در بیانیه وزارتخانه مزبور آمده که کشتی های آمریکایی تا ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) در دریای سیاه حضور خواهند داشت. رسانه های محلی نیز گفته اند که این دو کشتی هفته آینده وارد دریای سیاه خواهند شد.

یکی از مقام های وزارت امور خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: ما ۱۵ روز پیش از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع شدیم که دو کشتی نظامی آمریکا به قصد دریای سیاه (از تنگه) عبور خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، واشنگتن بر اساس مفاد پیمان ۱۹۳۶ مونترو ملزم است که ۱۵ روز پیش از عبور کشتی های خود از تنگه های بسفر و داردانل، آنکارا را مطلع سازد.

طبق پیمان مذکور کشتی های نظامی خارجی مجازند تا ۲۱ روز در دریای سیاه حضور داشته باشند.

پیشتر یک مقام دفاعی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان خبر از احتمال اعزام کشتی های جنگی این کشور به دریای سیاه برای حمایت از اوکراین داده بود.

در پی تجمع نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، یک مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا امروز (جمعه) به سی ان ان گفت که واشنگتن در نظر دارد تا در هفته های آینده کشتی های جنگی خود را در حمایت از کی یف در برابر مسکو به دریای سیاه اعزام کند.

این مقام گفت که نیروی دریایی آمریکا به صورت منظم در دریای سیاه فعالیت می کند ولی اعزام این کشتی ها پیام مشخصی به مسکو ارسال می کند مبنی بر آنکه واشنگتن به دقت تحولات منطقه را زیر نظر دارد.

در شرایطی که تنش ها بین روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماههای اخیر به اوج خود رسیده، روسیه نیز بیش از ۱۰ ناو جنگی و ناوچه های موشک انداز را برای شرکت در رزمایش بزرگ از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می کند.

روابط عمومی حوزه نظامی جنوب روسیه ۱۹ فروردین اعلام کرد: بیش از ۱۰ فروند هواناو، ناوچه های موشک انداز، ناوشکن و کشتی های پشتیبانی در حال انتقال از دریای خزر به دریای سیاه برای شرکت در رزمایش بزرگ هستند.

این ناوها و ناوچه ها با همکاری با واحدهای دریایی ناوگان دریای سیاه روسیه، در رزمایش شرکت خواهند کرد.

در رزمایش واحدهای دریایی روسیه در دریای سیاه، چندین فروند هواپیمای نظامی و بالگرد و مجموعه های پدافند هوایی شرکت می کنند.

پیشتر وزارت امور خارجه روسیه از افزایش تحرکات ناتو در محدوده آبی تحت کنترل اوکراین در دریای سیاه خبر داد.

به دنبال تشدید تنش ها میان روسیه و ناتو و متشنج شدن اوضاع اوکراین که احتمال دخالت ناتو در حوادث این کشور را بالا برده، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه دستور آغاز آزمایش آمادگی رزمی نیروهای مسلح این کشور را صادر کرد.