به گزارش برنا، در این نشست علاوه بر دکتر محمدرضا داورزنی، دکتر فریبا محمدیان نایب رئیس بانوان، میلاد تقوی دبیر فدراسیون، مهناز شاددل مشاور امور بانوان، محمد وکیلی، دکتر سید محمد کاظم واعظ موسوی، پدیده بلوری‌زاده، مریم هاشمی و نوید مشجری حضور داشتند.

رئیس فدراسیون والیبال در ابتدای این نشست به حضور تیم والیبال بانوان سایپا در رقابت‌های قهرمانی زنان آسیا و تیم ملی بانوان ایران در مسابقات قهرمانی زنان 2021 آسیا اشاره کرد و گفت: با توجه به این که دو رویداد مهم پیش روی والیبال بانوان ایران قرار دارد و بازیکنان مشترکی در سایپا و تیم ملی ایران حضور دارند، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که تعامل بسیار خوبی در حوزه والیبال بانوان برقرار شود.

داورزنی تاکید کرد: فدراسیون والیبال در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های مختلف، تیم‌های قدرتمندی به این مسابقات اعزام کند. باید کمک کنیم که سایپا حضوری شایسته در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا داشته باشد و از سوی دیگر، تیم ملی والیبال بانوان بتواند در مسابقات قهرمانی زنان آسیا از توان واقعی والیبال بانوان ایران دفاع کند.

وی به شرایط کرونایی ایران و جهان اشاره کرد و گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی و تلاش، زمینه حضور شایسته نمایندگان والیبال بانوان ایران در مسابقات پیش رو مهیا شود. طبیعی است که فدراسیون هیچ تفاوتی برای والیبال مردان و بانوان خود قائل نیست و برای رشد و توسعه هر دو تلاش خواهد کرد.

نیازهای استاندارد تیم ملی والیبال بانوان شناسایی شد

نایب رئیس بانوان فدراسیون والیبال درباره مباحث مطرح شده در این نشست گفت: اولین جلسه برنامه‌ریزی برای تشکیل تیم‌های ملی والیبال بانوان، به ریاست دکتر داورزنی تشکیل شد. در این جلسه، تحلیلی بر فرآیند عملکرد کادر فنی تیم‌های ملی بانوان و نیز عملکرد لیگ برتر و دسته یک بانوان در سال ۱۳۹۹ انجام شد.

فریبا محمدیان با بیان این که در این جلسه نیازهای استاندارد برای تشکیل تیم ملی بانوان از سوی اعضا به شکل تخصصی در محورهای تکنیکال، فیتنس، روانشناختی و محورهای مربوط به کوچینگ و ترینینگ مطرح شد، افزود: رهنمودهای رئیس فدراسیون برای برخورداری از یک تیم مقتدر نیز بیان شد. ضمن این که دکتر واعظ موسوی و خانم‌ها هاشمی و بلوری‌زاده، نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: مشجری آنالیزور تیم ملی والیبال ایران نیز درخصوص مسائل مربوط به VIS صحبت کرد. ضمن این‌ که درخصوص نیازهای منابع انسانی تخصصی تیم ملی هم مباحث ارزنده‌ای عنوان شد و اعضا درخصوص محورهای مذکور به اجماع رسیدند.

نایب رئیس بانوان تاکید کرد: انشاالله در هفته‌های پیش رو، اعضای کادرفنی تیم ملی بانوان معرفی می‌شوند و اردوهای تیم ملی بانوان در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد.

از مشاوران خارجی در تیم ملی بانوان استفاده خواهد شد

محمدیان درباره استفاده از گزینه خارجی در کادرفنی تیم ملی بانوان گفت: در این نشست درباره این موضوع صحبتی نشد. اما در جلسات گذشته عنوان شد تا بهترین‌ مربیان داخلی برای حضور در کادر فنی تیم ملی انتخاب شوند. از طرفی با توجه به شرایط شیوع کرونا در جهان، تصمیم برآن شد که در طول برگزاری اردوهای ملی و در بازه زمانی یک ساله، با برگزاری دوره‌های آموزشی، از حضور مشاوران خارجی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: البته تمام این اتفاقات منوط بر این است که گروه ارزیابی و مطالعات تیم ملی، تحلیل‌های خود را ارائه کند و نیاز به استفاده از مشاوران خارجی به صورت علمی از سوی این گروه تایید شود.

تاکید بر اخلاق محوری در تیم ملی بانوان

مشاور امور بانوان رئیس فدراسیون والیبال نیز درباره این نشست، گفت: اخلاق، محور ویژه این نشست بود که برای بازیکنان تیم ملی والیبال بانوان به عنوان یک اصل مهم مطرح شد.

