شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران#اقتصادی ایران
قرارداد با چین موتور اقتصاد ایران را روشن می‌کند

قرارداد با چین موتور اقتصاد ایران را روشن می‌کند

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در خصوص اهمیت سند همکاری 25 ساله ایران و چین گفت: این سند، موتور اقتصادی ایران در زمینه‌های مختلف همچون رونق کارخانه‌های فولاد، گردشگری، دارو، درمان، تجهیزات پزشکی و نفت خام و انرژی را روشن می‌کند.

اعتمادآنلاین| سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در خصوص اهمیت سند همکاری 25 ساله ایران و چین گفت: این سند، موتور اقتصادی ایران در زمینه های مختلف همچون رونق کارخانه های فولاد، گردشگری، دارو، درمان، تجهیزات پزشکی و نفت خام و انرژی را روشن می کند.

 

مهدی صفری روز پنجشنبه در "ششمین دوره مطالعات فرهنگی شرق آسیا با محوریت چین و ژاپن" درقم افزود: شرط اجرای تفاهم نامه 25 ساله، اعتمادسازی متقابل است و ما نباید در این مسیر بصورت زیگزاگی عمل کنیم و با حوادث سیاسی بین المللی نگاه خود به چین را کمرنگ کنیم و در یک مسیر بی اعتمادی در تعامل با این کشور گام برداریم و آنها را در حسن نیت خود دچار شک نماییم.

 

وی نقش استراتژیک منطقه شرق آسیا و چین را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: چین هم اکنون بیش از 15 میلیارد بشکه نفت خام وارد می‌کند و یکی از کشورهایی است که نیاز اساسی به انرژی دارد.

 

وی اهمیت تفاهم نامه بلندمدت بین دو کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: سند همکاری 25 ساله با چین باید سال‌ها قبل امضا می‌شد تا منافع اقتصادی و فرهنگی دو طرف بهم گره زده شود.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در چین یادآور شد: ایران همیشه در کریدور جاده ابریشم نقطه اصلی تبادل بین شرق آسیا با غرب این قاره همچنین ورود به بازارهای اروپایی بوده و با اجرای این تفاهم نامه جایگاه ایران در عرصه تقویت خواهد شد.

 

صفری عنوان کرد: ایجاد ثبات و پایداری در عراق و سوریه با نابودی داعش، کمک معنوی شش ساله ایران به یمن، قدرت نظامی، ایستادگی در برابر تحریم‌ها و اموری از این دست که ضامن استقلال و عزت ملی است؛ سبب ترغیب چین در برقراری تعاملات بلندمدت و اعتماد استراتژیک می شود.

 

وی عنوان کرد: چین یک قدرت بزرگ منطقه‌ای است و قدرت تامین منافع بین‌المللی و تجارت خارجی شرکای خود را دارد و از طرفی این کشور به دنبال یک شریک قوی نظامی و فرهنگی برای تامین نیازهای دو طرفه است هرچند حرکت در مسیر تعاملات دوطرفه تاکنون از جانب ایران ضعیف بوده و این حرکت از سوی ایران باید بیشتر شود.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در چین ابراز داشت: اگر 25 سال گذشته در جهت خودکفایی پالایشگاه‌های خود برنامه ریزی می‌کردیم امروز نسبت به فروش نفت خام چالش نداشتیم و در این زمینه خودکفا بودیم.

 

به باور وی، ژاپن و کره جنوبی با وجود اینکه دو کشور قدرتمند و پیشرفته اند اما شکست خورده جنگ جهانی دوم هستند و به همین خاطر بصورت کامل تحت اشراف و فرمان آمریکا هستند و مزیت چین را در تفاهم نامه‌های بین المللی ندارند.

 

وی بیان داشت: 10 بانک چینی جزء بانکهای بزرگ و اصلی جهان هستند که نقش اساسی در تبادلات تجاری بین المللی دارند و با توجه به سهم 60 میلیارد دلاری صادرات دو کشور می‌تواند ظرفیت قدرتمندی در تجارت خارجی ایران با اجرای راه حل های ارائه شده در وضعیت تحریم های بین المللی باشد.

 

وی بیان داشت: اگر خط آهن بین چابهار به استان‌های شرقی را راه اندازی کنیم روند صدور کالاها دچار جهش بی‌نظیری می‌شود، همچنین با بهره برداری از قطار سریع السیر تحول بزرگی در مسافرت و جابه جایی مردم و صرفه جویی در انرژی کشور به وجود می‌آید.

