شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#بایدن
دیوار بلند تحریم های ترامپ علیه ایران؛

بایدن خطر جنگ با ایران را می پذیرد یا به برجام بر می گردد؟

کدخبر: 404066
چنان‌چه بایدن با شجاعت سیاسی‌اش دیوار تحریم‌های ترامپ را فرو ریزد و بدعهدی آمریکایی را کنار بگذارد، در این صورت محدودیت‌های موجود در برنامه هسته‌ای ایران احیا خواهد شد .

به گزارش اقتصادنیوز، پیچیدگی تحریم‌های آمریکا علیه ایران و موضع سخت جمهوری اسلامی در رد هر گونه پیشنهاد گام به گام و مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با ایالات متحده، هم‌چنان مذاکرات بر سر برجام را در پیچ و خم دشواری قرار داده است. تایلر کالیس و ترتیتا پارسی با انتشار یادداشتی در پایگاه تحلیلی رسپانسیبل استیت‌کرفت با عنوان «بایدن برای بازگشت مجدد به برجام چاره‌ای جز فروریختن دیوار تحریم‌ها ندارد» به معضلی که تحریم‌های غیرهسته‌ای ترامپ در این راه ایجاد کرده پرداخته‌اند و رفع این مسئله را در گرو اراده سیاسی بایدن و شجاعت در پرداخت هزینه آن دانسته‌اند.

میدانِ مین بین ایران و آمریکا منفجر می شود یا پاکسازی؟

 

 

تا زمانی که «دیوار تحریم‌ها»ی ترامپ هم‌چنان سرپاست، هیچ راه قابل قبولی وجود ندارد که ایالات متحده بتواند با کاستن از  تحریم‌های موثر به عنوان ضمانت از سرگیری محدودیت های هسته ای موجود در برجام توسط ایران استفاده کند. به بیانی روشن‌تر، همانطور که مقامات اروپایی به طور خصوصی ادعا می‌کنند، اگر دولت بایدن قصد دارد سیاستی موفقیت‌‌آمیز در قبال ایران داشته باشد، تحریم‌های ترامپ باید لغو شود. در واقع صرفِ لغو تحریم های پیش از 2018، بدون کنار گذاردن تحریم‌های موثر علیه ایران پوچ و بی‌معنی خواهد بود.

تعیین بازی در واشنگتن نه وین

این‌که بایدن میدان مینی را که ترامپ بر جا گذاشته، پاک‌سازی خواهد کرد یا نه، در واشنگتن تعیین می‌شود نه در وین. مسئله‌ای که هم به اراده سیاسی احتیاج دارد هم به پرداخت هزینه‌اش. مسلما‌  جمهوری‌خواهان کنگره و برخی دموکرات‌های خلاف جریان ایجاد مانع خواهند کرد.

 

FAYe7p7AIs2o

اما بایدن با انجام این کار و به جان خریدن چنین هزینه‌ای، خطر جنگ با ایران یا افزایش مخاطرات نسبت به برنامه هسته‌ای ایران را تسکین می‌بخشد – در غیر این صورت تنها خطرات سیاسی دوره ریاست جمهوری خود را به تأخیر می‌اندازد و چند برابر می‌کند. 

چنان‌چه بایدن با شجاعت سیاسی‌اش دیوار تحریم‌های ترامپ را فرو ریزد و بدعهدی آمریکایی را کنار بگذارد، در این صورت محدودیت‌های موجود در برنامه هسته‌ای ایران احیا خواهد شد و زمینه را برای دور شدن آمریکا از باتلاق خاورمیانه از پسِ سالیان طولانی فراهم خواهد شد.