مهناز شاددل تصریح کرد: اخلاق ویژگی مهم و شاخص ارزنده‌ای برای بازیکنان است که باید به آن بپردازیم تا با جوانگرایی در تیم ملی بانوان، تیم ایران متحول و کارآمد شود.

وی با بیان اینکه نشست برنامه ریزی برای تشکیل تیم‌های ملی و رده‌های سنی مختلف بانوان جلسه بسیار خوبی بود، افزود: در این نشست راهکارهای مناسبی برای تدوین منشورهای اخلاقی در تیم ملی والیبال بانوان ارائه شد.

اطلاعات کامل و آنالیزی لیگ برتر بانوان ارائه شد

آنالیزور تیم ملی والیبال ایران درباره نشست برنامه‌ریزی برای تشکیل تیم‌های ملی و رده‌های سنی مختلف بانوان گفت: با توجه به این که لیگ برتر بانوان در سال ۹۹ به صورت متمرکز برگزار شد، با کمک خانم‌ها دوستی و آصفی آنالیزورهای لیگ، نود درصد بازی‌های چهار تیم برتر مسابقات را آنالیز کردیم و گزارش آماری مسابقات را به صورت تفکیکی در مهارت‌های مختلف و نیز عملکرد بازیکنان در پست‌های گوناگون را در این نشست ارائه کردم تا برای دعوت بازیکنان به اردوی تیم ملی کمک کند.

نوید مشجری ادامه داد: در این گزارش، آماری از نقاط قوت و ضعف تیم‌ها هم ارائه شد تا مشخص شود تیم‌ها در چه تکنیک‌هایی ضعیف و در چه تکنیک‌هایی قوی هستند که این اطلاعات آماری می‌تواند در شروع تمرینات تیم ملی بانوان نقش کمک‌کننده‌ای داشته باشد.

ضرورت حضور روانشناس در تیم ملی و رده‌های سنی بانوان

مریم هاشمی از دیگر شرکت‌کنندگان در نشست برنامه‌ریزی برای تشکیل تیم‌های ملی و رده‌های سنی مختلف بانوان بود و وی بر ضرورت حضور روانشناس در این تیم‌ها تاکید کرد.

وی با یادآوری این که جریان فنی و بدنسازی در باشگاه‌ها و تیم ملی در گذشته نیز وجود داشته است، گفت: حضور یک روانشناس در کنار تیم از ابتدای اردو تا پایان مسابقات، اهمیت زیادی دارد. همچنین اگر برای مربیان نیز نشست‌های مشاوره روانشناسی برگزار شود، در عملکرد کادر فنی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

هاشمی تصریح کرد: جلسه بسیار خوبی بود و نفرات توانمندی در این نشست شرکت کردند. به نظرم من در سال‌های اخیر گردهمایی به این سبک نداشتیم که نفرات توانا، راهکار برای تغییر سبک والیبال بانوان بدهند و نتایج بسیار خوبی از مباحث مطرح شده در این نشست به دست آمد.

باید نگاه سختگیرانه‌تری برای تمرینات بانوان ایجاد شود

پدیده بلوری‌زاده یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نشست بود و با ابراز رضایت از مباحث مطرح شده در این جلسه، گفت: برگزاری این نشست نشان داد که والیبال بانوان برای فدراسیون به اندازه مردان اهمیت دارد. همچنین در مباحث مطرح شده، به موضوع روانشناسی بازیکنان و کادر فنی تاکید شد که یکی بزرگ‌ترین نقاط ضعف تیم‌های بانوان در چند سال اخیر است.

وی در بیان دیدگاه‌های مطرح شده در این نشست، نیز گفت: به نظرم من باید هنجارشکنی در چارچوب‌های تیم ملی صورت گیرد؛ بدین معنی که چارچوب‌های فعلی به شکل سختگیرانه‌تری باشد تا والیبال بانوان همانند مردان رشد و توسعه یابد.

بلوری‌زاده با تاکید بر این که تمامی اعضای تیم ملی والیبال بانوان شامل کادر فنی و بازیکنان باید پایبند به ارزش‌های تعیین شده باشند، گفت: پراکندگی آرا در سال های اخیر، مانع ایجاد یکدلی و هماهنگی در تیم‌های بانوان شده است.

وی با بیان این که نایب رئیس بانوان نیز با این مباحث موافق هستند، گفت: در تیم بانوان همیشه ملاحضات نرمی لحاظ شده است؛ در صورتی که تمامی اصول و قوانین ورزش والیبال برای مردان و زنان یکسان است و هیچ تفاوتی به جز ارتفاع تور ندارد.

بنابراین اگر انتظار داریم بانوان همانند مردان پیشرفت کنند، باید به دید ورزشکار به آنان نگاه کرد و سختگیری‌های که در تمرینات و رفتار مردان وجود دارد، برای والیبالیست‌های بانوان نیز مد نظر قرار گیرد.