شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

مربی فرشتگان نینجا، قهرمانان عصر جدید کیست؟ | از رشته نینجوتسو بیشتر بدانیم

فرشتگان نینجا نام گروه نینجوتسوکار (هنر رزمی ژاپنی) در رده سنی ۳ تا ۷ سال است که در مرحله مقدماتی فصل دوم عصر جدید در قسمت هشتم شرکت کردند و قهرمان شدند.

05-03.jpg

همشهری- الناز عباسیان: فصل دوم مسابقه عصر جدید با قهرمانی گروه «فرشتگان نینجا» با کسب بیش از ۶ میلیون و ۷۶۵ هزار رأی مردمی در نوروز ۱۴۰۰ به‌کار خود پایان داد. فرشتگان نینجا نام گروه نینجوتسوکار (هنر رزمی ژاپنی) در رده سنی ۳ تا ۷ سال بود که در مرحله مقدماتی فصل دوم عصر جدید در قسمت هشتم شرکت کردند و قهرمان شدند. بی‌شک نقش مهم مربی این تیم در موفقیت آنها، انکارناپذیر است. از این‌رو سراغ این بانوی ورزشکار رفتیم و از انگیزه‌ها و تلاش‌هایی که برای تشکیل گروه رزمی متفاوت داشته پرسیدیم. فریبا فرجی‌پور که از سال ۱۳۸۴ نینجوتسو کار کرده و از ۱۳۹۰ مربیگری را تجربه کرده است، در ادامه از فعالیت‌های خود و تیمش‌ می گوید.

من از سال‌ها قبل و پیش از برنامه عصر جدید در کلاس‌ها به هنرجوهای خردسال هم آموزش می‌دادم. حال آنکه حضور آیسان فرجی‌پور (برادرزاده‌ام) در فصل اول عصر جدید و پیشرفت چشمگیر او بعد از فصل اول انگیزه‌ای شد تا تیم فرشتگان نینجا را تشکیل دهیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که عصرجدید در فصل اول فضایی برای همه اقشار و همه هنرهای دیده نشده در گروه‌های سنی مختلف ایجاد کرد تا در سراسر ایران دیده و شناخته شوند. این امر برای همه افراد انگیزه‌ای ایجاد می‌کرد و کوچولوهای کلاس من هم مستثنا نبودن و تلاش‌شان برای پیشرفت مضاعف شده بود. با لطف خدا تیم تشکیل شد و اسم تیم با پیشنهاد استاد فرجی تیم فرشتگان نینجا انتخاب شد. تجربه شرکت در فصل اول و صبری که خدا در ارتباط با آموزش کوچولوها به من داده و لطف و محبت مردم باعث شد که تیم موفق شود. بله حق باشماست؛ شرکت کردن با هنرجوهای خردسال ریسک بزرگی بود و هیچ وقت فکر نمی‌کردم تیم این اندازه شانس موفقیت داشته باشد. اما خواست خدا بود و تلاش بچه‌های گروه به ثمر نشست.

در مورد تیم فرشتگان نینجا من فقط تلاش کردم آرزوی بچه‌ها که شرکت در عصر جدید بود محقق شود. واقعیت امر این است در اجرای اول بچه‌ها را خیلی جدی نگرفته بودم و خیلی کم احتمال می‌دادم که بچه‌ها موفق شوند اما خود بچه‌ها برای قهرمانی خیلی باانگیزه و مصمم بودند و من هم تمام تلاشم را کردم تا در فینال دست پر باشیم.

بله خودم طراحی حرکات را انجام دادم. در مورد اجرای فینال علاوه بر حرکات آکروباتیک تیمی، آیتم‌های هوایی هیجان انگیزشی داشتیم که در مجموع اجرای فینال را با اجراهای قبلی متمایز می‌کرد که آقای محمد زارع - مربی تیم‌های ورزشی عصر جدید- طراحی کردند. همچنین ساخت ابزار مربوط به اجرا توسط محمد زارع عزیز بود. در مورد خطرات احتمالی در محل تمرین بچه‌ها، حرکات خطرناک ابتدا روی تشک ایمنی و با کمک مربی انجام می‌شد و با تکرار و تمرین وقتی در اجرای تکنیک‌ها تسلط پیدا می‌کردند در نهایت روی تاتامی انجام می‌دادند. در صحنه عصر جدید هم به‌شدت ایمنی کنترل و رعایت می‌شود و سلامت شرکت‌کنندگان در اولویت است. طوری‌که در مورد بعضی اجراهای خطرناک اگر از ایمنی فرد اطمینان حاصل نکنند اجازه اجرا به شرکت‌کننده نمی‌دهند.

