شهر خبر

نشست رئیس اقلیم کردستان عراق با جریان‌های سیاسی کُردی؛ آیا هدف نچیروان بارزانی محقق شد؟


نشست رئیس اقلیم کردستان عراق با جریان‌های سیاسی کُردی؛ آیا هدف نچیروان بارزانی محقق شد؟

نشست نچیروان بارزانی با سران جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان عراق در اربیل برگزار شد. این نشست پس از سفر رئیس اقلیم به پاریس و تصویب قانون بودجه ۲۰۲۱ عراق بوده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشست نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با سران شماری از جریان‌های سیاسی این منطقه برگزار شد. بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان، علی باپیر رئیس جماعت عدالتخواهی کردستان، صلاح الدین بهاالدین دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان، عمر سیدعلی رهبر جنبش تغییر، آیدن معروف از اقلیت ترکمان، فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق و تنی چند از نمایندگان اقلیت‌های قومی این منطقه در نشست مذکور شرکت کردند.

نکته حائز اهمیت اینکه حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی در سطح عالی در این نشست شرکت نداشته است، لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک اتحادیه میهنی کردستان نیز که عمده اختلافات کنونی اقلیم کردستان میان وی و خانواده مسعود بارزانی است از غائبین دیگر بوده و بافل طالبانی از این حزب در نشست ریاست اقلیم حضور داشته است، همچنین جریان سیاسی نسل جدید به عنوان جریان معارض اقلیم کردستان به نشست مذکور دعوت نشده بود.

سایت درو میدیا جزئیاتی از گفت‌وگوهای مطرح شده در نشست نچیروان بارزانی و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان را منتشر و اعلام کرده است که اختلافات حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر این نشست سایه افکنده و بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی پیام صریحی را به نچیروان بارزانی منتقل کرده است.

طالبانی اعلام کرده است که هدف اتحادیه میهنی از شرکت در کابینه حکومت اقلیم کردستان به ریاست مسرور بارزانی، شراکت حقیقی بوده که تاکنون محقق نشده است و به درخواست‌های این حزب از سوی نخست وزیر اقلیم توجه نمی‌شود.

این مقام اتحادیه میهنی تاکید کرده است که سخنان وی حاکی از موضع رسمی حزب است و لاهور شیخ جنگی دیگر رئیس اتحادیه و قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم نیز چنین دیدگاهی دارند و معتقدند که اتحادیه میهنی جایگاه خود را در کابینه کنونی اقلیم نیافته است.

رئیس مشترک اتحادیه میهنی در آن نشست همچنین از نچیروان بارزانی گله مند بوده است که مسعود بارزانی به درخواست‌های این حزب برای نشست مشترک رسیدگی به وضعیت کنونی و رفع اختلافات بی توجه بوده است.

گفته می‌شود که بافل طالبانی تاکید کرده است که پیام نهایی اتحادیه میهنی کردستان در خصوص ادامه حضور یا خروج از کابینه ائتلافی اقلیم، طی روزهای آینده از سوی قباد طالبانی به مسرور بارزانی ابلاغ می شود.

در نشست جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان با رئیس این منطقه، رهبر جنبش تغییر خواستار رفع اختلافات میان دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی شده  و تاکید کرده است که در چنین صورتی می‌توان به وضعیت اقلیم کردستان امیدوار بود.

از سوی دیگر، جعفر شیخ مصطفی معاون رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است که نچیروان بارزانی نشست دفاتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی را در دستور کار فعالیت‌های خود قرار داده است.

رئیس اقلیم کردستان عراق از نشست اربیل به دنبال موضع متحد کُردها در قبال تحولات آینده به ویژه انتخابات پارلمانی عراق در اکتبر 2021 بوده است اما آنچه که از فضای نشست به رسانه‌ها درز پیدا کرده است، نشان می‌دهد که اختلافات جریان های‌سیاسی کُردی علی الخصوص دو حزب حاکم این منطقه همچنان به قوت خود باقیست.

انتهای پیام/