شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#طالبان

کارشناس افغان:

طرح اشرف غنی برای تخریب روند صلح است

اشرف غنی در دولت آینده نامزد نمی‌شود

کارشناس مسایل سیاسی و نظامی افغان طرح صلح رئیس جمهور این کشور را تلاش برای حاکمیت مجدد وی و تخریب روند صلح با طالبان دانست.

به گزارش مشرق، «جاوید کوهستانی» ژنرال بازنشسته افغان و کارشناس مسایل سیاسی و نظامی طرح رئیس جمهور افغانستان برای صلح را «توطئه» برابر روند صلح و خواست مردم این کشور خواند.

وی افزود که براساس این طرح، در مرحله نخست برای حاکمیت مجدد اشرف غنی تلاش می‌شود و سپس قرار است برای انتخابات زمینه‌سازی گردد.

کوهستانی به «آوا» گفت که این طرح برای جریان‌های سیاسی و احزابی که عضو شورای عالی مصالحه هستند قابل پذیرش نیست و طالبان نیز علاقه‌ای به آن ندارند.

این کارشناس افغان ادامه داد که آمریکا نیز به این طرح علاقه‌ای ندارد و طرح غنی در حقیقت وقت‌کشی است و مدعی شد که رئیس جمهور افغانستان با این طرح می‌خواهد روند صلح را تخریب کند.

وی با اشاره به دیگر طرح‌های ارائه شده به شورای عالی صلح نیز تاکید کرد که در واحدسازی این طرح‌ها باید ساختار نظام در دولت موقت و انتقالی شکسته شده و به انحصار قدرت پایان داده شود.

کوهستانی افزود که اگر اشرف غنی بر طرح خویش پافشاری کند بخشی از سران شورای عالی مصالحه بیرون از چتر جمهوریت به عنوان یک جناح مطرح در روند صلح افغانستان راه خود را جدا خواهند کرد.

این کارشناس سیاسی افغان درباره نشست استانبول نیز گفت که اگر جریان‌های سیاسی افغانستان نقش خود را در دولت انتقالی و همچنین ساختارهای بعدی تثبیت کرده و جلو هرگونه تزویر و توطئه، از جانب امریکا و  ریاست جمهوری برابر سایر اقوام را بگیرند این نشست نتیجه مطلوب خواهد داشت.

منبع: تسنیم