شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#جمعه#دارای

یک گروه حقوق بشری نسبت به نقض حقوق متهمان در عربستان هشدار داد

یک گروه حقوق بشری روز جمعه اعلام کرد که 80 درصد از متهمانی که در زمان ارتکاب جرائم سنگین و دارای حکم اعدام کمتر از سن قانونی بودند، همچنان با احتمال اجرای حکم اعدام مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک گروه حقوق بشری فعال در حوزه مبارزه با محکومیت اعدام برای نوجوانان روز جمعه اعلام کرد که ۸۰ درصد از افرادی که به اتهام ارتکاب به جرائم سنگین با محکومیت اعدام مواجه بوده و در زمان ارتکاب جرائم سن آنها کمتر از سن قانونی بود، همچنان با خطر اجرای حکم اعدام روبرو هستند.

مقامات سعودی سال گذشته اعلام کردند که آنها مجازات اعدام را برای تمام افرادی که در زمان ارتکاب جرم نابالغ و سن آنها کمتر از سن قانونی بودند، متوقف خواهد کرد.

با این حال، این حکم پادشاهی که در مارس ۲۰۲۰ صادر شد، از سوی رسانه رسمی عربستان یا رسانه دولتی آن همانطور که رویه معمول بود، اعلام نشد. حال گروههای حقوق بشری و قانونگذاران غربی نسبت به عدم اجرایی شدن این حکم ابراز نگرانی کرده اند.

مقامات عربستان سعودی در مکاتبه ای با سازمان ملل متحد تأیید کردند که این حکم پادشاهی تنها برای موارد «تعزیر» کاربرد دارد. همچنین دفتر رسانه دولتی عربستان تاکنون از اظهارنظر درباره این حکم خودداری کرده است.

طبق گزارش این گروه حقوق بشری، در حال حاضر ده فرد متهم در خطر اعدام شدن قرار دارند: ۷ نفر آنها به مجازات حدود، یک نفر به مجازات قصاص محکوم شدند. تنها دوتن از آنها طبق این حکم پادشاهی از خطر اعدام مصون می مانند.

مدیر این گروه حقوق بشری گفت: «زمانی که هشت تن از ده فرد محکوم به مجازات اعدام که در سن کمتر از سن قانونی به جرائم مرتکب شدند، در خطر اعدام قرار دارند. دشوار است که ببینیم که چطور همه چیز تغییر کرده است، انهم علی رغم تمام وعده های پیشرفت و اصلاح».