شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#آمریکا#بایدن#مکزیک

بایدن دیوار مرزی ترامپ را ادامه می‌دهد

بازدید ترامپ از دیوار بین آمریکا و مکزیک

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به نقل از وزیر امنیت داخلی آمریکا آورده است احتمالا پروژه دیوار مرزی این کشور با مکزیک ادامه خواهد یافت.

به گزارش مشرق، دولت «جو بایدن» در نظر دارد پروژه جنجالی و انتقادبرانگیز ساخت دیوار مرزی در جنوب آمریکا را ادامه دهد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا به کارکنانش گفته، احتمالاً چراغ سبز بایدن برای تکمیل «فواصل» موجود در دیوار مرزی را دریافت خواهد کرد.

روزنامه «واشنگتن تایمز» می‌گوید به یادداشت‌هایی از این گفت‌وگوها میان مایورکاس و مأموران اداره گمرک و مهاجرت آمریکا دست یافته است.

این روزنامه به نقل از مایورکاس نوشته است: «رئیس جمهور کاملاً واضح تصمیم خود را اعلام کرده است که وضعیت اضطراری که اختصاص بودجه وزارت دفاع برای ساخت دیوار مرزی را میسر می‌کرد خاتمه یافته است».

وزیر امنیت داخلی آمریکا می‌افزاید:‌ «اما این تصمیم فضا را باز می‌گذارد تا دولت بتواند درباره برخی نواحی مشخص از دیوار که نیاز به بازسازی دارند یا پروژه‌هایی که باید خاتمه یابند، دست به تصمیم‌گیری بزند».

این برنامه‌ها شامل پر کردن «فضاهای خالی» و نصب «دروازه» و افزودن فناوری‌هایی به قسمت‌های تکمیل شده دیوار مرزی آمریکا و مکزیک است.

در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا حدود ۴۶۰ مایل دیوار در مرزهای مشترک مکزیک و آمریکا ایجاد شد تا از ورود غیرقانونی پناهجویان جلوگیری کند. ماه ژانویه مقامات گمرک و محافظت از مرزها اعلام کرد در حال نهایی کردن طرح ساخت ۳۰۰ مایل دیگر از این دیوار است.

بایدن در کمپین‌های انتخاباتی خود وعده داده بود حتی یک وجب به دیوار مرزی اضافه نخواهد کرد اما در حال حاضر تخصیص بودجه برای تکمیل آن از سوی کنگره تصویب شده است.

دموکرات‌های آمریکا در دوره ترامپ علاوه بر انتقاد شدید از صرف مالیات مردم برای ساخت این دیوار، به نحوه نگه‌داری پناه‌جویان در کمپ‌های مرزی نیز اعتراض داشته و آن را غیرانسانی توصیف کرده بودند.

با این حال گزارش‌ها و عکس‌های منتشر شده از این کمپ‌ها در چند ماهی که از ریاست جمهوری بایدن می‌گذرد، نشان می‌دهد، اوضاع پناهجویان، در دولت جدید دموکرات آمریکا نیز همچنان اسفناک است.

چندی پیش شماری از سناتورهای آمریکایی از یکی از مراکز مرزی در شهر «دانا» بازدید کردند و تصاویر تکان‌دهنده‌ای از نحوه نگه‌داری پناهجویان منتشر کردند.

اندکی بعد «مایک براون» نماینده ایالت ایندیانا در مجلس سنای ایالات متحده خبر داد، یکی از مقام‌ها و نمایندگان دولت بایدن از ۱۹ سناتوری که اخیرا از مراکز مرزی نگهداری مهاجران و کودکانشان بازدید کردند، خواسته است که عکس‌هایی را که گرفته‌اند، حذف کنند.

با افزایش فشارها و انتقادات از نحوه نگه‌داری پناهجویان در کمپ‌های مرزی، دو خبرنگار آمریکایی توانستند وارد کمپ شهر دانا شده و از وضعیت آن گزارشی منتشر کنند.

خبرنگار اسوشیتدپرس پس از دیدار از این کمپ گزارش کرد، در ساختمانی به مساحت کمتر از سیصد متر مربع که برای نگه‌داری ۲۵۰ نفر طراحی شده است، بیش از ۴۱۰۰ پناهجو جای داده شده‌اند که اکثر آن‌ها را خانواده‌ها و کودکان تشکیل می‌دهند.

«نیکول سیانگا» خبرنگار سی‌بی‌اس نیز گزارش کرد، تنها در یکی از این محفظه‌ها ۶۱۵ کودک نگه‌داری می‌شوند که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا آن را برای ۳۲ نفر طراحی کرده است.

این خبرنگار اظهار داشت: «ما بیش از پنجاه کودک را شمارش کردیم که تست کرونای آن‌ها مثبت بود و اغلب فاقد علائم بودند. این کودکان منتظر اتوبوس قرنطینه بودند و در کنار آن‌ها تعدادی از کودکان فوتبال بازی می‌کردند».

منبع: فارس