شهرخبر

حرف‌های مهم سخنگوی سازمان انرژی اتمی در روز ملی فناوری هسته ای

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در روز ملی هسته‌ای گفت: قدرت هسته‌ای اهمیت زیادی برای پیشرفت ایران دارد و موتور محرک توسعه صنایع کشور است.  

کمالوندی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از نورنیوز،  بهروز کمالوندی در پاسخ به این سوال که در روز ملی فناوری هسته‌ای چه دست آوردهای نوینی امسال رونمایی خواهد شد گفت: در این زمینه با حضور رئیس جمهور نمایشگاهی افتتاح خواهیم کرد که در آن بیش از ۱۳۳ مورد رونمایی از محصولات و پیشرفت‌های جدید صنعت هسته‌ای کشور خواهیم داشت.  

در این حوزه حدود ۱۸ در صد افزایش داریم نسبت به سال گذشته اما از لحاظ کیفیت پیشرفت بیشتری داشته‌ایم خصوصا در حوزه‌های غنی‌سازی و پزشکی هسته‌ای، و دیگر حوزه‌های مختلف در زمینه صنعت هسته‌ای.  

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که با توجه به در جریان بودن دور جدیدی از مذاکرات ذیل کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ۱+۴، همانطور که می‌دانیم قرار بود در این نشست‌ها درباره ساز و کار بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی بحث شود، بر این اساس چه ضرورتی داشت که نمایندگان سازمان انرژی اتمی هم در وین حضور پیدا کنند و آیا این حضور مانع اجرای قانون مجلس نخواهد بود؟ گفت: صحبتی که من با آقای غریب آبادی و عراقچی داشتم اتفاقی که در حال افتادن است این است که در این نشست خواسته‌های جمهوری اسلامی در حال مطرح شدن است و مواضع جمهوری اسلامی مشخص و مسلم است.  

تا وقتی تحریم‌ها لغو نشود و راستی آزمایی انجام نگیرد ایران اقدامی نخواهد کرد و هیچ اطمینانی به طرف مقابل نخوایم داشت. لیست مطالبات و حدود ۱۶۰۰ تحریم از طرف ایران مطرح شده است و همچنین خواسته‌هایی که در برجام بوده ولی در عمل اجرا نشده بود همه اینها الان از طرف ایران مطرح شده است و قبل از برطرف شدن این مسائل اقدامی از طرف ایران انجام نخواهد گرفت.  

در این نشست فعلا کمیته فنی فعال نیست و ایران مسائل خودش را مطرح میکند و الان کمیته تحریم در حال گفتگو است.  

در خصوص پایبندی به قانون مجلس باید بگویم که در خصوص مسئله هسته‌ای، سازمان به طور کامل در حال اجرای قانون است.  

سازمان به قانون مجلس پایبندی کامل دارد و تعامل خوبی با نمایندگان مجلس داریم. ایران در صنعت هسته‌ای به سرعت در حال حرکت است و در این زمینه زمان به نفع جمهوری اسلامی است. در این خصوص اگر هیچ پیشرفتی هم در مذاکرات رخ ندهد ما از لحاظ فنی در حال پیشرفت هستیم.  

در حقیقت کمیته فنی بعد از مشخص شدن سرنوشت تحریم‌ها وارد بحث میشود و تصمیم درباره همه مسائل برمیگردد به نتیجه گفتگوها در خصوص تحریم‌ها.  

کمالوندی در خصوص این دغدغه که آمریکایی‌ها امکان دارد دوباره خلاف تعهدات خودشان اقدام کنند گفت: در این خصوص خیلی واضح ایران موضع خود را بیان کرده است، در سطوح مختلف کشور اعتقاد بر این است که تحریم‌ها باید لغو شود و اینبار صرف حرف و شعار ایران اعتماد نمیکند.  

الان شرایط به گونه‌ای است که هرچقدر طرف غربی تاخیر کند این تاخیر به نفع پیشرفت ایران است و به ضرر آن‌ها است. به سرعت تعداد سانتریفیوژهای ما و میزان مواد غنی شده در حال افزایش است. ما در این تاخیر بازنده نیستیم. و تاخیر برای طرف غربی ضرر بیشتری خواهد داشت.  

کمالوندی در خصوص اقداماتی که سازمان انرژی اتمی بر اساس قانون مجلس تاکنون انجام داده است افزود: قانون مجلس در شش ایستگاه و مقطع زمانی باید حرکت کند. ایستگاه اول بلافاصله باید اقدام میکردیم و آن مربوط به تولید ۲۰ درصد بوده است که این کار بلافاصله در همان زمان انجام گرفت. و تا انتهای سال این میزان باید به ۱۲۰ کیلو میرسید که ما همین الان نزدیک ۶۰ کیلو در اختیار داریم در واقع نصف را یکساله را در سه ماه رفته‌ایم.  