ایده اجرا با لباس آتش‌نشانی و ابزار آتش‌نشانی همزمان با تمرینات نیمه نهایی در ذهنم وجود داشت و حرکات فینال را همزمان با آیتم‌های نیمه‌نهایی طراحی کردم. در مورد موضوع و درونمایه اجرا، آقای حمید مهدیار که از دوستان تئاتری بنده هستند کمک کردند و ایده پخته‌تر شد. یک نکته‌ای وجود داشت و آن اینکه این نخستین بار بود که تلویزیون ایران این فضا را ایجاد کرد و عصر جدید بستری به‌وجود آورد برای نمایش استعدادهای دختران ایران که قبلا دیده نشده بود. از این‌رو من هم موضوعاتی را انتخاب کردم که از دختران ایرانی دیده نشده بود و این موضوع در مجموع یکی از عوامل موفقیت تیم بود. واقعا باید برای این فضایی که تلویزیون ایران به‌وجود آورده ممنون باشیم چرا که این برنامه موفق و پرمخاطب استعدادهای بسیاری را شکوفا کرده و در نهایت موجب دیده شدن تیم ما و بنده حقیر شده است.

اعضای منتخب تیم به لحاظ مهارت‌های فردی مثل آکروبات، انعطاف، تعادل و قدرت بدنی از سایر هنرجویان کلاس کمی پیشتازتر بودند. همچنین ویژگی اخلاقی خوب بعضی از هنرجویان عامل انتخاب‌شان بود؛ بعضی از کوچولوها صبورتر، باانگیزه‌تر و سازگارتر با شرایط تیم بوده و روحیه کار تیمی را داشتند.

بله قهرمانی و دیده شدن در عصر جدید مسئولیت بنده را سنگین‌تر کرده است چون شهرت نیاز به حراست دارد. علاوه بر این یکسری مسئولیت اجتماعی بر دوش خود احساس می‌کنم. در پاسخ به بخش دوم سؤال‌تان هم باید عرض کنم همانطور که در برنامه عصر جدید اعلام کردم من به‌عنوان مربی، کنار تیم‌های ورزشی شرکت‌کننده خواهم بود و به فکر تشکیل تیم جدیدی نیستم. البته امیدوار هستم و سعی می‌کنم که بتوانم از تجربیات و دانشم در حد توان به شرکت کننده‌ها کمک کنم.

در شرایط کرونایی، شهرداری کمالشهر کرج، باشگاه بزرگی را برای تمرینات فرشتگان نینجا اختصاص داده بود که مرتب ضدعفونی می‌شد و در طول تمرینات فرشتگان نینجا هیچ تیمی در سالن فعالیت نداشت. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرینات را پیش بردیم. هیچ‌یک از خانواده‌ها در این مدت مسافرت نرفتند و در ایامی که وضعیت قرمز اعلام می‌شد تمرینات را تعطیل می‌کردیم و خداروشکر از اعضای تیم و خانواده‌هایشان اصلا مبتلا نداشتیم.

در سال‌های اخیر علاوه بر ایجاد انگیزه بیشتر در دختران برای ورزش کردن که عامل تندرستی و نشاط هست، فرهنگ خانواده‌ها هم در ارتباط با اهمیت دادن به ورزش فرزندان‌شان تغییر کرده است. در گذشته خیلی از دخترها با این جمله مواجه می‌شدند که دختررو چه به ورزش؟ اونم ورزش‌های رزمی! اما امروزه خانواده‌ها در کنار فرزندشان به انتخاب رشته ورزشی کمک می‌کنند و ورزش را برای فرزندانشان چه دختر چه پسر ضروری می‌دانند. برای اینکه جامعه سالم‌تری داشته باشیم باید خانواده‌های سالم وجود داشته باشند و مادران نقش اساسی در تربیت فرزندان و خانواده دارند. حال اینکه دختران سالم و با نشاط و با اعتماد به‌نفس امروز، مادران فردا و متضمن خانواده‌های سالم خواهند بود. خوشحالم که به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ نینجوتسو نقشی هر چند کوچک در ترغیب دختران به ورزش داشتم. نینجوتسو با توجه به نوع تمرینات نقش زیادی در تقویت اعتماد به‌نفس افراد دارد و ورزش خوبی برای به‌دست آوردن آرامش ذهن و سلامتی بدن است. 

فرشتگان نینجا شگفتی‌ساز شدند


 

نینجوتسو هنری رزمی است که ریشه در کشور ژاپن دارد. ماساکی هاتسومی سی و چهارمین و آخرین استاد بزرگ این رشته در ژاپن است که استاد فرجی، بنیانگذار نینجوتسوی ایران زیر نظر او آموزش دیده است. آقای فرجی در ادامه این تعلیمات را در ایران ارائه می‌دهد و از سال ۱۳۶۹ نینجوتسو وارد ایران شد. نینجوتسو مجموعه‌ای از کار با سلاح، هنر دفاع شخصی، هنر آکروبات و تکنیک‌هایی است که در رشته‌های دیگر وجود دارد.