شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام

نقش برجام در آزادسازی دارایی‌های ایران چیست؟

به گزارش منیبان، خبرگزاری یونهاپ روز جمعه بدون اشاره به نام این مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی در واکنش به آزادسازی کشتی کره ای از سوی تهران افزود: کره جنوبی در مورد وجوه بلوکه شده ایران در بانک های سئول با شرکای آمریکایی و اروپایی و همچنین کشورهایی که در حال مذاکره با تهران برای بازگرداندن توافق هسته ای برجام هستند از نزدیک مشاوره گرفته است.

این مقام کره ای اظهار کرد: انتظار داریم که در زمینه پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد پیشرفت چشمگیری داشته باشیم ما همچنین از آوریل گذشته ۳۰ میلیون دلار کالای پزشکی به تهران صادر کرده ایم.

خبرگزاری یونهاپ بامداد امروز به نقل از وزارت خارجه کره جنوبی گزارش داده بود که ایران نفتکش کره جنوبی و ناخدای آن را حدود سه ماه پس از توقیف آزاد کرده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه سال گذشته یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی را به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف کرد. این کشتی ۲۰ ملوان داشت که پنج خدمه آن کره ای بودند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در توضیح دلایل آزادی کشتی کره جنوبی، عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه را زمینه ساز نگاه مثبت دادستان دانست و گفت: ایران هرگونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می کند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره آزادی کشتی کره ای افزود: در پی تکمیل تحقیقات در مورد تخلف کشتی کره ای و بنا به درخواست مالک و دولت کره برای آزادی کشتی، دستور آزادی کشتی از سوی دادستان محترم صادر شد. عدم سوء سابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه، زمینه نگاه مثبت دادستان محترم را فراهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای عمان، بر رعایت کامل مقررات دریایی از جمله مقررات‌ ناظر بر حفظ محیط زیست تاکید دارد و هرگونه تخلف در این زمینه را رصد و پیگیری می کند.