شهرخبر
نتایج شامخ اسفند ۹۹ منتشر شد

کاهش سرعت بهبود فعالیت‌های ساختمان

کدخبر: 403926
اقتصادنیوز :‌​عدد شامخ کل در اسفندماه سال گذشته ۶۳.۹۳ بوده است که نسبت به ماه قبل تفاوت چندانی نداشته و می‌توان گفت سرعت بهبود فعالیتهای بخش ساختمان در اسفند ماه نسبت به ماه کاهش بسیار اندکی داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز ، اتاق تعاون ایران اعلام کرد :‌ با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان در اسفندماه ۹۹ نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نداشت و تنها اندکی در جهت کاهش پیش رفت.

این آمارها نشان می‌دهد که میزان شاخص‌های میزان سفارشات جدید، سرعت انجام سفارشات و میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده بیشتر شده و شاخص میزان بکارگیری نیروی انسانی و قیمت خرید مواداولیه و میزان کارهای معوق، کاهشی بوده است.

همچنین شاخص میزان صادرات این بخش در اسفند نسبت به ماه گذشته تفاوت محسوسی نداشت. رقم شاخص قیمت فروش افزایش یافت که عمدتاً در بخش مسکونی مشاهده شد. شاخص میزان مصرف حامل‌های انرژی کمی افزایش یافت اما شاخص میزان فروش نیز نسبت به ماه گذشته کمی کاهش یافت.

شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان نسبت به ماه گذشته کاهش یافت و با جای گیری در پایین عدد ۵۰، انتظار رکود را در ماه آغازین سال جدید نشان می‌دهد. البته با توجه به تعطیلات عید نوروز و مشخص نبودن وضعیت قیمتها در فروردین، این برآورد برای اغلب فعالیت‌های اقتصادی دور از ذهن نیست.

 صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

FNkPEa9LEkSR

در بخش مسکونی طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور)، ۶.۶ درصد افزایش یافت. تعداد معاملات نیز در تهران ۳۴.۶ درصد بیشتر شد. علیرغم ثبات نسبی قیمت مصالح ساختمانی و نرخ ارز، قیمت ساختمان مجدد افزایش یافت که افزایش تعداد معاملات در پایان سال و انتظار تورم در سال جدید بر این امر مؤثر بوده است.