ایستگاه دوم مقطه زمانی یکماهه بود که مربوط به ساخت یک راکتور آب سنگین جدید بود که طرح و برنامه آن را بر اساس زمانبندی به مجلس ارائه دادیم. ایستگاه سوم مقطع ۲ ماهه بود که باید اقدامات فراپروتکولی در صورتی که تحریمها لغو نمیشد قطع میشد که این اتفاق افتاد و در توافق با آژانس به نتیجه مطلوبی برای سه ماه رسیدیم. ایستگاه چهارم مقطه زمانی ۳ ماهه بود که ما باید هزار ماشین ir۲m نصب میکردیم که انجام شد و تعدادی ماشین ir۶ که این موارد هم انجام شده است.  

ایستگاه پنجم مقطع ۵ماهه است که در این مقطع باید یک کارخانه اورانیوم فلزی راه‌اندازی میکردیم که این کار شروع شده و یک ماه و نیم دیگه باقی مانده از زمانش که ما در تاریخ معین راه‌اندازی خواهیم کرد. ایستگاه بعدی مقطع سال است که بر اساس آن باید ۱۰۰۰ ماشین ir۶ نصب کنیم که طبق برنامه قابل انجام است و ظرفیت را باید به ۵۰۰ کیلو در ماه برسانیم که این امر هم محقق خواهد شد تا پایان سال.  

اگر بخواهم در یک جمله جمع‌بندی کنم باید بگویم قانون مجلس به طور تمام و کمال در حال اجرا شدن است.  

کمالوندی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره نتیجه نشست وین گفت: الان زود است برای اظهار نظر در این مورد و بالاخره موضع جمهوری اسلامی مشخص است و تا رفع همه تحریم‌ها اتفاقی نخواهد افتاد. و چون مذاکرات به صورت مستقیم نیست این فرآیند کمی زمان بر است.  

در خصوص این موضوع که اساسا فناوری هسته‌ای چه امتیازی و چه اهمیتی برای ایران دارد سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: نکته مهم این است که رسانه‌های بین المللی و برخی رسانه‌های داخلی بیشتر بر روی بحث غنی‌سازی تمرکز کرده‌اند و این باعث شده است تا دیگر جنبه‌های صنعت هسته‌ای مغفول مانده است.  

اگرچه خود غنی‌سازی هم به صورت غیر مستقیم مربوط میشود به زندگی مردم. چه زمانی که به صورت سوخت وارد راکتور تحقیقاتی میشود و رادیو دارو تولید میکند و چه زمانی که تبدیل به سوخت نیروگاهی میشود و برق تولید میکند. در نهایت این مردم هستند که از منافع آن بهره مند می‌شود.  

همچنین در حوزه‌های پزشکی هسته‌ای، صنعت هسته‌ای باعث پیشرفتهای بسیار خوبی شده است. که در نمایشگاه فردا تعدادی از این موارد رونمایی خواهد شد. برای مثال مرکز پزشکی هسته‌ای کودکان که تابحال این مورد را نداشتیم و یا اورژانس پرتویی در اراک و رونمایی از سانتریفیوژ خون یا کیت غربالگری نوزادان که کمک بزرگی به تشخیص بیماری‌های کودکان میکند را فردا خواهیم داشت.  

همچنین فردا رونمایی ۵ رادیو داروی جدید در تشخیص و درمان سرطان داریم که تاثیر مستقیم روی زندگی مردم دارد.  

ما نباید فراموش کنیم که در دنیا و در عرصه بین الملل قدرت حرف اول را میزند و کشوری که دارای قدرت صنعت هسته‌ای باشد از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار خواهد بود و این صنعت به نوعی اقتدار آفرین است ریرا صنایع مختلف در واقع مربوط به این صنعت می‌باشد.  

سخنگوی سازمان در ادامه و با بیان اهمیت راکتور جدید اراک گفت: تست سرد راکتور جدید اراک تا سه ماه آینده انجام خواهد شد در این مسیر کشورهای اروپایی خلف وعده کردند و کمکی به ما نکردند اما ما توانستیم بدون کمک کشورهای دیگر اقدام کنیم و خودمان برای اولین بار بسیاری از مقدمات لازم را فراهم کردیم. همچنین در بحث سانتریفیوژها ما در حدود ۱۵ نوع ماشین داریم که این تنوع کمک زیادی به ظرفیت‌سازی ما دارد و در این حوزه پیشرفت زیادی داشته‌ایم.  

در پایان کمالوندی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای در همه حوزه‌ها نقش مهمی دارد و رشد و توسعه صنعت هسته‌ای در واقع باعث رشد و توسعه صنایع دیگر نیز میشود گفت: قدرت هسته‌ای اهمیت زیادی برای پیشرفت ایران دارد و موتور محرک توسعه صنایع کشور است. صنعت هسته‌ای ایران کاملا بومی شده است و نسبت به سالهای قبل پیشرفت بسیار زیادی داشته‌ایم.