شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#دلار

وضعیت قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار (۱۴۰۰/۰۱/۱۸)

در چهارمین روز هفته،‌ خبری از خرید و فروش‌های سنگین در بازار ارز و سکه نبود.

بانک و بیمه وضعیت قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار (۱۴۰۰/۰۱/۱۸)

بیشتر معامله‌گران در انتظار مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین بودند و تنها وضعیت بازار را به‌صورت مشاهده‌گر رصد می‌کردند. در چنین روزی،‌ طبیعی بود که قیمت دلار نوسان خاصی را تجربه نکند. همین اتفاق نیز افتاد و دلار تنها با ۵۰ تومان رشد به بهای ۲۵ هزار و ۵۰ تومان رسید. رشد محدود دلار در حالی رخ داد که روز دوشنبه دلار ۱۵۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود و روز یکشنبه نیز نزدیک به ۳۰۰ تومان افزایش را تجربه کرده بود. در واقع قیمت بسته شده روز سه‌شنبه تا حدی نمایانگر کاهش نوسانات و احتیاط معامله‌گران بود. به گفته فعالان، در سمت معامله‌ای حواله‌‌ای نیز تقاضا و فروش زیادی در بازار وجود نداشت و نرخ حواله درهم در یک روز کم‌نوسان عمدتا در محدوده ۶هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت.

کاهش فروش ارز در بازار

همچنین روز سه‌شنبه بیشتر معامله‌گران حاضر نبودند که اقدام به فروش ارز خود کنند. اینکه دلار در یک روز کم‌نوسان بالای مرز ۲۵ هزار تومانی باقی ماند و درهم نیز توانست بالای سطح ۶ هزار و ۹۰۰ تومانی تثبیت شود برای افزایشی‌های بازار خبر خوبی بود. به نظر می‌رسد در صورتی که خبر مثبتی از لغو تحریم‌ها از مذاکرات وین منتشر نشود، دلار با سرعت بیشتری به روند افزایشی ادامه دهد. این در حالی است که دسته دیگری از معامله‌گران اعتقاد دارند اسکناس آمریکایی در سال‌های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده است و ظرفیت افزایش بیشتر را ندارد. البته اگر کاهشی‌ها می‌خواهند دست بالاتر را در بازار ارز به دست بیاورند، در اولین گام نیاز است که دلار را به زیر سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی بازگردانند. در بازار حواله درهم نیز‌ قیمت چنان‌که اشاره شد با احتیاط در مسیر صعودی قرار گرفته است و این مساله به افزایشی‌های دلار کمک خواهد کرد. برای اینکه در بازار درهم نیز کاهشی‌ها دست بالاتر را به دست بگیرند‌،‌ نیاز است که قیمت این ارز به زیر ۶ هزار و ۸۵۰ تومان بازگردد.

سکه در مسیر مخالف دلار

برخلاف رشد قیمت دلار،‌ سکه امامی در مسیر کاهشی قرار گرفت و با ۵ هزار تومان افت به بهای ۱۰ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان رسید. سکه امامی به دلیل حبابی که دارد،‌ تا زمانی که طلای جهانی یا دلار رشد معناداری را تجربه نکنند،‌ دشوار است که در جهت صعودی حرکت کند. دیروز نیز بیشتر معامله‌گران بازار سکه دست به عصا حرکت می‌کردند و ترجیح می‌دادند تا زمانی که نتایج مذاکرات مشخص نشده است، دست به خرید یا فروش خاصی نزنند. چشم معامله‌گران بیشتر به سوی اخبار بود ولی حداقل تا ساعت ۴ بعدازظهر خبر تاثیرگذاری نیز به معامله‌گران منتظر نرسید. نتیجه اینکه قیمت سکه نیز نوسان چندانی را به ثبت نرساند. با وجود روز کم‌نوسان سکه، حفظ مرز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی همچنان برای بازیگران بازار سکه اهمیت زیادی داشت. حفظ این مرز برای آنها به معنای آن است که فلز گرانبهای داخلی کار دشواری برای افت قیمت دارد. سکه در صورتی که بتواند بالای محدوده حیاتی ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی خود را تثبیت کند،‌ با خریداران جدیدی مواجه خواهد شد. دیروز طلای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر صعود معناداری را نشان نداده بود و در محدوده هزار و ۷۳۰ دلار قرار داشت. ولی پس از آن رو به صعود گذاشت و تا ساعت۳۰/ ۷ بعد از ظهر به وقت تهران به ۱۷۴۴دلار رسید. عبور طلای جهانی به بالای سطح هزار و ۷۵۰ دلاری می‌تواند سکه بازان را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کند.

نوسانات قیمت در پشت خط‌ها

در حالی که دیروز در بازار ارز و سکه روند نوسانات چندان قابل توجه نبود،‌ در معاملات پشت خطی روز دوشنبه جنب و جوش زیادی وجود داشت. در آن مقطع زمانی قیمت دلار به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت و حتی سطح ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان را لمس کرد. در بازار سکه نیز این فلز گرانبها در معاملات پشت خطی از محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی فاصله گرفت و توانست خود را به محدوده ۱۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان برساند. با وجود این افت‌ها که در واکنش هیجانی نسبت به آغاز مذاکرات وین صورت گرفت، در روز سه‌شنبه خبری از رفتار هیجانی نبود و سکه و دلار نیز کاهش انتهای وقت روز دوشنبه را پس گرفتند. برخی فعالان با تجربه بازار اعتقاد داشتند در صورتی که قرار باشد، دلار دچار ریزش شود، این اتفاق از پشت خط‌ها آغاز خواهد شد. از نگاه آنها معامله‌گران باتجربه بازار در صورت کاهشی شدن روند اجازه نخواهند داد که آماتورها هم بتوانند در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کنند. به همین رو پس از ساعت کار رسمی بازار در معاملات پشت خطی فروش‌های خود را بالا خواهند برد.

منبع: دنیای اقتصاد