شهر خبر

زود صبحانه خوردن خطر این بیماری را کم می کند

زود صبحانه خوردن خطر این بیماری را کم می کند

زود صبحانه خوردن خطر این بیماری را کم می کند
زود خوردن صبحانه؛ پیش از ساعت هشت و سی‌ دقیقه صبح موجب کاهش قند خون و مقاومت به انسولین می‌شود که در نتیجه زمینه ابتلا و پیشرفت دیابت نوع 2 را کمتر می‌کند. صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است و ارتباط مستقیمی با کنترل قند خون دارد. برای تنظیم بهتر قند خون توصیه می‌شود ورزش صبحگاهی پیش از صبحانه انجام شود و پس از صرف صبحانه نیز یک فنجان قهوه میل شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اما براساس مطالعه جدید که در توسط محققان دانشگاه نورت‌وسترن شیکاگو انجام شد، صرف صبحانه پیش از ساعت هشت و نیم صبح موجب کاهش قند خون و مقاومت به انسولین می‌شود که در نتیجه خطر ابتلا و پیشرفت دیابت نوع 2 را کمتر می‌کند.

در این مطالعه، محققان به ساعت صرف غذا و فاصله میان وعده‌ها توجه کردند و دریافتند که این دو عامل نقش مهمی در مقاومت انسولین و پیشرفت زمینه ابتلا به دیابت نوع 2 دارد. آنها وضعیت 10575 داوطلب را در سه گروه بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که فاصله خیلی کوتاه بین وعده‌های غذا مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد و در افرادی که صبحانه پیش از ساعت هشت و نیم صبح میل می‌شود، مقاومت به انسولین کمتر و قند خون پایین‌تر است.

دیابت نوع 2 که حدود 90 درصد آمار مبتلایان به این بیماری را دربرمی‌گیرد، به‌دلیل افزایش قند خون مزمن اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی مقاومت به انسولین اتفاق می‌افتد و سطح قند خون به‌خوبی کنترل نمی‌شود. نتایج مطالعه اخیر حاکی از آن است که برنامه غذایی منظم و فاصله مناسب بین وعده‌ها در تنظیم عملکرد متابولیک بدن نقش دارد و در کاهش بیماری‌های مرتبط با اختلالات متابولیکی مانند دیابت نوع 2 موثر است.

 

منبع: هفته نامه سلامت