شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح‌طلب#دولت#وزارت بهداشت

انتقاد یک حزب اصلاح‌طلب از عملکرد ستاد ملی کرونا


انتقاد یک حزب اصلاح‌طلب از عملکرد ستاد ملی کرونا

حزب ندای ایرانیان در بیانیه‌ای تاکید کرد: فقدان مدیریت و کنترل جدی سفرهای نوروزی با وجود تذکرات مکرر وزارت بهداشت و کادر فداکار درمان نمونه‌ای از سوء مدیریت سوال‌برانگیز بیماری کرونا توسط دولت است.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، حزب ندای ایرانیان در بیانیه‌ای  با انتقاد از عملکرد ستاد ملی کرونا تاکید کرد: وضعیت بی‌دولتی در مدیریت کرونا مشهود است. متن این بیانیه‌ به شرح زیر است: 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

در آغازین روزهای سال 1400، نگرانی عمومی از مواجهه کشورمان با چهارمین موج اوج‌گیری ویروس منحوس کرونا دلیل روشنی بر ناکارآمدی سیاست‌های فعلی ستاد ملی مقابله با کرونا در مقابله با این پدیده شوم است که به گواهی مراکز معتبر نظرسنجی، سقوط شدید میزان رضایت مردم از عملکرد دولت را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، انتشار اخباری مبنی بر سرعت قابل توجه واکسیناسیون همگانی در برخی کشورهای هم‌جوار و شفاف نبودن تعداد و شیوه‌ی انجام واکسیناسیون در ایران ابهامات زیادی را در اذهان ایجاد کرده است.

متأسفانه ایرانیان هرروز که می‌گذرد در سوگ عزیزان بیشتری از فرزندان خود می‌نشینند که چنگال کرونا از جمع‌شان جدا کرده است. فوت روزانه ده ها و گاهی صدها نفر از سرمایه‌های ارزشمند انسانی این مرز و بوم خسارتی جبران‌ناپذیر است که طاقت ما ایرانیان را طاق کرده است.

حزب ندای ایرانیان به عنوان ندای حق‌طلبی آحاد ملت شریف ایران، با توجه به شواهد و آمارها وظیفه خود می‌داند با انتقاد جدی نسبت به وضع کنونی مدیریت بحران کرونا، توجه دولتمردان محترم و بالاخص ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت را به نکات زیر جلب نماید:

1-با عنایت به لزوم حفظ سلامت یکایک مردم ایران بر مبنای اصل بیست و نهم قانون اساسی، از دولت محترم انتظار دارد هر چه سریع‌تر نسبت به افزایش سطح پوشش واکسیناسیون با واکسن‌های استاندارد و مورد تأیید مراجع معتبر علمی اقدام نموده و تصمیمات قاطعی در خصوص مدیریت شیوع، اتخاذ نماید. در این جهت تلاش برای رفع موانع بین‌المللی خرید واکسن و یا تسریع در ساخت واکسن‌های استاندارد در داخل کشور به شکل هم‌زمان باید دنبال شده و یکی قربانی دیگری نشود‌.

2-عدم تعهد به اجرای سند ملی واکسیناسیون کرونا و واکسینه نشدن تمامی کادر درمان به عنوان اولویت اول و آغاز تبلیغاتی واکسیناسیون برخی افراد اولویت‌های بعدی از جمله مواردی است که اذهان عمومی پاسخی برای آن‌ها نیافته است و لازم است در این زمینه شفاف‌سازی مناسب صورت پذیرد.

3-فقدان مدیریت و کنترل جدی سفرهای نوروزی با وجود تذکرات مکرر وزارت بهداشت و کادر فداکار درمان از دیگر علائم سوء مدیریت سوال‌برانگیز بیماری کرونا توسط دولت است. دولتمردان باید به این سوال پاسخ دهند که دقیقا چه کسانی با محدودیت‌های درخواست شده وزارت بهداشت مخالفت کردند و آیا اکنون حاضرند مسئولیت ورود مجدد کشور را به موج چهارم کرونا بپذیرند؟

4-هرچند محدودیت‌های تحریمی در خصوص خرید واکسن خارجی از برخی کشورها در تأخیر ایجاد شده برای پوشش سراسری واکسن موثر بوده اما مدیریت توزیع واکسن‌های خریداری شده براساس سند ملی واکسیناسیون از وظایف اولیه دولت است. با توجه به ابهامات موجود، تسریع در راه‌اندازی سامانه شفاف توزیع واکسن کرونا با محوریت کد ملی مورد انتظار جدی است.

5-تجربه برخی کشورهای دنیا بخصوص در شرق آسیا بیانگر امکان مدیریت بحران کرونا با استفاده از فناوری‌های نوین نرم‌افزاری مثل ردگیری الگوریتم‌های شیوع و شناسایی مراکز تجمع موثر بر گسترش بیماری با تکنیک‌های داده‌کاوی و تحلیل کلان‌داده‌هاست. بدیهی است تا متغیرهای آماری و رفتاری موثر بر امکان ابتلا و مرگ شهروندان دقیقا مشخص نباشد ارائه رهنمودها و دستورالعمل‌های کلی تأثیر کافی بر کنترل ویروس نخواهد داشت.

6-متأسفانه قرائنی که در روزهای اخیر از افزایش شدید آمار مبتلایان و فوتی‌ها گزارش می‌شود، مردم را بیش از گذشته نسبت به عواقب بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری در مدیریت کرونا نگران کرده است. فرصت تعطیلات نوروزی که می‌توانست شروع دوباره‌ای برای کسب و کار مردم باشد با بی‌خیالی و عادی‌نمایی به فرصتی برای دید و بازدید و مسافرت‌های نوروزی تبدیل شد و الان چاره‌ای نیست که علیرغم خسارت اقتصادی زیاد و لطمه به معیشت مردم، برای دفاع از جان آن‌ها حداقل دو هفته قرنطینه سراسری در کلیه استان‌های کشور برقرار شود. طبیعی است که قرنطینه ناقص یا عادی نمایی اوضاع برای برگزاری برخی آزمون‌ها یا مناسبت‌ها نه تنها تأثیری در جلوگیری از وقوع فاجعه ندارد بلکه باعث جابجایی شهروندان بین مناطق مختلف و چرخش تمام سویه‌های خطرناک ویروس در سراسر کشور خواهد شد.

در پایان حزب ندای ایرانیان با هشدار نسبت به عواقب نگران‌کننده گرفتاری جامعه در چالش نان یا جان و دوگانه سلامت/ معیشت، وظیفه نهادهای تصمیم گیر می‌داند که با عنایت به احکام شرع مقدس در خصوص وجوب حفظ جان انسان‌ها و توجه به توصیه‌های کارشناسان برجسته در حوزه مقابله با کرونا، به مسئولیت خود در قبال جان یکایک مردم ایران عمل نموده و وضعیت مشهود بی‌دولتی در مدیریت کرونا را ساماندهی نماید.

انتهای پیام/