 

به گفته صفری، با سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های هسته‌ای نرمال با قابلیت تصفیه آب دریا و تبدیل آن به شیرین؛ آب و برق مناطق شرقی و جنوبی را تامین خواهد شد، همچنین با توجه به ظرفیت ایران در تولید انرژی خورشیدی می‌توان سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تامین انرژی با همکاری با چین منقعد شود.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در چین یادآور شد: با تکمیل کریدور تجاری و مسیرهای دسترسی ایمن در داخل کشور با محوریت جنوب-شمال و غرب-شرق می‌توانیم خود را به قطب تجارت بین شرق و غرب آسیا به ویژه از مسیر زمینی تبدیل نماییم.

 

وی با انتقاد از سهم ناچیز تبادلات فرهنگی و علمی دو کشور، عنوان کرد: اعزام دانشجو و آموزش زبان یکی از راه‌های اصلی ارتباط های بین المللی است، 70 هزار دانشجوی آمریکایی هم اکنون در چین مشغول تحصیل هستند در حالی که تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور ناچیز است و افرادی که تسلط لازم به زبان چینی داشته باشند نیز در کشور ما اندک است.

 

به باور وی، سالانه 200 میلیون گردشگر چینی به کشورهای دیگر سفر می‌کنند و باید بستر لازم برای تبدیل ایران به یکی از قطب‌های گردشگری چین انجام بگیرد چه اینکه توریست‌های چینی علاقه وافری به مطالعه و بازدید از نمادهای فرهنگ و تمدن ایران دارند.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در چین عنوان کرد: اگر سالانه 5 میلیون توریست چینی به ایران مسافرت کند تحول شگرفی در اشتغال و اقتصاد ایران بوجود می‌آید چه اینکه مردم چین علاقه زیادی به صنایع دستی، زیورات، سنگ های قیمتی، داروهای گیاهی وغیره ایران دارند.

 

صفری ابراز داشت: بیش از 300 میلیون نفر از مردم چین از وضعیت اقتصادی بسیار مطلوبی برخوردار هستند و اصطلاحا در طبقه"لاکچری" تقسیم می‌شوند که از قدرت خرید بالایی در سفر به کشورهای توریست پذیر دارند و بیشترین جمعیت لاکچری و متمول جهان ساکن این کشور می‌باشند.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در چین ادامه داد: ایران هیچ وقت با کشور چین مناقشات مرزی، جنگ و درگیری نداشته و همیشه در مسیر صلح و تعامل دوطرفه قرار داشته و همین مساله می‌تواند زمینه مطلوبی برای افزایش تعاملات باشد.

 

صفری گفت: بیش از 95 درصد اقتصاد چین در اختیار دولت است و باید گروه‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانی به دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری شرکت‌های چینی در حوزه های مختلف اقتصادی کشور باشند.

 

وی اهمیت فرهنگ در ارتباطات دو جانبه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: فرهنگ چین نزدیکی بسیار عمیقی با ایران دارد و بر مبنای اصل تحکیم بنیان خانواده و احترام به والدین بنا نهاده شده و مباحث اخلاقی در بین آنها شباهت زیادی با ایران دارد.

 

وی اظهار داشت: از 12 سال گذشته که چین رتبه برتر تجارت جهانی را بدست آورد آمریکا بدنبال ضربه به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در آفریقا بود و به همین منظور با تجزیه سودان مانع از صدور نفت از این کشور به چین شد.

 

صفری ادامه داد: اتفاقات لیبی، تونس، مصر و مراکش نیز در راستای از دست رفتن منافع و جایگاه چین در آفریقا بود چرا که تصور آمریکا این بود که سرمایه‌گذاری چینی‌ها در آفریقا بدون هماهنگی با آمریکایی‌ها انجام گرفته و می‌تواند موقعیت آنها در آفریقا را متزلزل نماید.

 

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها برای مهار چین همچنین به تدریج در یک دهه اخیر نیروهای خود را در شرق آسیا به صورت گسترده گسیل دادند و مانورهای فراوانی با کره جنوبی در جهت تضعیف منافع چینی ها انجام داده و مناقشات فراوانی بین فیلیپین و ویتنام با چین و مناقشات بین جزایر مورد ادعا راه اندازی کردند.

 

سفیر پیشین ایران در جمهوری اسلامی در چین اضافه کرد: 560 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی چین و آمریکا است که از این بین 70 میلیار دلار سهم صادرات آمریکا به چین است و بالانس صادرات چین به آمریکا کاملا مثبت از جانب چین است.

 

وی ادامه داد: ترامپ به همین منظور در صدد تعادل و تغییر بالانس بین صادرات و واردات با کشور چین بود که مشکلات کنونی بین دو کشور بوجود آمد که هم اکنون نیز ادامه دارد. چینی ها همچنین 640 میلیارد دلار با اروپا مراوده تجاری دارد.