به گزارش برنا،  وزارت خارجه آلمان‌چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران در زمینه مذاکرات هسته‌ای در وین که از روز سه شنبه شروع شده، واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه «ای ان آی» «کریستوفر برگر» سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این باره گفت که همه اعضای برجام در نشست وین از بازگشت آمریکا به این توافق حمایت کرده‌اند.

این دیپلمات آلمانی گفت: «همه اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از بازگشت آمریکا به این توافق حمایت کرده‌اند. ما در حال مذاکره در این زمینه هستیم ... از جمله شب گذشته در وین.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که ارزیابی برلین از آمادگی تهران و واشنگتن برای اجرای کامل این توافق مثبت است. وی افزود، لازم است که ایران تعهدات فنی خود را انجام دهد، در حالیکه آمریکا نیز باید تحریم‌ها را لغو کند.

روز سه‌شنبه دور اول هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد. «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به گفت‌وگوهای هیأت ایرانی با گروه ۱+۴ در وین اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در وین، با بیان اینکه ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر، گفت: اگر اروپا علاقه‌مند به حفظ توافق و ادامه آن است، خواسته ایران که رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله است را اجابت کند.

یک مقام ارشد ایرانی روز چهارشنبه به شبکه «پرس تی‌وی‌» گفت که جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد.

این مقام ایرانی که نامش فاش نشده، تاکید کرد: «ایران هرگز تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال‌شده در زمان دولت [دونالد] ترامپ علیه ایران، به تحریم‌های مرتبط با برجام و غیرمرتبط با برجام را قبول نمی‌کند.»