شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین

همزمان با تشدید حضور دریایی آمریکا در منطقه؛

آغاز عملیات حفاری چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی

آغاز عملیات حفاری چین در دریای مورد مناقشه چین جنوبی

خبرگزاری رسمی چین از آغاز عملیات حفاری این کشور در دریای مورد مناقشه چین جنوبی با استفاده از سیستم حفاری ساخت چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری رسمی چین (شین هوآ) روز پنج شنبه اعلام کرد که دانشمندان چینی از سیستم حفاری ساخت این کشور برای دستیابی به هسته رسوبی در عمق ۲۰۶۰ متری دریای چین جنوبی استفاده کردند.

بنا به گزارش شین هوآ، این سیستم حفاری موسوم به «گاو دریایی ۲» می تواند به اکتشاف منابع گاز طبیعی در بستر دریا کمک کند.

هنوز مشخص نیست که این عملیات حفاری دقیقاً در کدام منطقه دریای چین جنوبی انجام شده است؛ دریایی که پکن بر حدود ۹۰ درصد آن ادعای ارضی دارد.

کشورهای مالزی، فیلیپین، تایوان، ویتنام و برونئی نیز نسبت به بخشهایی از این دریا که دارای منابع بالقوه نفت و گاز طبیعی است، ادعای ارضی دارند.

طی هفته های گذشته، تنشها در این منطقه درپی انتشار اخباری مبنی بر تجمع کشتی های شبه نظامیان دریایی چین در منطقه صخره ویتسون در حدود ۳۲۰ کیلومتری غرب جزیره «پالاوان» و در محدوده منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین، شدت گرفت.

از آن زمان تاکنون، ایالات متحده یک گروه ضربت دریایی را به رهبری ناو «یو اس اس تئودور روزولت» به این منطقه گسیل کرد. طبق گزارش روزنامه ساوث چاینان مورنینگ پست در روز جمعه، ایالات متحده همچنین یک ناو تهاجمی آبی-خاکی موسوم به «یو اس اس ماکین ایلند» را از طریق تنگه مالاکا به مسیر دریایی پرتردد این منطقه وارد کرد.

ایالات متحده در توجیه این فعالیتهای دریایی خود، آنها را یک ترانزیت «عادی» خوانده که مطابق با اصول و قوانین «آزادی دریانوردی» انجام می شود!