شهرخبر

خطرات نخوابیدن و وضعیت بدن بعد 24 ساعت بیداری

نمناک/کسانی که سخت مشغول تحصیل هستند، خانواده هایی که به تازگی بچه دار شده اند و یا کارمندانی که قرار است در یک زمان خاص پروژه تحویل دهند، ممکن است مجبور باشند شب ها بیدار بمانند و این اصلا موضوع عجیبی نیست در حالیکه همین عادت عادی سلامت بدن این افراد را به طرز نگران کننده ای وارد شرایط غیرعادی می سازد، شرایطی که در این بخش از سلامت به آن پرداخته ایم.

بیدار ماندن و شب نخوابیدن، اساساً شما را خسته می کند و تاثیر آن برابر با وجود یک درصد الکل در خون است که بر روی تصمیم گیری ها و تعامل شما با دیگران اثر می گذارد. اولین چیزی که دچار تغییر می شود، توانایی تفکر است. یعنی سطح حافظه، قضاوت و تمرکز، همگی تحت تاثیر قرار می گیرند و این در صورتی است که شما 17 ساعت نخوابیده باشید. 17 ساعت نخوابیدن برابر با وجود 0.08 درصد الکل در خون است و 24 ساعت نخوابیدن برابر با 0.1 درصد الکل در خون است یعنی اگر 24 ساعت نخوابیم این میزان آسیب به بدن خود وارد کرده ایم.

عوارض جسمی روحی 24 ساعت نخوابیدن

معمولاً افراد بعد از 24 ساعت نخوابیدن، دچار کلافگی می شوند، درد آن ها شدیدتر می گردد، سیستم ایمنی شان دچار مشکل می شود و بدنشان بیش از همیشه مستعد عفونت خواهد بود. بدترین بخش در مورد توانایی ذهن شماست زیرا ذهن دیگر نمی تواند به خوبی قضاوت کند، از محیط اطراف آگاهی چندانی ندارد و این واقعاً ترسناک است.

علاوه بر تمام آنچه گفتیم بعد از 24 ساعت بی خوابی به شدت دچار حالاتی مثل :

خواب آلودگی

مشکل در تصمیم گیری

اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه مدت

بالا رفتن سطح قند خون

بالا رفتن سطرح هورمون های استرس، مانند کورتیزول و آدرنالین

تحریک پذیری و افزایش حساسیت

کاهش تعادل و تنش عضلانی

البته هنوز به طور کامل واضح و مشخص نیست که 24 ساعت نخوابیدن چه تاثیرات مخربی روی افراد دارد اما چیزی که معلوم است، این است که توانایی مغز در این مدت زمان کم کم افت می کند و مانند قبل نیرو ندارد و رو به خاموش شدن می رود. حتی ممکن است بین 15 الی 30 ثانیه طول بکشد تا دوباره بفهمد چه اتفاقی در اطراف، در حال رخ دادن است و در نهایت نخوابیدن زیاد و طولانی مدت، می تواند منجر به مرگ شود. مثلا بعضی از افراد هستند که به مدت یک هفته یا دو هفته نمی خوابند. اگر قصد دارید که کسی را بکشید، حتما باید او را بیدار نگه دارید.

اگر 48 ساعت نخوابیم چطور؟

مشخص است که هرچه زمان بیداری طولانی تر باشد آثار مخرب بی خوابی شدیدتر خواهد بود . بدن بعد از 48 ساعت بی خوابی شرایط بدتری را تحمل می کند و عملکرد شناختی در آن دچار افت می شود . مشکل دیگر بعد از 2 روز بی خوابی "میکرواسلیپ " است، وضعیتی که در آن مغز کم کم و به صورت کاملا ناخواسته وارد ناهوشیاری می شود و چند لحظه طول خواهد کشید.

احتمالا بعد از چند شب، شب زنده داری متوجه شده اید که سطح حافظه تان افت کرده است. در سال 2009 تا 2013، 72 هزار تصادف و 800 مورد مرگ افراد در این تصادفات مورد بررسی قرار گرفت که تقریباً یک سوم رانندگان پذیرفته بودند که هنگام رانندگی، خواب آلوده بودند. علت آن هم شب نخوابی شان بوده است. پس اگر در جاده بودید و احساس خواب آلودگی داشتید و شب قبل خواب مناسبی نداشتید، احتمالاً هوشیاری شما به اندازه یک فرد معمولی نیست. پس فکر نکنید با یک فنجان قهوه می توانید همه چیز را حل و فصل کنید ؛ قهوه هم یک ساعت زمان نیاز دارد تا دوباره عمل کند. پس بهتر است که ماشین را کنار پارک کنید، استراحت کنید و هر موقع که از خواب سیر شدید، دوباره راه بیفتید.