شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی

۶ خوراکی سالم برای افراد دیابتی

۶ خوراکی سالم برای افراد دیابتی

۶ خوراکی سالم برای افراد دیابتی
دیابت یک بیماری مزمن است که در آن بدن قادر به پردازش صحیح گلوکز نیست و قند موجود در مواد غذایی را بدن شما به انرژی تبدیل می‌کند. این باعث افزایش سطح قند خون می‌شود که می‌تواند به عروق خونی آسیب برساند و در صورت عدم درمان منجر به فشار خون بالا و آسیب عصبی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، کنترل رژیم غذایی برای کنترل دیابت بسیار مهم است زیرا می‌تواند به تنظیم سطح قند خون برای جلوگیری از عوارض کمک کند. برنامه‌های تغذیه‌ای برای افراد دیابتی بسته به افراد متفاوت است اما به طور کلی موارد زیر توصیه می‌شود:

در اینجا شش مورد از بهترین غذاهایی وجود دارد که می‌توانند به افراد دیابتی در کنترل سطح قند خون کمک کنند.

  1. لوبیا

لوبیا دارای دو جز اصلی است که آنها را برای افراد دیابتی عالی می‌کند: فیبر و پروتئین. بدن شما فیبر و پروتئین را با سرعت بیشتری هضم می‌کند، که خطر جهش قند خون را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که خوردن لوبیا، عدس و سایر حبوبات به افراد دیابتی نوع ۲ کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را بهتر کنترل کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

  1. برگ‌های سبز تیره

سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و کلم پیچ دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند که می‌توانند التهاب را کاهش دهند. گرچه بیشتر التهاب‌ها کوتاه مدت هستند، اما ممکن است در افراد دیابتی مزمن باشد و خطر عوارض مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی را افزایش دهد.

  1. ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، نوعی چربی اشباع نشده که می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد. ماهی همچنین منبع عالی پروتئین است.

  1. میوه

میوه‌ها سرشار از قند و کربوهیدرات طبیعی هستند، به همین دلیل این تصور غلط وجود دارد که افراد دیابتی باید از مصرف آنها اجتناب کنند. با این حال، ویتامین و مواد معدنی بالای آنها به این معنی است که آنها یک انتخاب مطمئن هستند.

اگر مبتلا به دیابت هستید، مهم است که کربوهیدرات موجود در میوه را به عنوان بخشی از برنامه غذایی کلی خود حساب کنید.

توت فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانین است که ثابت شده کلسترول را کاهش می‌دهد و سطح قند خون را بهبود می‌بخشد. زغال اخته نیز به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین و محتوای فیبر زیاد، احتمال بروز جهش قند خون کمتر است.

  1. آجیل

آجیل منبع خوبی از چربی سالم، منیزیم و فیبر است. برخی از مغزها و دانه‌ها مانند گردو و دانه‌های کتان نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

آنچه تحقیقات می‌گوید: یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که مصرف مکرر انواع مغزهای مختلف می‌تواند به سرکوب اشتها، کاهش کلسترول و مدیریت سطح قند خون کمک کند.

  1. غلات کامل

غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار و برنج قهوه‌ای به غلات تصفیه شده مانند نان سفید ترجیح داده می‌شوند، زیرا حاوی فیبر بیشتری هستند.

غلات کامل همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B، منیزیم، آهن و فولات هستند. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ ناشی از دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

غذاهایی که باید از آنها در صورت داشتن دیابت پرهیز کرد:

منبع: شفقنا