شهر خبر

خطیب زاده در گفتگو با سی ان ان؛

نیازی به مذاکره با آمریکا نیست

نیازی به مذاکره با آمریکا نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با یک رسانه غربی تاکید کرد که نیازی به گفتگو با آمریکا نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفتگو با سی ان ان، تاکید کرد تا پیش از لغو همه تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام، نیازی به مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با واشنگتن نیست.

خطیب زاده در ادامه گفت: در وین یا مکان دیگری، ایران با آمریکا پیش از بازگشت آن به برجام مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه موضع ایران کاملاً مشخص است همه تحریم های علیه ایران باید لغو شود، گفت: دولت بایدن باید عملاً و نه روی کاغذ نشان دهد که درصدد تصحیح اشتباهات دولت ترامپ است.

خطیب زاده افزود: برخی در دولت بایدن به جای التزام به برجام، بیشتر از دولت ترامپ به تحریم های علیه ایران اصرار دارند و به آنها پایبند هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که از امنیت ملی خود صرفنظر کند و موشک ها برای دفاع از کشور است، تاکید کرد: همه تحریم هایی که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده است باید برداشته شود همه چیز باید به قبل از ژانویه سال ۲۰۱۷ بازگردد.

خطیب زاده تاکید کرد: آمریکا باید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به همه تعهدات خود پایبند باشد و همه تحریم ها علیه ایران را با هر برچسبی لغو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فعلی مذاکرات غیر مستقیم گفت: حرکت های مثبت ۱+۴ در وین در جهت صحیحی بود. گفتگوهای وین نشان داد که پیشرفت امکانپذیر است و تحرک مثبتی که به وسیله ۱+۴ و ایران ایجاد شده قابل دوام است اگر آمریکا آمادگی پایبندی به تمامی تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را داشته باشد. همزمان ما در وضعیتی حساس قرار داریم. رئیس جمهور بایدن باید تصمیمی سیاسی اتخاذ کند. آیا او واقعاً می خواهد توافق هسته ای را که آمریکا در زمان معاونت او امضا کرده به نفع تحریم های ترامپ به خطر اندازد؟ یا آنکه واقعاً می خواهد از این شکست دوری کند؟

خطیب زاده در مورد خواسته های ایران گفت: ایران همیشه خواهان پایبندی تمامی امضاکنندگان برجام بوده است. ایران حتی یک سال پس از آنکه ترامپ از برجام خارج شد به اجرا و پایبندی به آن ادامه داد. پس از آن نیز ایران همیشه به صورت واضح اعلام کرده است که تمامی تحریم هایی که به صورت غیرقانونی بر ایران تحمیل شده است باید یکجا و به صورت قابل تائید برداشته شوند. به نظر ما این نه تنها مسیری منطقی بلکه شدنی برای بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کامل به آن است.