شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر خارجه

سامح شکری اعلام کرد؛

واکنش قاهره به شکست مذاکرات مربوط به سدالنهضه

واکنش قاهره به شکست مذاکرات مربوط به سدالنهضه

وزیر خارجه مصر اعلام کرد که مصر هرگز هیچ ضرر و مشکل آبی ناشی از آبگیری سد النهضه را نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر امروز (سه شنبه) تاکید کرد که مصر در صورت آسیب دیدن و ایجاد مشکل در حوزه آب ناشی از آبگیری سد النهضه اقدام خواهد کرد.

وی گفت: قاهره هیچ گونه خسارت آبی به مصر یا سودان در رابطه با سد النهضه اتیوپی را نمی پذیرد. در صورت وارد شدن هرگونه صدمه آبی به مصر، قاهره سناریوهای مختلفی برای حمایت از امنیت آبی خود دارد.

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه چارچوب قبلی مذاکره با وجود تلاش مصر برای ارائه چارچوبی جدید، مثمر ثمر نبوده است، تاکید کرد: مصر اراده سیاسی جدی از سوی اتیوپی برای حل مسئله سد النهضه که سالهاست ادامه دارد، مشاهده نکرده است.

وزیر امور خارجه مصر با بیان اینکه طرف اتیوپی سعی در فرار از هرگونه تعهد درباره سد النهضه را داشته، افزود: با وجود انعطاف پذیری مصر و سودان، اتیوپی تلاش ها را ناکام گذاشت.

پیش از این، وزارت امور خارجه مصر گفته بود که مذاکرات انجام شده در کینشاسا بر سر سد بزرگ النهضه اتیوپی به پیشرفتی نرسیده است و توافقی برای مذاکرات مجدد صورت نگرفت.

قبل از آن، خبرنگار الجزیره از کینشاسا پایتخت کنگو از پایان نشست مربوط به سد النهضه بدون هیج نتیجه ای خبر داده بود.

این در حالی است که وزیر خارجه سودان به الجزیره اعلام کرده بود که موضع اتیوپی مبنی در پیش گرفتن سیاست امرواقع، ناقض قانون بین المللی است.

وی گفته بود: باید اوضاع ۲۵۰ میلیون جمعیتی که در سه کشور به سر می برند مد نظر قرار گیرد. ما به اینجا آمدیم تا درباره مرحله دوم آبگیری سدالنهضه که تهدیدی علیه ماست راهکاری بیابیم.

از سوی دیگر وزارت خارجه مصر هم اعلام کرده بود: مذاکرات کنشاسا پیشرفتی نداشته و به توافقی منجر نشد. اتیوپی پیشنهاد سودان که مورد حمایت مصر است درباره تشکیل کمیته چهارجانبه میانجی گر درباره سدالنهضه را رد کرد. اتیوپی زیر بار هیچ پیشنهاد و آنچه مصر عرضه داشت هم نرفت. این مذاکرات نبود اراده سیاسی نزد حاکمان اتیوپی و تلاش آنها برای تعلل و وقت کُشی را نشان داد.