«مجتبی یوسفی»، نماینده مردم اهواز و سخنگوی فراکسیون نیروهای انقلاب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با جلسه فراکسیون نیروهای انقلاب پیرامون قرارداد ۲۵ساله ایران و چین گفت: در ابتدای هفته و اولین روز کاری مجلس در سال۱۴۰۰ در هیات رییسه مصوب کردیم تا موضوعات مهم در جلسات کارشناسی فراکسیون نیروهای انقلاب مطرح شود، در مورد توافق نامه ایران و چین جلسه کارشناسی برگزار شد و از کارشناسان مختلف دعوت صورت گرفت تا نقطه نظرات خود را پیرامون این موضوع مطرح کنند تا فارغ از نگاه های مسئولین، کارشناسان در مجمع عمومی فراکسیون جزییات این سند را مورد بررسی قرار دهند.

او ادامه داد: کارشناسان در جلسه حضور یافتند و توضیحاتی را در این زمینه بیان کردند در این جلسه رییس کمیسیون امنیت ملی نقطه نظراتی را بیان کرد و توضیح داد، این مبحث یک قرارداد نیست بلکه یک نقشه راه بین ایران و چین است و عملا براساس قانون هر معاهده و قراردادی اگر بنا باشد، تعهداتی را برای کشور ایجاد کند حتما باید در مجلس مطرح شود و به عنوان لایحه باشد و مورد نظر نمایندگان مجلس قرار گیرد. 

یوسفی گفت: مباحثی در جهت ظرفیت دو‌ کشور ایران و چین مطرح شد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۲مصرف نفت چین یک میلیون بشکه بوده اما اکنون به ۱۵میلیون بشکه رسیده است، این رشد اقتصادی چین را نشان می دهد. برخی کارشناسان چین را اقتصاد اول دنیا می دانند و این ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری ها و‌ منافع مشترک، محسوب می شود. در بحث معاهدات با کشورهایی که منافع ایران را در نظر می گیرند مشکلی نداریم به جز کشورهایی‌ مثل رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده، آمریکا هم به صورت شفاف اذعان دارد که به دنبال براندازی و نابودی ملت ایران است که در آخرین معاهده با ایران هم شاهد بدعهدی آنها بودیم.

نماینده مجلس یازدهم گفت: تفاوت تفاهم نامه ایران با چین ‌به نسبت‌ امریکا در دیپلماسی سیاسی و نگاه کشورها است. اگر اروپایی ها حاضر باشند منافع و مشترکات کشور جمهوری اسلامی را در نظر بگیرند این آمادگی را داریم که به جز چند کشور محدود که دشمن ملت ایران بودند معاهدات براساس منافع مشترک، بسته شود. آمریکا با دانستن روش های دور زدن تحریم بیشتر بر مردم ایران فشار آورد. 

او در پایان افزود: با چنین معاهداتی که بیشتر وابستگی از دلار خارج شود و دشمنی های چهل ساله با مردم اثر آن کمتر شود با حفظ منافع ملت ایران موافق هم هستیم. 9