به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، یکی از ترسناک ترین فعالیت های دندانپزشکی کشیدن دندان عقل است که تا مدت ها شما را از خوردن خوراکی های مورد علاقه تان دور می کند و خوردن برخی غذاها نیز مدت بهبود آن را نیز بالا می برد.

دندان عقل سومین دندان مولر است که در پشت دهان شما قرار دارد. دندان های عقل معمولاً در سن 17 تا 25 سالگی وارد می شوند. برداشتن دندان عقل امری معمول است و ممکن است لازم باشد که دندان های عقل برداشته شوند زیرا می توانند نظم دندان ها را تحت تاثیر قرار دهند و مانند هر دندان دیگری رشد نکنند یا ممکن است لازم باشد که جراحی شوند زیرا از زاویه اشتباه رشد می کنند.

در طی روش برداشت ، به شما بیهوشی داده می شود. بسیاری از جراحان از نوعی بی حسی موضعی ، آرام بخش یا بیهوشی عمومی استفاده می کنند. اگر دندان های شما هنوز بیرون نزده اند ، جراح شما برای برداشتن آنها برش هایی بر روی لثه ایجاد می کند. و اگر باز هم مانعی در دسترسی به ریشه دندان وجود داشته باشد ، ممکن است لازم باشد استخوان را بردارند. به محض برداشته شدن دندان ها ، آنها محل را تمیز کرده و لثه را بخیه می کنند تا در صورت لزوم محل برش را ببندند. آنها همچنین گاز را روی محل جراحی قرار می دهند.

آنچه که شما بعد از برداشتن دندان عقل خود می خورید مهم است. خوردن غذاهای نرم یا مایع باعث تحریک محل جراحی نمی شوند و به بهبود سریع آن کمک می کنند. برخی از غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث تحریک یا گیر کردن در محل های جراحی شده و منجر به عفونت شوند.

بعد از برداشتن دندان عقل چه بخوریم:

بلافاصله پس از برداشتن دندان عقل و در طی بهبودی ، باید با غذاهای مایع و نرم شروع کنید. مجبور نیستید که این غذاها را بجوید و درد را برای شما از بین می برد. در این زمان از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید ، زیرا این مواد ممکن است به منطقه بهبود یافته آسیب برسانند یا در آن گیر کنند.

نمونه هایی از غذاهای مایع و نرم عبارتند از:

پوره سیب

ماست

اسموتی

آبگوشت و سوپ

پوره سیب زمینی

ژله، پودینگ ، و بستنی

غذاهای سرد مانند ژله ، اسموتی ها و بستنی ممکن است برخی از ناراحتی ها را برطرف کند. سوپ ها و اسموتی های غنی از مواد مغذی می توانند به بهبودی کمک کنند. سوپ ها به طور خاص می توانند به تعادل سایر گزینه های پر قند موجود در لیست کمک کنند.

با شروع بهبود ، می توانید غذاهای معمولی تری را در غذای خود جای دهید. کار خود را با غذاهای نیمه نرم مانند تخم مرغ خرد شده ، جو دوسر فوری و نان تست و غذاهایی مانند مرغ ، میوه ها و سبزیجات ، آسان شروع کنید.

چه چیزی بعد از برداشتن دندان عقل نخورد

برخی از غذاها وجود دارد که باید از خوردن آن ها بعد از کشیدن دندان های عقل خود جلوگیری کنید. چند روز اول به غذاهایی که در بالا ذکر شده توجه کنید. تا زمان بهبودی محل جراحی، از غذاهای زیر به مدت یک هفته یا بیشتر خودداری کنید.

1.غذاهای اسیدی و ادویه دار (از جمله آب مرکبات) ممکن است باعث تحریک و درد شوند.

2.نوشیدنی های الکلی می توانند منطقه را تحریک کنند و احتمالاً با داروهای ضد درد تجویز شده توسط پزشک تعامل منفی دارند.

3.غلات (از جمله برنج و کینوا) و هر نوع بذر به راحتی در محل جراحی گیر می کنند.

4.غذاهای سفت یا دشوار برای جویدن (شامل آجیل ، چیپس و تند) می توانند بخیه ها را دوباره باز کرده و بهبودی را به تأخیر بیندازند.

5. همچنین باید حداقل تا 72 ساعت پس از جراحی از استعمال دخانیات یا استفاده از هر نوع دخانیات خودداری کنید زیرا می تواند خطر عوارض را به شدت افزایش دهد.

چه زمانی محل جراحی دندان عقل بهبود پیدا می کند؟

در 24 تا 48 ساعت اول فقط غذاهای مایع و نرم مانند ماست ، پوره سیب و بستنی بخورید. غذاهای سرد ممکن است در برخی از ناراحتی ها کمک کنند. با شروع بهبود می توانید غذاهایی با حالت جامد را بخورید. در روز سوم پس از جراحی ، غذاهایی مانند تخم مرغ ، نان تست یا بلغور جو دوسر را امتحان کنید. به تدریج غذاهای جامد را افزایش دهید زیرا جویدن دردی ایجاد نمی کند. اگر هنگام جویدن درد دارید ، به غذاهای نرم و نیمه نرم برگردید. بسیاری از افراد می توانند در طی یک هفته غذای طبیعی خود را از سر بگیرند.

عوارض کشیدن دندان عقل

عوارض از بین بردن دندان عقل شایع نیست ، اما ممکن است رخ دهد. شایعترین عارضه ، بازگشایی محل جراحی است که بهبود را به تأخیر می اندازد.

عفونت ها

عفونت ها می توانند در اثر گیر افتادن ذرات غذا یا سایر باکتری ها در جایی که دندان های عقل شما برداشته شده است ، ایجاد شوند. باکتری ها می توانند در سراسر بدن پخش شوند و باید سریع درمان شوند. علائم عفونت شامل موارد زیر است:

خون یا چرک از محل جراحی

تب

اسپاسم عضلات فک

لرز

لثه های دردناک یا متورم در نزدیکی ناحیه استخراج

بوی بد یا بوی دهان

آسیب عصبی

آسیب عصبی ناشی از برداشتن دندان عقل نادر است ، اما ممکن است رخ دهد. در حین جراحی ، عصب سه قلو ممکن است آسیب ببیند. آسیب اغلب موقت است و چندین هفته یا ماه طول می کشد. اگر آسیب دیدگی شدید باشد ، آسیب عصبی می تواند دائمی باشد. علائم آسیب عصبی ناشی از برداشتن دندان عقل عبارتند از: درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در لثه ها ، زبان ، چانه ، دندان های اطراف و لب های پایین.

واکنش آلرژیک

در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک ، به دنبال فوریت های پزشکی باشید. ممکن است به داروهای تجویز شده توسط پزشک از جمله داروهای ضد درد حساسیت داشته باشید. علائم واکنش آلرژیک عبارتند از:

تنگی نفس

تنفس دشوار

احساس گلو در حال بسته شدن یا تورم زبان دارید

سبکی سر

ضربان قلب سریع

بثورات پوستی

تب

اکثر افراد به شرطی که در هنگام بهبودی از دستورالعمل های پزشک پیروی کنند ، به سرعت بعد از، از بین بردن دندان عقل بهبود می یابند. خوردن و نوشیدن غذاهای مناسب - و پرهیز از مصرف غذاهای اشتباه - بخشی اساسی از این دستورالعمل هاست. شما بسیار راحت تر خواهید بود و احتمال عوارض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید.