به گزارش برنا، تارنمای خبری سازمان ملل متحد نوشت:  «آنتونیو گوترش»  دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی سلامت که برای دومین سال متوالی با بیماری همه گیر کووید-۱۹ مصادف شده، با انتشار پیامی اعلام کرد که پیدایش این ویروس جدید نابرابری ها و بی عدالتی ها را در نظام سلامت در سراسر جهان تشدید کرده است.

به نوشته این تارنمای خبری، وی تصریح کرد: تاکنون بالاترین میزان تزریق واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند بوده و کشورهای فقیر باید منتظر ابتکار عمل برنامه واکسیناسیون کرونا موسوم به کواکس (Covax) از سوی سازمان جهانی بهداشت باشند.

 گوترش با ابراز نگرانی از پیامدهای خطرناک نابرابری ها در حوزه بهداشت و درمان در تمام جوامع،  روز جهانی سلامت را فرصت مناسبی برای حرکت به سمت جهانی سالم تر و عادلانه تر دانسته و خواستار دسترسی همگان به خدمات پزشکی و مراقبت های بهداشتی شده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در وب سایت ورد میترز؛ از آغاز بحران شیوع کرونا تاکنون، بیش از ۱۳۳ میلیون و ۷۱۸ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده که از این میان، بیش از دو میلیون نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰۷ میلیون نفر نیز بهبود یافته اند.