شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#استانبول#طالبان#منابع#قطر

در بن بست مذاکرات قطر؛

آمریکا دستور کار نشست استانبول را به هیئت های کابل و طالبان داد

آمریکا دستور کار نشست استانبول را به هیئت های کابل و طالبان داد

برخی منابع می گویند مذاکرات شش جانبه قطر برای حصول توافق درباره دستور کار استانبول راه به جایی نبرده و اکنون آمریکا نسخه پیشنهادی خود را ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، منابعی در قطر می گویند که «زلمای خلیل زاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان، به هیئت های مذاکره کننده طالبان و دولت کابل نامه ای را ارائه داده است که در آن دستور کار نشست ترکیه مشخص شده است.

گفته می شود که اجماع سیاسی برای تسریع روند حل بحران افغانستان، ایجاد حکومت مشترک، اجماع منطقه ای و جهانی از بخش های مهم دستور کار نشست استانبول خواهند بود.

این منابع می گویند که خلیل زاد درحالی دستور کار نشست استانبول را به دو طرف سپرد که نشست های شش جانبه قطر نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

از برگزاری نشست های قطر با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان، طالبان، آمریکا، قطر، سازمان ملل و ترکیه، نزدیک به دو هفته می گذرد.

این در حالی است که گفته می شود هدف از نشست های شش جانبه، حصول توافق درباره دستور کار نشست استانبول بوده است.

البته هیئت های کابل و طالبان، به طور رسمی از دریافت دستور کار نشست ترکیه از سوی زلمای خلیل زاد چیزی نمی گویند اما تاکید می کنند که تلاش ها برای حصول توافق درباره دستور کار این نشست همچنان ادامه دارد.  

در حالی که زمان دقیق نشست استانبول مشخص نیست، برخی منابع می گویند که برگزاری این نشست ظرف ۱۰ روز آتی محتمل است.