به گزارش برنا؛ مهرداد روانشاد،  ویروس شناس گفت: دستگاه تنفسی انسان قادر به تولید ذرات معلق در اندازه‌های مختلف است، برخی از این ذرات به جهت وزن سبک ساعت‌ها در هوا معلق می‌مانند، اما بعضی از قطرات سنگین با گذشت زمان رسوب کرده و بر سطوح می‌نشینند.

او توضیح داد: به عنوان مثال، ویروس آنفلوآنزا جزو قطرات ریز معلق در هوا محسوب می‌شود که در یک محیط بسته تا دو ساعت هم ماندگاری داشته و می‌تواند اشخاص را آلوده (بیمار) کند اما ویروس کرونا به جهت وزن سبک بیش از ۱۵ دقیقه در هوا معلق نخواهد ماند.

دانشیار دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس ادامه داد: ویروس جهش‌یافته کرونا هم که با سرعت، عفونت و بیماری در بدن را آغاز می‌کند، از لحاظ ماندگاری همچون ویروس اصلی (غیرجهش‌یافته) است.

ماندگاری ۸ ساعته ویروس کرونا بر روی مو

او یادآور شد: میزان ماندگاری این ویروس بر سطح پوست و مو هشت ساعت است و با اشعه آفتاب و ایجاد گرما همچون استفاده از سشوار از بین خواهد رفت.

روانشاد همچنین با اشاره به ضرورت جریان هوا تصریح کرد: ویروس کرونا با قطرات تنفسی منتقل می‌شود و در هوا (به دلیل وزن سبک) ماندگار نخواهد بود، اما یک فرد آلوده به کرونا در محیط بسته که جریان هوا برقرار نیست، به احتمال زیاد بیماری را منتقل خواهد کرد.

او افزود: به عنوان مثال، در یک تاکسی که جریان هوا به جهت بالا بودن شیشه‌ها انجام نمی‌شود، حضور مسافر آلوده به کرونا ویروس را منتقل می‌کند. اما برقراری جریان هوا با پایین کردن شیشه‌ها، انتقال بیماری را حتی با حضور بیمار مبتلا به کرونا نیز به شدت کاهش می‌دهد.

تاثیر اسید سرکه بر ویروس کرونا

این ویروس‌شناس پزشکی در ادامه در خصوص تاثیر سرکه بر این ویروس نیز اظهار داشت: در طب سنتی، سرکه را به جهت خواص اسیدی دارای اثرات ضدویروسی می‌دانند؛ اما این فرضیه هنوز به طور ۱۰۰ درصد به اثبات نرسیده است. بنابراین به منظور پاکسازی دست، سطوح و... باید از مواد شوینده همچون صابون استفاده شود.

او تصریح کرد: خوردن این ماده خوراکی هم به منظور پیشگیری از بیماری کووید۱۹ تاثیرگذار نخواهد بود، ویروس کرونا از طریق تنفس وارد دستگاه تنفسی می‌شود و خوردن سرکه این اسید را به دستگاه گوارش وارد می‌کند، بنابراین خوردن انواع مایعات (نه صرفا سرکه) برای شست وشوی دهان و حلق موثر است.

ضرورت حفظ رطوبت دهان در دوران کرونا

روانشاد خاطرنشان کرد: تاکید بر حفظ رطوبت دهان و خوردن مایعات در این ایام نیز به همین دلیل است؛ نوشیدن آب و مایعات ویروس احتمالی در حفره دهان را شسته و به دستگاه گوارش هدایت می‌کند و از ورود به دستگاه تنفسی جلوگیری خواهد کرد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۳۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به این ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش این ویروس نیز در انگلستان، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا