شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#انگلیس#لندن#بروکسل

نگاهی به روابط جنجالی اتحادیه اروپا و انگلیس ۱۰۰ روز بعد از برگزیت


نگاهی به روابط جنجالی اتحادیه اروپا و انگلیس 100 روز بعد از برگزیت

در حالی که اتحادیه اروپا و انگلیس شراکت تنگاتنگ بعد از برگزیت را مد نظر قرار داده بودند، اما وقایع رخ داده حدود ۱۰۰ روز بعد از جدایی رسمی فاصله گرفتن روزافزون بروکسل و لندن را نشان می‌دهد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "لایزیتر روند شای" در مطلبی به روابط بین انگلیس و اتحادیه اروپا حدود 100 روز بعد از برگزیت پرداخته و نوشت : در واقع "بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس می خواست مسئله برگزیت را بعد از خروج کشورش از اتحادیه اروپا یک بار برای همیشه ببندد و ابتدا صحبت از شراکت بعد از این دوران بود.

البته حالا به نظر می رسد نخست وزیر انگلیس درگیری و جبهه گیری با اروپا را که باعث به قدرت رسیدن وی شد بر شراکت با این اتحادیه ترجیح می دهد.

انگلیس و اتحادیه اروپا سوگند خورده بودند که دوست باقی بمانند، اما حدود 100 روز بعد از پایان برگزیت دلایل خوبی وجود دارد که تصور کنیم یک رقابت دائمی و گاها تلخ بین انگلیس و اتحادیه اروپا در حال رشد است.

در ادامه این مطلب آمده است: دولت انگلیس از هر فرصتی برای جشن گرفتن برگزیت به عنوان یک موفقیت استفاده می کند و با ایجاد محدودیت برای کلوپ اروپایی برای خود امتیاز جمع می کند. این ایجاد محدودیت تا آنجا پیش رفت که دولت محافظه کار جانسون چندی پیش از اعطای جایگاه کامل دیپلماتیک به سفیر اتحادیه اروپا در انگلیس امتناع کرد.

اتحادیه اروپا می‌گوید نمایندگانش در سایر کشورها طبق کنوانسیون وین دارای جایگاه کامل دیپلماتیک هستند و انگلیس از این موضوع آگاه است.

این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: اتحادیه اروپا در همه گیری کرونا هم به نظر می رسد از انگلیس ضربه خورده و تصمیم گرفت در مناقشات با انگلیس سخت گیری نشان دهد. در این میان بیش از همه فضای بی اعتمادی و سرزنش متقابل بین دو کشور حاکم است.

حدود هفت روز مانده به موعد خروج انگلیس از بازار داخلی اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرگی مذاکره کنندگان دو طرف در شب کریسمس گذشته به توافق تجاری برگزیت دست یافتند که به صورت رسمی توافق تجارت و همکاری نامیده شد. این مسکن خوبی بود و از هرج و مرج برگزیت بدون توافق جلوگیری کرد.

با این همه شروع مجدد روابط اقتصادی بین طرفین در اوایل ژانویه برای بسیاری تجار مانند گرفتن دوش آب سرد بود. فرم های گمرکی، کنترل ها، شرایط واردات مواد غذایی و مجوزها و مالیات های فروش یک جنگ کاغذی را به راه انداخت که بسیاری از بازرگانان برای آن آماده نبودند. جانسون در شب کریسمس ادعا کرده بود که این توافق هر گونه مانع تجاری را برطرف می کند؛ اما در ماه ژانویه اداره آمار انگلیس از کاهش 40.7 درصدی صادرات به اتحادیه اروپا و کاهش 28.8 درصدی واردات از این اتحادیه خبر داد.

این آمارها برای کارشناسان غافلگیرکنده نبود. البته با وجود اینکه معایب اقتصادی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا کاملا واضح است، اما به نظر می رسد صدمه سنگینی به جانسون وارد نکرده است.

جانسون بلافاصبه بعد از تکمیل شدن روند برگزیت به موفقیت های چشمگیری در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا دست یافت و در این مسیر کیلومترها از اتحادیه اروپا فاصله گرفت به گونه ای که گویا این مسئله به دست فراموشی سپرده شد که این کشور تا چندی پیش آمار مرگ های کرونایی بسیار بالایی داشت. اما بیش از 31 میلیون نفر واکسیناسیون در این کشور چراغ ها در پایان تونل مبارزه با کرونا را روشن کرد.

اتحادیه اروپا در 27 دسامبر شروع واکسیناسیون مشترک را جشن گرفت، اما بعد از آن هفته های شکست و مشاجره آغاز شد و انتقادها درباره واکسن کم، روند کند واکسیناسیون و تقسیم ناعادلانه واکسن بالا گرفت.

نویسنده در ادامه به مناقشات واکسنی بین اتحادیه اروپا و انگلیس اشاره کرده و نوشت: از اول دسامبر بیش از21 میلیون دوز واکسن از اروپا به انگلیس صادر شد و تقریبا هیچ واکسنی به اروپا از این کشور وارد نشد. رئیس کمیسیون اروپایی در اواخر ماه مارس این واقعیت را به عنوان دلیلی برای طرح تشدید کنترل صادرات اعلام کرد.

البته در حال حاضر انگلیس و اتحادیه اروپا درباره همکاری های تنگاتنگ در زمینه واکسن با هم مذاکره می کنند، اما خروجی آن همچنان باز است.

در نهایت انگلیس و اتحادیه اروپا بعد از 47 سال زندگی مشترک در در طول چند هفته شرایطی را ایجاد کردند که همدیگر را به نقض قرارداد، ملی گرایی و خصومت متهم کردند. توافق تجاری با انگلیس هنوز از طرف اتحادیه اروپا تصویب نشده است و با توجه به بالا گرفتن مجدد مناقشات بر سر مرزهای ایرلند در اختلافات بر سر واکسن، پارلمان اروپا تصویب آن را منوط به حل این مناقشات دانسته است.

لندن همچنین در تصمیمی یک جانبه مهلت کنترل واردات محصولات مواد غذایی به ایراند شمالی تا پایان سپتامبر 2021 را تمدید کرد که این مسئله هم خشم بروکسا را برانگیخت.

اینکه این تهدید چقدر جدی است هنوز مشخص نیست. دسترسی اتحادیه اروپا به خدمات مالی انگلیس هم هنوز مشخص نیست. در زمینه واکسیناسیون هم اتحادیه اروپا به مواد اولیه کارخانه های انگلیس وابسته است.

پس بهر حال به وجود آمدن یک عصر یخی بین طرفین یک گزینه نیست، اما انتظار پایان برخی مناقشات هم نمی رود.

آندرو داف، از نمایندگان سابق انگلیس در پارلمان اروپا همچنان روابط بین انگلیس و اتحادیه اروپا را در دوران پسا برگزیت پر از دست انداز لرزیابی کرده و در عین حال پیش بینی کرد که این دوره زمانی تمام می شود و احتمالا این اتفاق بعد از انتخابات انگلیس در سال 2024 خواهد افتاد.

پس از نزدیک به یک سال کشمکش، بریتانیا و اتحادیه اروپا سرانجام روز 24 دسامبر سال 2020(4 دی) به توافقی تاریخی در زمینه مقررات حاکم بر روابط بین خود پس از خروج بریتانیا از این اتحادیه، موسوم به برگزیت، دست یافتند , انگلیس پس از 47 سال عضویت، 12 دیماه 1399 به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد.

انتهای پیام/