می‌شد.

عبدالغفاری ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشتی جهانی، سالانه ۶۵۰ هزار نفر با آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند؛ از این‌رو نیاز به این واکسن احساس می‌شود؛ کشور ما سالانه سه تا پنج میلیون دوز از این واکسن را نیاز دارد که با توجه به اپیدمی، این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی گفت: در سال گذشته این واکسن از سایر کشورها تأمین می‌شد اما توانستیم در این شرکت با استفاده از یک پروتئین نوترکیب، واکسن را به تولید برسانیم که اکنون در مرحله مطالعات بالینی است.

وی با بیان اینکه این واکسن از نوع نسل سوم واکسن‌ها محسوب می‌شود، گفت: مزیت‌های واکسن نسل سوم به سایر نسل‌ها، تولید سریع، اثربخشی بالا و حساسیت کمتر به شمار می‌رود؛ از بهمن سال ۹۹ کارآزمایی بالینی این واکسن را آغاز کردیم که تاکنون به ۴۳۲ نفر تزریق شده و این افراد وضعیت خوبی دارند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده واکسن آنفلوآنزای فصلی انسانی با بیان اینکه برای تولید این واکسن، خط تولید و تکنولوژی صفر تا صدی را ایجاد کردیم، گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد مواد اولیه از خارج تأمین می‌شود که درصدد هستیم این میزان را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوالات رئیس‌جمهور گفت: ما در آزمایشات و مطالعات بالینی تاکنون موردی ندیده و عوارض جدی نداشته‌ایم و امیدواریم که پاییز امسال این واکسن را پس از اتمام کارآزمایی بالینی داشته باشیم و همچنین ما امکان تولید سه تا پنج میلیون دوز از این واکسن را در این شرکت داریم.