شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

در انگلیس؛

پیام‌های ضدونقیض دولت درباره رفع محدودیت‌های مسافرتی

به گزارش منیبان، «گرنت شپس» روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز بیان داشت که دولت به شکلی بسیار محتاطانه سرگرم طراحی نقشه راه رفع محدودیتهای مسافرتی است تا شاهد ورود گونه‌های جهش یافته کرونا به این کشور نباشد.

وی افزود که افزایش هزینه‌ها قطعا یکی از نگرانی‌های اصلی بشمار می‌رود و «باید بپذیریم که ما در شرایط همه‌گیری قرار داریم»

رسانه‌های انگلیس امروز جزئیات و یافته‌های بیشتری را درباره راهبرد دولت بوریس جانسون برای رفع محدودیت سفرهای خارجی ارائه دادند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که دولت قصد دارد تا امسال هم مانند سال قبل نظام موسوم به چراغ قرمز را به اجرا بگذارد که بر اساس آن کشورها بر اساس وضعیت همه‌گیری کرونا به سه دسته قرمز، زرد و سبز تقسیم بندی می‌شوند. به این ترتیب افرادی که به یا از کشورهای سبز سفر می‌کنند از قرنطینه اجباری معاف خواهند بود. اما سفر به یا از کشورهای قرمز ممنوع یا افراد در بازگشت به انگلیس باید در هتل‌های ویژه مسافران که عموما نزدیک فرودگاه و گرانقیمت هستند قرنطینه شوند.

جزئیات این طرح بدین ترتیب است:

کشورهای در فهرست سبز: مسافران نیازی به قرنطینه ندارند اما باید پیش از سوار شدن به هواپیما و قبل از بازگشت به انگلیس تست کرونا (از جمله آزمایش پی‌سی‌آر) انجام دهند.

کشورهای در فهرست زرد: مسافران باید در بازگشت به انگلیس به مدت ۱۰ روز قرنطینه شوند. پیش از سوار شدن به هواپیما و قبل از بازگشت به انگلیس هم انجام تست کرونا (از جمله آزمایش پی‌سی‌آر)  الزامیست.

کشورهای در فهرست قرمز: مسافران باید به مدت ۱۰ روز در هتل‌های ویژه مسافران قرنطینه شوند. انجام تست‌های کرونا (از جمله آزمایش پی‌سی‌آر) پیش از سفر و سوار شدن به هواپیما نیز لازم است.

بر اساس محدودیت‌های کنونی، سفرهای تفریحی به خارج از انگلیس تا ۱۷ «می» ممنوع است. قانونی هم که از دوشنبه گذشته به اجرا گذاشته شد افرادی که این ممنوعیت را دور زده و دلیل موجهی برای سفر به خارج از انگلیس نداشته باشند ۵ هزار پوند جریمه می‌کند. این قانون تا ۳۰ ژوئن معتبر و بعد از آن هم بعید است که با روند کند واکسیناسیون در اروپا، سفرهای تابستانی در این خطه به روال عادی بازگردد.

دولت هنوز درباره قطعی بودن رفع محدودیت‌های مسافرتی در موعد ۱۷ «می» و اینکه کدام کشورها در چه فهرستی قرار می‌گیرند نظر قطعی نداده است. برخی گمانه‌زنی‌ها از طرح صدور گذرنامه واکسن کرونا برای سفرهای خارجی حکایت دارد که تاکنون با مخالفت افکار عمومی و هم حزبی‌های نخست وزیر مواجه شده است.

در همین حال شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری نسبت به افزایش هزینه سفرهای خارجی هشدار داده‌اند. «تیم آلدرسلید» مدیرعامل گروه خطوط هواپیمایی انگلیس می‌گوید که راهبرد دولت انگلیس، مغایر وعده‌هایی است که وزرا درباره بازگشایی صنعت گردشگری دادند. وی تصریح کرد که اصرار بر انجام آزمایش گران قیمت و غیر الزامی پس‌سی‌آر هزینه گزافی بر دوش مسافران می‌گذارد.

«یوهان لوندگرن» مدیرعامل خطوط هواپیمایی ایزی‌جت هم هشدار داد که طرح دولت ضربه سنگینی به سفرهای هوایی وارد می‌کند و به این ترتیب فقط افراد ثروتمند مسافرت خواهند کرد.

همچنین «جان هولند کای» مدیرعامل اصلی‌ترین فرودگاه انگلیس (هیترو) گفت: نگرانی اصلی هزینه انجام آزمایش‌های گرانقیمت برای افرادی است که برای سفرهای خانوادگی یا کاری را با بودجه‌های کم انجام می‌دهند. وی از نخست وزیر انگلیس خواست تا هزینه انجام آزمایش‌های کرونا را کاهش دهد.

این درحالیست که پیشتر ساندی تایمز گزارش داد که فرودگاه هیترو قصد دارد تا مالیات جدیدی را تحت عنوان «همه‌گیری کرونا» به هزینه بلیت مسافران اضافه کند. این مالیات برای هر نفر ۸ پوند و ۹۰ پنس در نظر گرفته شده و هر آزمایش پی‌سی‌آر هم اگر الزامی شود، حدود ۱۲۰ پوند قیمت دارد.

دولت انگلیس در سندی که چند روز پیش منتشر شد به مردم توصیه کرد تا زمانی که تصویر روشنی از وضع رفع محدودیت‌ها حاصل نشده، اقدام به تهیه بلیت‌های مسافرتی نکنند. در همین پیوند شرکت هواپیمایی جت۲ انگلیس هم اعلام کرد که تمام سفرهای هوایی را به دلیل ابهام در برنامه‌های دولت تا اواخر ماه ژوئن به حالت تعلیق درآورده است.