شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#اصولگرا
تضعیف جایگاه رییس جمهوری سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود

تضعیف جایگاه رییس جمهوری سبب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود

«ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی نقد ها و اظهار نظر ها درباره محدود بودن اختیارات رییس قوه مجریه و تاثیر آن بر مشارکت سیاسی مردم، به ایرنا گفت: تضعیف جایگاه رییس جمهوری و تدارکاتچی دانستن رییس قوه مجریه، باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

اعتمادآنلاین| «ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی نقد ها و اظهار نظر ها درباره محدود بودن اختیارات رییس قوه مجریه و تاثیر آن بر مشارکت سیاسی مردم، به ایرنا گفت: تضعیف جایگاه رییس جمهوری و تدارکاتچی دانستن رییس قوه مجریه، باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

 

به گزارش ایرنا، گمانه زنی ‌های انتخاباتی در مورد آمدن یا نیامدن افراد به عنوان داوطلبی برای انتخابات ریاست جمهوری، هر روز در حال داغ ‌تر شدن است. رسانه ‌ها هم در این میان با شدت و جدیت مشغول پوشش این گمانه زنی ‌های انتخاباتی هستند.امری که از گرم شدن تنور سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری حکایت می‌کند. فضای انتخاباتی هم در سطح مردم عادی جامعه با انعکاس اخبار مثبت در سیاست خارجی بهتر از ماه‌ های قبل شده؛ رویکردی که نوید بخش حضور حداکثری مردم در انتخابات 28 خرداد و تحقق مطالبه رهبری در این زمینه است.

 

«حضرت آیت الله خامنه‌ای» مقام معظم رهبری در دیدار با مردم تبریز در 29 بهمن سال گذشته برای اولین بار در مورد انتخابات ریاست جمهوری امسال سخن گفتند و بر مشارکت حداکثری مردم تاکید کردند. در پیام نوروزی تلویزونی هنگام تحویل سال و هم چنین سخنان نوروزی خطاب به ملت ایران در اولین روز فروردین سال جاری هم دوباره و با تفصیل بیشتر، راهبرد مشارکت حداکثری نظام را تشریح کردند.

 

رهبری در مورد اهمیت انتخابات با بیان اینکه انتخابات در کشور هم از جنبه‌ داخلی و هم از جنبه‌  وجهه‌ خارجی دارای اهمیت زیادی است، فرمودند: از جنبه‌ی داخلی، انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است؛ وقتی انتخابات انجام می‌گیرد یعنی یک افراد تازه ‌نفسی وارد میدان می‌شوند، وارد کار می‌شوند و در دستگاه اجرای کشور یک نوسازی به وجود می‌آید... از جهت وجهه‌ خارجی هم انتخابات و حضور مردم و مشارکت مردم، نشان‌دهنده‌ی اقتدار ملّی است.

 

رهبر انقلاب در همین سخنرانی از تلاش دشمنان برای دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات سخن گفتند و نسبت به این مساله هشدار داده و تاکید کردند: دستگاه‌ های جاسوسی و سرویس‌های اطّلاعاتی کشورهایی و از همه بدتر کشور آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از چندی پیش و نه امروز دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند.

 

«حسن روحانی» رییس جمهوری نیز روز چهارشنبه و در آستانه 12 فروردین ماه روز جمهوری اسلامی طی سخنانی در جلسه هیات دولت، از جمهوریت، اسلامیت و ایران به عنوان سه پایه و رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی نام برد و افزود: خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد، ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده‌ایم که در12 فروردین انتخاب کردیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اولین مساله‌ای که در 4 ماهه باقی مانده از عمر دولت پیش‌ روی ماست برگزاری یک انتخابات باشکوه و پرشور است و همه باید تلاش کنیم یک انتخابات پرشور برگزار شود، به گونه‌ای که همه مردم احساس کنند یک نماینده‌ای در انتخابات دارند. از هر تفکری یک کاندیدا در انتخابات حضور داشته باشد تا مردم تشویق شوند پای صندوق آرا بیایند و زحمت ایستادن پای صندوق را به عنوان عبادت تلقی کنند.

 

در ادامه گفت و گو با  «ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با اهمیت انتخابات و ضرورت حضور حداکثری مردم در آن را می خوانید:

 

 

«ناصر ایمانی» در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری از چه اهمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است،  گفت: در نظام جمهوری اسلامی که نظام مردم سالار دینی است و طبق قانون اساسی امور کشور براساس خواست و رای مردم اداره می‌شود،  انتخابات از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور محسوب می‌شود. در این میان به دلیل جایگاه و نقش خاص رییس جمهوری در ساختار سیاسی کشور  طبق اصل 113 قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری ابعاد مهم متمایزی نسبت به دیگر انتخابات دارد. نوع توجه فعالان سیاسی، رسانه‌ ها و آحاد مردم به این انتخابات نشان دهنده اهمیت انتخابات ریاست جمهوری است.

 

وی در ادامه  افزود: همه انتخابات در کشور موثر و مهم هستند اما انتخابات ریاست جمهوری به دلیل سراسری بودن، بازتاب رسانه‌ ای داخلی و خارجی و درگیر شدن قشر بیشتری از مردم، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. بنابراین همانطور که رهبر انقلاب هم مطرح کردند دشمن به دنبال دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق ‌های رای است. در این میان نقش دلسوزان کشور از گروه‌ های مختلف سیاسی تقویت مشارکت مردم در انتخابات آینده است.

 

 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دور شدن تهدیدات خارجی و امنیتی از سر کشور در گرو مشارکت گسترده مردم در انتخابات است. البته این مشارکت دارای لوازمی است که باید از سوی همه گروه ‌ها و جناح‌ ها رعایت شود. علاوه بر عملکرد دولت و نهادهای مختلف که موجب رضایت یا نارضایتی مردم می‌شود، مساله تعضیف اختیارات و جایگاه ریاست جمهوری هم در مشارکت مردم موثر است.

 

ایمانی ادامه داد: تضعیف این جایگاه توسط دو گروه صورت می‌گیرد. عده‌ای با بیان اینکه رییس جمهوری قدرتی ندارد و اختیارات او محدود شده و به نوعی رییس جمهوری  تبدیل به تدارکاتچی شده است؛ جایگاه ریاست جمهوری را تضعیف می‌کنند. در واقع این دسته می‌خواهد به جامعه این پیام را منتقل کند که انتخاب مردم اثری در سیاست‌های کشور ندارند و رییس جمهوری کاره‌ای نیست که قطعا این تحلیل غلط است و رهبر انقلاب هم در سخنرانی خویش بر اهمیت جایگاه ریاست جمهوری تاکید کردند.

 

وی ادامه داد: اما گروه دوم هم کسانی هستند که خود را منتقد دولت می‌بینند.اما طیفی از این جریان نمی‌تواند مرز نقد و توهین را چندان خوب رعایت کند بنابراین با توهین و رفتارهای غیر اخلاقی مردم را نسبت به انتخابات و جایگاه ریاست جمهوری بدبین می‌کنند. مشارکت حداکثری وقتی اتفاق بیفتد که مردم احساس کنند در نتیجه رای آن‌ها تحولاتی رخ خواهد داد و اوضاع زندگی آن‌ها بهتر خواهد شد.