شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چطور

به اسم خدمات پس از فروش سرتان کلاه نرود!

با کوچ برندهای لوازم خانگی، چطور به ضمانت، نمایندگی و تعمیرکار اطمینان کنیم؟

تعمیرات

به گزارش همشهری آنلاین، تحریم و کوچ بسیاری از برندهای خارجی از ایران، مشتریان این نوع کالاها را با مشکل روبه‌رو کرده؛ خصوصا حالا که مدتی است تعمیر لوازم خانگی جای خرید آن را پر کرده است، این مشکل بیش از پیش خودنمایی می‌کند. تا آنجا که شکایت‌هایی با عنوان این سودجویی‌ها در پرونده‌های شاکیان خسارت‌دیده به میز اصناف، شوراها و مراکز قضایی افزوده شده است. خانواده‌ای را تصور کنید که یخچال خانه‌اش که از مهم‌ترین کالاهای هر منزلی است، خراب شده. شاید دیگر آن شماره‌هایی که با اطمینان از خرید و خدمات پس از فروش در اختیارش قرار گرفته بود و به‌راحتی می‌توانست مشکلش را در یک تماس مطرح کند، به دردش نخورد. حالا چه باید کرد؟ به‌نظر می‌رسد در چنین بزنگاه‌هایی به جای سردرگمی و تحمیل خسارت‌های بیشتر به خانواده با تماسی اشتباه، باید صبور بود و این مسیر را به درستی طی کرد.

ادعای نمایندگی ‌بودن

شنیده شده که به تازگی از نمایندگی شرکت‌ها با بعضی مشتریان تماس گرفته می‌شود که زمان تعویض فیلتر یخچال‌شان فرا رسیده و بعد از حضور در منزل و تعویض فیلتر با دریافت مبلغ گزافی مشتری را با شوک بزرگی روبه‌رو می‌کنند. در چنین مواقعی چه باید کرد؟ شما در اینجا با مدعیان نمایندگی روبه‌رو هستید. اما صحت و اعتبار نمایندگی‌های لوازم خانگی در ایران چگونه به‌دست می‌آید؟ بعضی از تعمیرگاه‌ها بعد از تماس با مشتری اقدام به تعویض قطعات لوازم خانگی‌شان حتی باکیفیت هم می‌کنند اما بحث در ارتباط با ادعای نمایندگی است. نحوه ارزیابی اعتبار نمایندگی‌های لوازم خانگی در ایران را وزارت صنعت و سایت ایرانیان اصناف برای مردم ایران بسیار راحت کرده است. برای بررسی اعتبار برند لوازم خانگی تحت عنوان نمایندگی، کافی است وارد صفحه بررسی اعتبار نمایندگی لوازم خانگی برندهای مختلف شوید و با وارد کردن یکی از فیلدها به جست‌وجوی نمایندگی رسمی برند لوازم خانگی مورد دلخواه خود بپردازید. توجه کنید که این ارزیابی مربوط به برندهای خارجی است.

خدمات پس از فروش پس از کوچ برندها

کلاهبرداری با عنوان نمایندگی لوازم خانگی با کوچ 2شرکت کره‌ای در ایران عادی شده است. بسیاری از شرکت‌ها چه در قالب فروش و چه در قالب تعمیرات، خود را به‌عنوان نمایندگی رسمی این برندها معرفی می‌کنند. اما با کمی تحقیق و جست‌وجو در اینترنت متوجه می‌شوید که سامسونگ و ال‌جی از ایران کوچ کرده و 2 برند ایرانی خط تولید آنها در ایران شده‌اند. شاید برایتان سؤال شود که بعد از خروج این دو برند، تکلیف خدمات نمایندگی تعمیرات که پیش از این در ایران فعالیت می‌کردند، چه شد؟ این دو شرکت خدمات تعمیر، در کشور به فعالیت خود مانند قبل ادامه می‌دهند و برندهای دیگری را به حوزه خدماتی خود اضافه کرده‌اند. این شرکت‌ها مانند دیگر شرکت‌های خدمات پس از فروش با تولیدکنندگان لوازم خانگی قراردادی دارند که شامل زمان می‌شود و این زمان، انقضایی دارد که برای بررسی بیشتر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم به سایت اصناف ایرانیان مراجعه کنید.

با کجا تماس بگیرید؟

بسیاری از تعمیرگاه‌های لوازم خانگی (مجاز یا غیرمجاز) با تلفن مشترکان برندها یا به‌صورت رندوم با شماره‌های تلفن همراه افراد مختلف تماس می‌گیرند و با این عنوان که از نمایندگی یخچال شما، تماس می‌گیریم و موعد تعویض فیلتر یخچال رسیده یا... اقدام به سودجویی می‌کنند. به یاد داشته باشید که معمولا شرکت‌های خدمات پس از فروش با شما تماس نخواهند گرفت و این شما هستید که هنگام نیاز به خدمات با آنها یا دیگر تعمیرگاه‌های مجاز در شهر خود تماس می‌گیرید. بنابراین به تلفن‌هایی که از شرکت‌ها یا تعمیرگاه‌های مختلف به شما می‌شود پاسخگو نباشید.

اما راهکار دیگر این است که در سامانه 124، می‌توانید گارانتی‌ها را در سامانه جست‌وجو کنید تا از اصلی ‌بودن محصولی که خریده‌اید مطمئن شوید. سامانه اتحادیه لوازم خانگی و سامانه 124 می‌توانند شما را از اعتبار شرکتی که با آن تماس می‌گیرید مطمئن کنند؛ به‌ عبارتی همه شرکت‌های معتبر از این مجوز برخوردارند که خدمات پس از فروش به مردم ارائه کنند؛ چه ایرانی و چه خارجی. پس حتما نام آنها در این سامانه‌ها ثبت شده و شما می‌توانید به راحتی از صحت و سقم آن مطلع شوید.

به یاد داشته باشید که با شماره 118 تماس نگیرید. این سامانه تلفن‌هایی از تعمیرکاران را در اختیار شما قرار خواهند داد که متفرقه و تعمیرکار هستند و نه تعمیرگاه‌ مجاز. برای راحتی بیشتر می‌توانید با شماره‌های اتحادیه تماس بگیرید. حتی برای این که بدانید کدام شرکت‌های ایرانی و خارجی معتبر هستند، اتحادیه می‌تواند به شما مشاوره دهد و راهنمایی‌تان کند. پس در صورت نیاز می‌توانید به این شماره‌ها رجوع کنید و تماس بگیرید؛ 66717548 و 66717549.