شهر خبر

چگونه دسرهای رنگی و خوشمزه درست کنیم

شرینی کشمشی و ژله رولی رنگی چگونه درست می شود؟

10-5.jpg

به گزارش همشهری آنلاین در ادامه طرز تهیه یک شیرینی خوشمزه و ۲ دسر رنگی متناسب با حال وهوای بهاری بخوانید:

شیرینی کشمشی بدون فر 

شیرینی کشمشی یکی از انواع شیرینی خشک و سنتی ایرانی است که از مخلوط آرد، روغن، شکر، کشمش قرمز ریز و تخم‌مرغ درست می‌شود. این شیرینی به‌دلیل استفاده کمتر از قندوشکر و همچنین استفاده کردن از کشمش طرفدار زیادی دارد. این بار با طرز تهیه این شیرینی در ماهیتابه آشنا شوید.

  کره: ۱۲۰ گرم
  پودر قند یا شکر آسیاب‌شده: یک لیوان
  وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  تخم مرغ: ۲ عدد 
  آرد سفید: ۱/۵ لیوان 
  بیکینگ‌پودر: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  کشمش پلویی: یک پیاله 

چگونه دسرهای رنگی و خوشمزه درست کنیم

۱۲۰ گرم کره را داخل یک ظرف قرار دهید تا به دمای محیط رسیده و کاملا نرم شود. سپس یک لیوان پودر قند و کمی وانیل را به کره اضافه کرده و خوب هم بزنید. حالا تخم‌مرغ اول را اضافه کرده و خوب هم بزنید. تخم‌مرغ دوم را هم با کمی فاصله اضافه کرده و دوباره هم بزنید. حالا ۱/۵ لیوان آرد سفید را به همراه ۱/۴ قاشق چای‌خوری بکینگ‌پودر اضافه کرده و با هم ترکیب کنید. در نهایت هم یک پیاله سرخالی کشمش پلویی را اضافه کرده و به خوبی داخل قیف یا نایلکس بریزید. زیر ماهیتابه شعله‌پخش‌کن قرار دهید و در آن را  ببندید تا با شعله کم یک‌ربع گرم شود. سپس کف ماهیتابه کاغذروغنی انداخته و شیرینی‌ها را به اندازه گردو و با فاصله، ماسوره بزنید. در ماهیتابه را بسته و تا کمترین حالت شعله را کم کنید که حسابی مغزپخت شود و بعد از حدود ۱۰ دقیقه تا یک‌ربع که زیر شیرینی‌ها برشته شد از ماهیتابه خارج کنید و اجازه دهید کاملا خنک شود. بعد از اینکه خنک شدند خواهید دید که به راحتی از کاغذ جدا می‌شوند. همچنین برای برای پخت دور دوم دقیقا مثل دور اول عمل کنید تا همه شیرینی‌ها آماده شوند.

پف‌پفی خانگی 

پف پفی یا مارشمالو یکی از تنقلات خوشمزه‌ای است که بچه‌ها علاقه خاصی به آن دارند. خصوصا اگر با طعم‌ها و رنگ‌های مختلف درست شود. البته بزرگ‌ترها هم به‌عنوان نیم‌چاشت روزانه روی این پف‌پفی‌های رنگی حساب می‌کنند. پس وقت آن رسیده در خانه طرز تهیه آن را تجربه کنید.

  پودر ژله: یک بسته
  شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  گلوکز مایع: یک قاشق غذاخوری (یا  یک قاشق غذاخوری شکر)
  پودر ژلاتین: یک قاشق چای‌خوری
  آب‌جوش: ۱/۳ لیوان 

چگونه دسرهای رنگی و خوشمزه درست کنیم

ابتدا پودر ژله را در آب‌جوش ریخته و به خوبی هم بزنید تا یکدست حل شود. دقت داشته باشید که پودر به هیچ عنوان گلوله نشود. سپس پودر ژلاتین را اضافه کرده و مثل قبل هم بزنید تا یکدست شود. در این مرحله شکر یا گلوکز مایع را اضافه کرده و با مواد مخلوط کنید. پس از انجام این مراحل، مواد را در ظرف مناسبی ریخته و روی بخار کتری قرار دهید و بگذارید نیم‌ساعت به شیوه بن‌ماری گرم شده و کل ذرات ژلاتین در آب‌جوش حل‌شود. سپس مواد را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید در دمای محیط کمی خنک شود. در نهایت با همزن برقی آنقدر بزنید تا پف کرده و حجم بگیرد. پس از حجم‌گرفتن مایع را داخل قیف یک‌بار مصرف یا گوشه نایلکس بریزید. کف یک سینی پودر نارگیل یا نشاسته ذرت بپاشید. مایع پف‌پفی را به اندازه‌های دلخواه روی سینی ماسوره بزنید. پس از چیدن، همه پف‌پفی‌ها را با پودر نارگیل کاور کرده و نیم‌ساعت داخل یخچال قرار دهید. پس از سپری‌شدن این زمان، پف‌پفی‌های شما آماده سرو و پذیرایی از مهمانان است.

ژله رولی رنگارنگ 

ژله رولی رنگارنگ، ژله‌ای متفاوت برای مهمانی‌های مجلسی و تزئین دسرهای تک‌نفره است. این ژله زیبا را برای تزئین ژله‌های دیگر نیز می‌توانید استفاده کرده و ژله‌هایی شیک و مجلسی تهیه کنید.

  پودر ژله: چند عدد در طعم‌های متفاوت 
  بستنی وانیلی: به میزان لازم 

چگونه دسرهای رنگی و خوشمزه درست کنیم

پودر ژله‌ها را باز کرده و هرکدام را به ۲قسمت مساوی تقسیم کنید. نصف پودرها را که نیاز ندارید داخل کیسه فریزر ریخته و کنار بگذارید. حالا چند رنگ پودر ژله نصفه دارید. پودر ژله را با نصف لیوان آب‌جوش مخلوط کنید و زمانی که کاملا ذرات ژلاتین حل شد، ۳ قاشق غذاخوری بستنی وانیلی به آن اضافه کرده و هم بزنید. در این مرحله اگر زیاد هم‌بزنید که بستنی کامل با مایع ژله حل شود، ژله رولی شما دو رنگ نخواهد بود. کف یک سینی با ابعاد ۳۰ در ۳۰ را کمی نمدار کنید و یک عدد نایلکس را باز کرده و کف آن قرار دهید. سپس مایه ژله بستنی را کف سینی ریخته و نیم‌ساعت داخل یخچال قرار دهید و خوب که سفت شد و خود را گرفت از یخچال خارج کنید. با کمک همان نایلکس ژله را رول کرده و داخل همان نایکس پیچیده و در یخچال قرار دهید تا همه رنگ‌های ژله به همین ترتیب آماده شود. در آخر همه رول‌ها را از یخچال خارج کرده و به اندازه‌های دلخواه برش دهید. می‌توانید برای جذاب‌تر شدن ژله‌ها و سهولت در هنگام خوردن، هر ژله برش‌خورده را داخل کپسول کاغذی قرار دهید و در جشن تولد و جشن‌های خانگی 
سرو کنید.

**تذکر: اگر ژله را زیاد در یخچال قرار دهید روی ژله خشک می‌شود و هنگام برش رول فرفره‌ها ترک می‌خورد. پس دقت کنید که حالت اسفنجی داشته باشد.