شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام

روایت رسانه اسپانیایی از نشست وین؛

گام های دیپلماتیک برای نجات برجام

به گزارش منیبان؛ خبرگزاری اسپانیایی افه نوشت: هدف از مذاکرات روز سه شنبه وین، نجات توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران است که آمریکا در دوره «دونالد ترامپ»  در سال ۲۰۱۸میلادی به طور یکجانبه از آن خارج شد.

اگرچه مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با طرف آمریکایی نخواهند داشت و آمریکا باید همه تحریم‌ها را پیش از بازگشت به برجام بردارد و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد، اما این رسانه اسپانیایی مدعی شد که اولین مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن از طریق اتحادیه اروپا، پس از روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پیش بینی شده است.

در این نشست گفت وگوها در حاشیه  نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و اعضای باقیمانده (گروه ۱+۴ متشکل از روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) خواهد بود.

اتحادیه اروپا که مسئولیت برگزاری کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، اطمینان داد که دیدار جدید به دنبال تعیین اقدامات لازم برای لغو تحریم ها و اجرای تعهدات صورت می گیرد و در همین راستا تاکید کرد که تماس های جداگانه ای را بین تمام شرکت کنندگان در برجام با آمریکا پیش خواهد برد.

افه در پایان نوشت: به باور برخی تحلیلگران اولین گام تهیه نقشه راهی برای نزدیک شدن همزمان واشنگتن و تهران است.  

در همین حال خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا با انعکاس اظهارات یک منبع مطلع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی نوشت: ایران در این مذاکرات تنها لغو تحریم های یکجانبه اعمال شده از سوی واشنگتن را خواهد پذیرفت.

این رسانه کوبایی با نقل بخش دیگری از سخنان این منبع آگاه در گفت وگو با پرس تی وی نوشت: در هرصورت، نتیجه جلسه سه‌شنبه اگر غیر از رفع همه تحریم‌های آمریکا باشد، رابرت مالی باید با دست خالی وین را ترک کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که هیچ مذاکره مستقیمی با طرف آمریکایی نخواهند داشت اما آمریکا باید همه تحریم‌ها را پیش از بازگشت به برجام بردارد و به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت موضع رئیس جمهوری درباره لغو تحریم‌ها را کاملا روشن خواند و گفت: هدف نهایی، لغو کلیه تحریم‌هایی است که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده یا اعمال مجدد شده است و ما آماده‌ایم به محض آنکه آمریکا تحریم‌ها را بطور کامل لغو کند به همه تعهدات خود بازگردیم.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه که ریاست هیات ایران را عهده دار بود، پیش تر گفت: «پایان تحریم‌های آمریکا اولین گام برای احیای برجام خواهد بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در حال ارسال یا دریافت پیامی به ایالات متحده آمریکا نبوده و نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین عصر دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک فرقی با نشست‌های قبلی این کمیسیون ندارد، گفت: دستور کار این جلسه رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های مقابل است.

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در روز جمعه ۱۳ فرودین به صورت مجازی آغاز شده بود، روز سه شنبه از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه به ‌وقت محلی (۱۷:۰۰ به وقت تهران) در وین از سر گرفته می‌شود.