به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر شهادت دو محیط‌بان زنجانی رسانه‌ای شد. این در حالی است که در سال‌های اخیر اخبار متعددی مبنی بر شهادت، زندانی و بروز مشکلات قانونی فراوان برای محیط بانان را شاهد هستیم. هنوز بسیاری از محیط‌بانان به دلیل استفاده از اسلحه در زندان هستند یا دچار نقص عضو شده‌اند،اما همچنان این قصه پرغصه ادامه دارد.

محیط‌بانان در چارچوب وظایف خود سلاح حمل می‌کنند، حمل سلاح برای آنها قانونی است تا از جان خود نیز محافظت کنند اما آن ها اجازه استفاده از آن را ندارند و شکارچیان هم این امر را به خوبی می دانند. جان محیط‌بانان همواره در خطر است. هرچند با بررسی وضعیت محیط بانان باید به این امر اذعان داشت که حمل اسلحه و تیراندازی از آن برای این قشر مشکلات متعدد را به دنبال داشته است از این رو آن هایی که برای حفظ منابع طبیعی دست به اسلحه شده اند در زندان و منتظر قصاص هستند و افرادی که می دانستند اجازه استفاده ندارند مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و الان در زیر خروارها خاک آرام گرفته اند.

محیط زیست لایحه بیاورد

سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اقدامات لازم برای محیط بانان از سوی مجلس به خبرنگار برنا گفت: در شروع به کار مجلس یازدهم قانون حمایت قضائی و بیمه‌ای از ماموران حفاظت محیط زیست و جنگلبانی ابلاغ شده است و این قانون از 23 اردیبهشت 99تصویب و ابلاغ شده است. حال این سوال مطرح است که از زمان ابلاغ این قانون چند درصد آیین نامه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و تغییرات چگونه بوده است؟

او افزود: در بودجه 1400 هزینه‌ سازمان محیط زیست بیش از دو برابر افزایش یافته باید ردیف مستقل برای یگان حفاظت لحاظ می‌شد.

رفیعی تصریح کرد: نحوه تخصیص بودجه در دستگاه‌ها باید مورد ارزیابی قرار گرفته و مجموعه های ذیربط باید پاسخگو باشند. همچنین اولین مهمانان مجلس یازدهم محیط‌بانان بودند. مجلس اهتمام کامل بر فعالیت محیط‌‌ بانان و مسائل محیط زیستی دارد.

این نماینده مجلس افزود: هم‌اکنون باید سازمان محیط زیست پاسخگو باید که به رغم قانون‌گذاری‌ها چه اقداماتی در دستور کار خود قرار داده است. وظیفه اصلی سیاست‌گذاری برای اجرای قانون توسط سازمان محیط زیست باید در دستور کار قرار گرفته می‌شد، اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

او ادامه داد: مجلس یازدهم در بعد نظارتی مسائل محیط زیستی را مدنظر قرار داده است. اقدامات عملیاتی برای نظارت در راستای اجرای مناسب این قوانین به سازمان محیط زیست مربوط است.

 رفیعی با بیان اینکه محیط زیست به دست محیط بانان اسلحه می‌دهد، اما در قانون حمل و به کارگیری سلاح برای محیط بان لحاظ نشده است، تاکید کرد: سازمان محیط زیست محیط‌‌بان را مجهز به اسلحه کرده است، اما اجازه استفاده از اسلحه ندارند. در این شرایط در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای محیط‌‌‌ بان محکوم می‌شوند. حال این سوال مطرح است که چرا سازمان محیط زیست در این سال‌ها این مشکل را برطرف نکرده است؟  برای مثال هم اکنون یک لایحه در این باره وجود ندارد.

 این نماینده مجلس افزود: این مقوله نشان دهنده قصور در انجام فعالیت‌های تخصصی است.

رفیعی تاکید کرد: مقوله محیط‌بانان باید از سوی سازمان محیط زیست مورد توجه قرارگیرد. عدم تلاش برای حل مشکلات محیط بانان از سوی سازمان محیط زیست جای تامل دارد.

تنزل تعداد شهدای محیط زیست در سال های اخیر

جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از بروز مخاطرات برای محیط بانان گفت: طی سه سال اخیر، هر سال تعداد پرونده ها، کشف سلاح و دستگیری هایمان بیشتر بوده اما روند تعداد شهدا نزولی است و این موضوع به خاطر آموزش همه محیط بانان، تامین تجهیزات و جلیقه های ضد گلوله و تفهیم قانون به کارگیری سلاح است.

او افزود: امیدواریم اگر مقام قضایی ورود کند و شکارچی ها برابر قانون سریع تر به مجازات کارشان برسند، این امر می تواند بازدارنده باشد.

//انتهای پیام: 3

محیط بانان چگونه از خود دفاع کنند؟

 در سال‌های اخیر به خاطر ضعف قانونی محیط بانان  نتوانستند از سلاح برای دفاع از خود استفاده کنند. حال زمان آن رسیده تا دست اندرکاران امر با مشاهده میزان شهدا و جانبازان محیط‌بان نسبت به کم و کیف حمل اسلحه و نحوه استفاده از آن تجدید نظر کند. درضمن می‌توان دیگر ابزار همچون دوربین، جی پی اس و ... را در اختیار محیط‌بان قرار داد تا در صورت بروز مشکلات بدون حاشیه و دردسر از خود دفاع کنند. از سوی دیگر توجه به مسائل محیط زیستی با اسلحه کاری از پیش نمی رود ، بلکه این مقوله نیازمند اقدامات فرهنگی است تا بتوان این مقوله را در وجود افراد نهادینه کرد.