شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#نشست وین

مقام اروپایی:

هدف از نشست وین بازگشت کامل و موثر به برجام است

به گزارش منیبان، انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک روز سه‌شنبه در توئیتی تصریح کرد که باید از فضای دیپلماتیکِ حاصل از نشست امروز، برای بازگشت برجام به ریل اصلی استفاده کرد.

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در ادامه جلسات فصلی گروه ۱+۴ در وین برگزار شد. اعضای برجام جمعه گذشته به صورت مجازی تشکیل جلسه داده و در جریان آن چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار دادند. آن‌ها همچنین آمادگی خود را جهت بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند.  

اعضا در پایان موافقت کردند این جلسه (کمیسیون مشترک) را در وین از سر بگیرند تا اقدامات اجرایی مربوط به لغو تحریم‌ها و (اقدامات) هسته‌ای را از جمله از طریق تشکیل جلسات گروه های کارشناسی مشخص کنند.

پیش از برگزاری نشست، رایزنی های فشرده میان هیات های مختلف در وین پایتخت اتریش جریان داشت.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه که ریاست هیات ایرانی را در نشست امروز برعهده دارد دیشب با رئیس هیأت چین و امروز با رئیس هیات روسیه دیدار داشت.

عراقچی همچنین ساعت ده امروز هم با آقای مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک دیدار کرده و آخرین ترتیبات اجرایی مربوط به برگزاری کمیسیون را مرور نمود.  

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.