شهرخبر

اختصاصی/ ارتباط عجیب طرز خوابیدن با شخصیت افراد

اختصاصی/ ارتباط عجیب طرز خوابیدن با شخصیت افراد

اختصاصی/ ارتباط عجیب طرز خوابیدن با شخصیت افراد
نحوه خوابیدن هر فرد نشانه ای از ویژگی ‌های شخصیتی و سلامتی ارگان‌های مختلف بدن وی است.

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، ممکن است هر ساعتی از روز یا شب، برنامه کاری‌تان به اتمام برسد و چراغ‌ها را خاموش کرده، در اتاق‌تان را ببندید و به رختخواب خود بروید. چطور در رختخواب قرار می‌گیرید تا بخوابید؟ در این مرحله، ممکن است وضعیت خوابیدن شما کاملا عادی باشد. اگر از کودکی در موقعیت یکسانی در رختخواب قرار گرفته و خوابیده‌اید، احتمالا هر شب آگاهانه به آن فکر نمی‌کنید.

در هر حال، چه یک‌باره روی یک شانه خوابیده و به خواب بروید و چه ساعتها این شانه و آن شانه کنید، حالت خواب دلخواه شما می‌تواند مفاهیم مهمی را در مورد سلامتی شما ارائه دهد
. بعضی حالات خوابیدن، نگرانی‌هایی را درباره سلامتی ایجاد می‌کند. اما آیا وضعیت خواب منظم شما واقعاً با شخصیتی که شما دارید، ارتباط دارد؟

ارتباط میان طرز خوابیدن و شخصیت
احتمالا بجز راحتی برای خوابیدن، زیاد به معنای واقعی حالت خوابیدن خود فکر نمی‌کنید. این در حالی است که بسیاری از روانشناسان و متخصصان خواب گفته‌اند که شخصیت هر فردی در طرز خوابیدن وی تاثیرگذار بوده و می ‌تواند اطلاعاتی را راجع به ویژگی‌ها و رفتارهای یک فرد ارائه دهد.

کریس ایدزیکوفسکی، استاد و متخصص خواب، بیش از هزار فرد بزرگسال انگلیسی را مورد بررسی قرار داد تا ارتباط بین وضعیت خواب و شخصیت را کشف کند. وی از این نتایج برای برقراری ارتباط بین موقعیت‌های معمول خواب و ویژگی‌های شخصیتی استفاده کرد. چند نتیجه از اینبررسی بدست آمد:

- خوابیدن به شکل جنینی بیشتر در زنان شایع است. این شکل خوابیدن احتمالا با کمرویی و حساسیت اخلاقی مرتبط است.
- افرادی که به یک شانه با دست‌های باز می خوابند احتمالا از نظر ذاتی روحیه‌ای آزاد داشته اما تا حدودی مشکوک هستند. آنها همچنین به تصمیمات خود پایبند می‌مانند
.
- کسانی که بر روی معده خود خوابیده و دستانشان را زیر بالش یا بالای سرشان می‌گذارند، طبیعتی اجتماعی داشته و از انتقاد گریزان هستند.

بدیهی است که این نتایج را نمی‌توان به همه افراد در تمامی جوامع نسبت داد چراکه نظرسنجی مذکور دارای چند محدودیت بود: این تحقیق،  فقط نتایج حاصل از حدود هزار نفر را مورد بررسی قرار داد؛ تعدادی بسیار اندک در مقایسه با جمعیت عمومی. یافته‌های مذکور در نظرسنجی انجام شده از گروه دوم، اثبات نشد که همین امر نشان‌دهنده آن است که نتایج بدست آمده در مورد تمامی افراد صدق نمی‌کند.

بررسی دیگری که توسط انجمن خواب بهتر آمریکا انجام گرفت، حاوی چند دیدگاه دیگر بود:
- افرادی که در حالت چوبی می‌خوابند (به یک شانه با دو بازو پایین) معتقدند که خواب کافی داشته و "سالم" تر از افرادی هستند که موقعیت‌های دیگر خوابیدن را ترجیح می دهند.
-
 افرادی که دارای مدرک تحصیلات تکمیلی یا بالاتر هستند بیشتر از سایر افرادی که تحصیلات کمتری داشته‌اند وضعیت خوابیدن جنینی را ترجیح می دهند.
-
 افراد درون‌گرا عموما از خوابیدن روی شکم و با بازوهای باز پرهیز می کنند.

در نهایت باید یک‌بار دیگر این تاکید را داشته باشیم که نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها همان آزمایش‌های کنترل شده و انواعی از مطالعات علمی نبوده و سایر متخصصان خواب در مورد ارتباط بین خواب و شخصیت اطمینان کمتری دارند.

منبع: HealthLine/ اکتبر ۲۰۲۱