شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

راه های درمان ترشح پشت حلق

به نقل از نشریه لیو استرانگ آکادمی جراحی گوش، حلق، بینی و سر و گردن آمریکا اطلاع می دهد که غدد موجود در بینی و گلوی هر یک از ما روزانه یک یا دو چهارم از مخاط بدن را تولید کنند. این مخاط نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می کند که از جمله مهم ترین عملکرد های آن می توان به تمیز و مرطوب نگه داشتن پوشش داخلی بینی و جلوگیری از ایجاد عفونت اشاره کرد.

حال پی ان دی با افزایش میزان ترشحات و احتقان در مسیر تنفسی که معمولا در نتیجه آلرژی، ریفلاکس اسید، سینوزیت و عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا رخ می دهد، مشکلاتی را برای افراد به وجود می آورد.

کسانی که دچار ترشح پشت حلق می شوند، بیشتر موارد علائمی مانند احساس وجود ترشحات مخاطی در قسمت پشتی حلق، تلاش برای بیرون راندن این ترشحات و همچنین سوزش و درد گلو دارند.

موارد زیر قبل از مراجعه به پزشک توصیه می شود:

شست وشوی بینی

اولین راه حل و در عین حال ساده ترین روش استفاده از اسپری های نرمال سالین یا همان آب نمک یا کیت های نمکی شست وشوی بینی است. دیده شده که چنین روش هایی نه تنها تهاجمی نیستند بلکه می توانند به طور موثری خاتمه دهنده ترشحات مخاطی بینی و احتقان ناشی از آن هم باشند.

بهتر است برای شست وشوی بینی تنها از آب مقطر، استریل یا محلول های نرمال سالین استفاده شود و آب شیر جایگزین موارد مذکور نشود.

نوشیدن آب

یکی دیگر از روش های ساده برای مقابله با ترشحات مخاطی افزایش یابنده در بینی، افزایش آب مصرفی طی روز به شمار می رود. متخصصان گوش و حلق و بینی معتقد هستند که پر کردن لیوان با H2O هیچگاه فکر بدی نخواهد بود و می تواند به مرور منتج به بهبود شرایط شود.

هنگام دراز کشیدن ترشحات مخاطی در قسمت پشت گلو جمع شده و باعث می شوند که فرد دچار آبریزش، گرفتگی مسیر تنفسی و سرفه شود. مجموعه این عوامل فرآیند خواب را بر هم زده و منجر به بیدار کردن شما خواهند شد.

برای آن که بتوانید از چنین عوارضی پیشگیری کنید، استفاده از یک بالش اضافی زیر سر، راهگشا خواهد بود. با افزایش ارتفاع سر، نیروی جاذبه به حرکت رو به پایین ترشحات و خواب راحت تر کمک می کند.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز در ساعات شب

هوای خشک منجر به تحریک بیشتر سینوس ها شده و باعث می شود که در واکنش به آن بدن تولید مخاط را افزایش دهد. برای مقابله با این وضعیت می توان از روشی ساده و در دسترس استفاده کرد و آن هم چیزی نیست جز بالابردن رطوبت اتاق خواب در ساعات شب و هنگام آماده شدن برای خواب شبانه. دستگاه های رطوبت ساز با تامین رطوبت مورد نیاز به پاکسازی مجاری بینی کمک می کنند.

درمان های دارویی بدون نیاز به نسخه

اگر هیچ یک از روش های شست وشوی بینی، نوشیدن آب، افزایش ارتفاع سر هنگام خواب یا دستگاه رطوبت ساز به بهبود شرایط کمک نکردند، می توانید برای تسکین کوتاه مدت ترشح پشت حلق از درمان های دارویی بدون نیاز به نسخه پزشک یا همان دارو های OTC استفاده کنید. البته توصیه می شود برای انتخاب مناسب ترین داروی ممکن، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. گزینه های پیشنهادی شامل موارد زیر خواهند بود:

- گایافنزین به منظور نرم و نازک شدن ترشحات مخاطی

- ضد احتقان های موضعی بینی مانند قطره فنیل افرین (توجه داشته باشید که به علت عارضه احتقان برگشتی این قطره نباید بیش از 3 الی 4 روز مورد استفاده قرار گیرد.)

- انواع آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین، لوراتادین یا فکسوفنادی