شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#حقوق‌های نجومی#تحقیق و تفحص

آخرین اخبارِ طرح تفحص از حقوق‌های نجومی درمجلس


آخرین اخبارِ طرح تفحص از حقوق‌های نجومی درمجلس

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آخرین وضعیت طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در مجلس را تشریح کرد.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در تشریح روند بررسی طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی، گفت: روند رسیدگی به طرح تفحص از حقوق‌های نجومی در سال گذشته آغاز شده بود اما به دلیل اینکه بررسی بودجه 1400 آغاز شد بررسی این طرح به تعویق افتاد.

وی افزود: با توجه به اتمام بررسی لایحه بودجه و با آغاز کار مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در سال جدید، رسیدگی  به طرح تفحص از حقوق‌های نجومی در دستورکار کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بیان کرد: با توجه به ارسال برخی گزارش‌ها درباره دریافت حقوق‌های غیر متعارف به مجلس، برخی نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی شده‌اند که پس از تصویب در کمیسیون برنامه، و بودجه و همچنین جلسه علنی هیئتی برای بررسی این موضوع تشکیل خواهد شد و در نهایت گزارش نهایی به مجلس ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام میرتاج‌الدینی، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مدیران در شرکت‌های دولتی حقوق‌های نجومی و غیر متعارف دریافت می‌کنند که باید جلوی این مسئله گرفته شود و احکام بودجه‌ای درباره این موضوع شفاف شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس ماده 212 آیین‌نامه داخلی مجلس هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر‌یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأت ‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذیربط جهت رسیدگى ارجاع می‌نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ وصول، اطلاعاتى را که در این زمینه کسب نموده در اختیار متقاضى یا متقاضیان قرار دهد.

درصورتى که متقاضى یا متقاضیان، اطلاعات کمیسیون را کافى تشخیص ندهند، کمیسیون موظف است ظرف یک هفته از متقاضى یا متقاضیان و بالاترین مقام دستگاه اجرائى ذیربط دعوت به‌عمل آورد و دلایل ضرورت تحقیق و تفحص و نظرات مقام فوق‌الذکر را استماع نماید و تا مدت ده روز گزارش خود را مبنى بر تصویب یا رد تقاضاى تحقیق و تفحص به هیأت رئیسه مجلس ارائه دهد.

این گزارش خارج از نوبت در دستور هفته بعد مجلس قرار می‌گیرد و پس از توضیح سخنگوی کمیسیون و صحبت نماینده متقاضی تحقیق و تفحص هرکدام حداکثر به مدت ده‌دقیقه، گزارش کمیسیون بدون بحث به رأى گذاشته خواهد شد.

در صورت تصویب انجام تحقیق و تفحص، موضوع به همان کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع می‌گردد.

کمیسیون موظف است در مدت بیست روز اعضای هیأت تحقیق و تفحص را که حداقل یازده وحداکثر پانزده نفر خواهند بود از بین نمایندگان تعیین و به رئیس‌مجلس جهت صدور ابلاغ معرفى نماید. چنانچه متقاضیان تحقیق و تفحص کمتر از پنج نفر باشند کلیه آنان عضو هیأت خواهند بود، درغیراین‌صورت حداقل پنج‌ نفر از اعضای هیأت از میان ‌متقاضیان تحقیق و تفحص انتخاب خواهند شد.

اعضای هیأت از میان خود یک رئیس، دو نائب‌رئیس و یک دبیر انتخاب می‌کنند.

هیأت حداکثر در مدت یک ‌ماه پس از پایان مهلت تحقیق و تفحص، گزارش خود را به کمیسیون تسلیم می‌نماید. کمیسیون موظف است ظرف یک ‌ماه گزارش هیأت را در جلسه مشترک اعضای کمیسیون و هیأت مطرح و گزارش نهائی را جهت قرائت در مجلس برای مدت نیم‌ ساعت تنظیم و پس از تصویب به هیأت رئیسه ارسال نماید. قبل از رأی‌گیری در رابطه با گزارش نهائی، وزیر یا مقام مسئول از عملکرد خود دفاع خواهد نمود.

هیأت رئیسه موظف است گزارش کمیسیون را در دستور هفته بعد کارى مجلس قرار دهد تا توسط سخنگوی کمیسیون قرائت گردد.

انتهای‌پیام/