شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بریتانیا

وواکنش رهبران سیاسی به آشوب در بریتانیا

به گزارش منیبان؛ بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و میشل مارتین همتای ایرلندی این بیانیه را پس از تماس تلفنی صادر و خشونت های اخیر را «غیرقابل قبول» خواندند. آن‌ها تنها مسیر رو به جلو را از طریق گفت‌وگو و همکاری در چارچوب پیمان جمعه نیک دانستند.

دیروز هم ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از خشونت‌ها در ایرلند شمالی در نشست با خبرنگاران گفت: «همانطور که قبلا هم گفتیم، ما همچنان طرفداران ثابت‌قدم یک ایرلند شمالی امن و مرفه هستیم؛ جایی که صدای همه گروه‌ها شنیده شود و همه از دستاوردهای صلحی که به سختی به دست آمده (پیمان جمعه نیک) لذت ببرند.»

همچنین «مامر اریک» سخنگوی کمیسیون اروپا دیروز در نشست خبری، خطاب به معترضان تصریح کرد که هیچ کس از این رفتارها نفعی نمی‌برد. وی از آن‌ها خواست تا بدون فوت وقت به ادامه خشونت‌ها در این منطقه پایان دهند.

۲۳ سال پیش پیمان «جمعه نیک» یا «توافق بلفاست» به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی انگلیس خاتمه داده بود. اما از ژانویه گذشته که انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد گروه‌های وفادار به این کشور در ایرلند شمالی بارها به موانع وارد کردن کالا از انگلیس اعتراض کرده‌ و این توافق را در تناقض با پیمان جمعه نیک دانسته‌اند.

اعتراض‌های اخیر پس از آن شدت گرفت که هواداران دولت انگلیس، تصمیم پلیس برای عدم پیگیری قضایی حزب ملی‌گرای ایرلند شین فین را محکوم کرده و خواستار استعفای رئیس پلیس هستند. شماری از سیاستمدار حزب جمهوری خواه ایرلند شمالی سال گذشته در یک مراسم سوگواری شرکت کردند که با محدودیت‌های کرونایی سازگار نبود.

بلفاست پایتخت ایرلند شمالی دیشب برای هفتمین شب پیاپی صحنه معترضان هواداران دولت انگلیس بود. تشدید درگیری‌ها که با آتش زدن خودروها، حمله به پمپ بنزین و نیروهای پلیس و استفاده معترضان از بمب‌های دست‌ساز همراه بود، باعث شد تا پلیس با آب‌پاش معترضان را متفرق کند.

گزارش‌ها حاکیست که در جریان درگیری‌های اخیر دست‌کم ۵۵ پلیس زخمی و شماری قابل توجهی از معترضان بازداشت شده‌اند. رهبران احزاب سیاسی ایرلند شمالی با صدور بیانیه‌های مختلف تحولات اخیر را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به خشونت‌ها شده‌اند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ایرلند شمالی را در وضعیت ویژه ای قرار داده به طوریکه از یک سو در قلمرو سیاسی انگلیس و از سوی دیگر تابع مقررات اقتصادی اروپاست. این وضعیت پیچیده در ماه‌های اخیر به ویژه در جابه‌جایی واکسن کرونا انتقادهایی را در پی داشته است.

پیشتر تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس که زمینه پایان درگیری‌ها و انعقاد پیمان جمعه نیک را فراهم کرده بود، نسبت به جدایی احتمالی ایرلند شمالی از انگلیس و پیوستن آن به جمهوری ایرلند پس از برگزیت، هشدار داده بود.