شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آلودگی هوا

دلایل آلودگی هوا در فصل بهار چیست؟

به گزارش منیبان؛ چندین روز است که کیفیت هوای تهران نامطلوب و ناسالم گزارش می شود اما با گذر از زمستان و ورود به بهار انتظار آلودگی هوا نمی رود و این امر خود جای سوال دارد که منشا آلودگی هوا در بهار چیست؟

اسماعیل کهرم، متخصص سرشناس محیط زیست با اشاره به علت آلودگی هوای تهران در شروع سال جدید و در فصل بهار گفت: در این لحظه فصل بهار با دیگر فصول سال تفاوتی ندارد به این دلیل که زمانی که بارندگی اتفاق نمی‌افتد و بادی نمی‌وزد امکان به وجود آمدن آلودگی هوا بسیار زیاد می‌شود و همچنین از مهرماه یعنی ابتدای سال آبی تا الان بیش از 30 درصد بارش‌ها کاهش یافته‌اند.

او افزود: بنابراین در حال حاضر شرایط کیفیت هوا نسبت به نیمه زمستان که با وارونگی‌ هوا مواجه بوده‌ایم هیچ تفاوتی ندارد چرا که شاهد بارندگی و وزش باد نیستیم.

این متخصص سرشناس محیط زیست تصریح کرد: عوامل دیگری نیز باعث آلودگی هوای تهران است که بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته 85 درصد آلودگی هوا متعلق به وسایل نقلیه است. همچنین وجود کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها که اطراف تهران قرار دارند و به شکلی این شهر را احاطه کرده‌اند در آلودگی هوای تهران بی‌تاثیر نیستند و با توجه به اینکه 30 درصد صنایع ایران در اطراف تهران قرار دارد نمی‌توان از کیفیت هوای تهران جز ناسالم، انتظار داشته باشیم.

کهرم ادامه داد: متاسفانه طی سالیان، بسیاری از فضاهای سبزی که در تهران وجود داشته به هر دلیلی از بین رفته است و این شهر دیگر مثل گذشته که آقا محمدخان قاجار به دلیل آب و هوای خوب آن را به عنوان پایتخت انتخاب کرد، سبز نیست.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین با از بین بردن این باغ‌ها و جایگزینی برج‌ها و ساختمان‌ها جلوی حرکت باد از جنوب غربی به شمال شرقی گرفته شده است و با تمامی این عوامل آلودگی هوا و کیفیت ناسالم هوای تهران دور از انتظار نیست.