شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردبیل#کرونا

هشدار؛ زنگ خطر کرونا در اردبیل به‌صدا در آمد

کدخبر: 403899
اقتصاد نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: سرعت انتشار ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس کوید ـ ۱۹ بیشتر است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، استان اردبیل که از ماه‌ها پیش و پس از سپری کردن پیک سوم کرونا همانند بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های کشور به رنگ زرد و در بسیاری از شهرستان‌ها به رنگ آبی درآمده بود، قرمز شد.

این در حالی است که براساس اظهارات مسؤولان بهداشتی و ستاد مقابله با ویروس کرونا در استان اردبیل، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه بسیار کاهش یافته و میهمانی‌ها، دید و بازدید‌ها و سفرهای نوروزی نیز در ایجاد پیک چهارم نقش اساسی داشتند.

سرعت انتشار کرونای انگلیسی بسیار بالاست

شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در حاشیه بازدید از بخش کرونای بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل اظهار کرد: سرعت انتشار ویروس جهش یافته انگلیسی نسبت به ویروس کوید ـ ۱۹ بیشتر است.

وی افزود: کرونای انگلیسی در حال افزایش بوده و افرادی که حتی قبلا به کرونا مبتلا شده بودند نیز ممکن است به ویروس جهش یافته جدید مبتلا شوند.

اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل نیز بیان کرد: بیشتر کسانی که در بیمارستان به‌دلیل کرونا بستری هستند به گفته خودشان در مراسم عروسی، ختم و دید و بازدیدهای عید مبتلا شده‌اند.

وی با تاکید بر تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، بی‌توجهی به این نکات را در طولانی شدن پیک چهارم تاثیرگذار دانست.

استاندار اردبیل پرهیز از برگزاری مجالس و دورهمی‌ها به مدت سه هفته را ضروری دانست و تاکید کرد: مردم با خودداری از برگزاری و حضور در اجتماعات در این مدت در مدیریت پیک چهارم کرونا، همکاری کنند.

بهنام جو اظهار کرد: در ادارات و مراکز فرهنگی اجتماعی هم محدودیت‌های لازم برای کاهش حضور و اجتماعات اعمال و از تردد خودروهای بومی استان به خارج از استان جلوگیری می‌شود.

نقش مردم در کنترل و خودمراقبتی بالای ۸۰درصد است

وی گفت: نقش مردم در کنترل و خودمراقبتی بالای ۸۰ درصد بوده و مردم و بازاریان باید در راستای رعایت پروتکل‌ها در جلوگیری از ورود به وضعیت قرمز با جدیت عمل کنند.

استاندار اردبیل تصریح کرد: بازاریان نیز لازم است در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای جلوگیری از بروز وضعیت قرمز همکاری کنند.

وی بیان کرد: با ورود استان به وضعیت قرمز ناچار خواهیم شد محدودیت‌های  کرونایی از جمله تعطیلی اصناف را اجرایی کنیم.

با برگزار کنندگان اجتماعات تبلیغات انتخاباتی برخورد می‌شود

بهنام جو در ادامه تصریح کرد: برپایی اجتماعات برای تبلیغات علاوه بر غیرقانونی بودن به دلیل عدم مراعات زمان تبلیغات، به شیوع بیماری کرونا نیز می‌انجامد.

وی بیان کرد: مردم لازم است علاوه بر توجه به پرهیز از شرکت در اجتماعات تبلیغاتی، دورهمی‌های خانوادگی نیز برگزار نکنند.

بهنام جو با بیان اینکه ۳۶۷ نفر در بیمارستان ها بستری هستند، گفت: تعداد بستری ها در ۱۰ روز گذشته ۱۳۰ نفر بود که به‌دلیل بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری به بیش از دو برابر رسیده است.

گفتنی است؛ رعایت موارد بهداشتی شامل؛ استفاده از ماسک، پرهیز از دورهمی‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در کاهش میزان ابتلا به بیماری کرونا و قطع زنجیره این بیماری نقش اساسی داشته باشد.