شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بخش خصوصی#شفافیت#حوزه#یزد
گفت‌وگو|

اقتصاد رانتی؛ بلای جان اقتصاد کشور

استاندار یزد با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه شفافیت شده است و همچنین با کاهش درآمد‌های نفتی، مبحث رانت تا حدودی کاهش یافته است، گفت: برای رفع این مشکل باید حوزه اقتصادی کاملا شفاف و رقابت پذیر شود و همچنین یک بخش خصوصی قدرتمند شکل بگیرد که مبنای فعالیت آن، رقابت باشد.
محمدعلی طالبی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به مهمترین عیوب اقتصادی کشور اظهار داشت: یکی از مهمترین عیوب اقتصادی، وابستگی اقتصاد کشور به درآمد‌های نفتی است. گرچه طی سال‌های گذشته به‌واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا از این درآمد محروم شده‌ایم اما متاسفانه هنوز نتوانستیم متناسب با کاهش درآمد‌های ارزی‌مان، سیاست‌های جایگزین برای کاهش تاثیر نفت در اقتصاد را  اعمال کنیم. 

وی افزود: اگر با مجموعه سیاست گذاری‌ها درحوزه‌های مختلف اقتصادی بتوانیم، اقتصاد قوی و بدون نفتی را برای کشور پایه گذاری کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم، شرایط اقتصادی‌ کشور بهبود پیدا کند و استقلال مان نسبت به افزایش یا کاهش درآمد‌های متکی به نفت حفظ شود. 

استاندار یزد افزود: یک چالش بزرگ دیگر، وجود اقتصاد رانتی در کشور است؛ اینکه فرصت‌های اقتصادی به‌صورت عادلانه در اختیار همه قرار نمی‌گیرد و رقابت در بسیاری از حوزه‌هایی که می‌تواند باعث افزایش ظرفیت‌های تولید در کشور شود و همچنین باعث افزایش خلاقیت در بین تولید کنندگان ما شود، متاسفانه وجود ندارد.

طالبی اظهار داشت: گرچه طی سال‌های اخیر اتفاقات و اقدامات خوبی در حوزه شفافیت شده است و همچنین با کاهش درآمد‌های نفتی، مبحث رانت‌ تا حدودی کاهش یافته است اما مثل خیلی از کشور‌های در حال توسعه، همچنان از مشکلات و مسائل مربوط به اقتصاد رانتی در حال آسیب دیدن هستیم؛ لذا در این زمینه لازم است که هم حوزه اقتصادی مان کاملا شفاف و رقابت پذیر باشد و هم کمک کنیم یک بخش خصوصی قدرتمند شکل بگیرد که مبنای فعالیت آن، رقابت باشد.
 

انتهای پیام/