شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#عراق#گرد و غبار

احتمال تاثیر گرد و غبار عربستان و عراق بر مناطق مرزی ایران

آب و هوای شهرهای عراق پس از ورود توده عظیمی از گرد و خاک در چند روز گذشته، به سبب اندکی باران با ثبات جوی نسبی و آسمانی صاف همراه شد؛ پدیده غالب غبار که همواره استانهای مرزی ایران را تحت تاثیر قرار داده و احتمال می رود این روند طی روزهای آینده بازهم اثرگذار باشد.

جمعه گذشته بارش باران در برخی از استان های عراق مانند بغداد و کربلا باعث عاری شدن آسمان از گرد و خاک شد؛ توده های عظیم گرد و غبار چندین روز در آسمان شهرهای عراق دیده می شدند که کاهش دید را در پی داشت.

بین الحرمین شریفین کربلا روز جمعه پس از بارش باران و رفع غبار 

در بعضی از استان های دیگر عراق اوضاع متفاوت بود؛ روز جمعه طوفان توام با گرد و غبار از مناطق مرزی عرعر عربستان وارد استان الانبار عراق شد؛ سرعت این طوفان در برخی نقاط تا ۹۰ کیلومتر گزارش شد؛ این توده بزرگ ظهر هنگام وارد نجف شد و مرکز این استان را درنوردید و در نهایت به استان المثنی و منطقه السماوة رسید.

در برخی مناطق که سرعت باد به ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید میدان دید به میزان صفر رسید و نهایتا مسیر تندباد از جنوب به جنوب غرب عراق تغییر یافت.

در حال حاضر تاثیر یک سامانه پرفشار بر عراق باعث ثبات نسبی جوی و کاهش محسوس دما و بهبود میدان دید شده است؛ در نتیجه ورود جبهه هوایی سرد باعث کاهش دما به میزان ۱۰ درجه گردید و سرعت باد نیز ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

احتمال می رود این توده گرد و غبار به استان های مرزی همجوار ایران نیز وارد شده و به کاهش دید منجر شود؛ همچنین خبرنگار ایرنا از کارشناسان هواشناسی عراق کسب اطلاع کرد که بخشی از این توده ها قبلا نیز وارد ایران شده و بر آسمان کشورمان تاثیر گذار بوده است.

توده عظیم گرد وخاک روز جمعه در حوالی نجف واقع در جنوب عراق و مرز عربستان

همچنین محتمل است وزش باد در جنوب شرقی عراق شامل استان های ذی قار، میسان و بصره سریع باشد و بعضا سرعت باد به ۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.

همراه توده کم فشار در عراق، یک جبهه هوایی وارد این کشور شد که به دنبال آن هوای این کشور به سردی گرایید و باعث بارندگی در مناطق مختلفی از عراق همراه با توفان خاک در مناطق غرب و جنوبی غربی این کشور گردید که بنا به پیش بینی ها بخش‌هایی از خاک ایران نیز از آن متاثر می شود.

در این پیوند استاد گروه علوم جوی دانشگاه مستنصریه عراق به ایرنا گفت: "همه ساله ماه مارس (هفته دوم اسفندماه تا هفته دوم فروردین) ماه بی ثباتی شرایط جوی است و انتظار می رود روز سه شبه بخش های جنوبی عراق شاهد بارندگی های پراکنده و همراه رعد و برق باشد که احتمالا ایران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد".

گزارش خبرنگار ایرنا حاکیست که هم اکنون طوفان خاک در عراق کاهش یافته و ورود سامانه پرفشار باعث تعدیل شرایط جوی در عموم منطقه و طبیعی شدن میدان دید شده است هرچند با در نظر گرفتن تجارب گذشته ثبات چندانی نخواهد داشت و گرد و غبارهایی که بعضا از عربستان وارد عراق می شوند، ایران و بویژه استانهای جنوبی و غربی را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

منبع: ایرنا