شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا#قیمت#هواپیما

خلاقیت شرکت‌های هواپیمایی معروف در دوران کرونا

کرونا صنعت هوانوردی را دچار مشکل کرده بود اما خلاقیت خدمه پرواز، فروش بلیط‌های گران قیمت غذاخوری در هواپیما را پر رونق کرد.

پارکینگ هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین، همه‌گیری کرونا کسب و کارهای زیادی را کساد کرد؛ صنعت هواپیمایی اما برای مدتی کاملا متوقف شد و خسارت زیادی دید. بعد از آن بود که مسئولان شرکت‌های هواپیمایی و گروه‌هایی مانند انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) دست به دامن پژوهشگران و مراکز علمی شدند تا حداقل روند سقوط خود را کُند کنند.

اکنون و بازگشت یک سال و اندی از درگیری جهان با کرونا، اگرچه پروازها مجددا دایر شده اما قوانین قرنطینه و توصیه‌های بهداشتی همچنان بر عدم رفت‌وآمدهای غیرضروری تاکید دارند. روند واکسیناسیون نیز آهسته و محدود به کشورهای ثروتمند و گروه‌های پرخطر است و گواهی واکسیناسیون به یکی از پاسپورت‌های سفرهای هوایی و بین‌المللی تبدیل شده است.

در همین اوضاع و احوال، یک خلاقیت جالب به راه نجاتی برای شرکت‌های هواپیمایی و صنایع وابسته به آنها تبدیل شد: بازگشت به کار خدمه هوایی اما اینبار نه به دلیل سفر، بلکه به دلیل صرف غذا.

شاید جالب باشد بدانید که اولین غذای هواپیمایی در پاییز سال ۱۹۱۹ در شرکت «هندلی پیج» (Handley Page) و در مسیر لندن به پاریس سِرو شد که شامل مرغ سوخاری سرد، سالاد میوه و ساندویچ‌هایی ظریف و کوچک بود که در ظرف‌هایی بسیار سبک سرو می‌شد.

خلاقیت شرکت‌های هواپیمایی معروف در دوران کرونا

بعد از آن و بر اساس آنچه در تاریخ صنعت هوانوردی گزارش شده، گاهی هواپیماها برای سرو ناهار توقف می‌کردند و به مسافران میزهای مسافرتی کوچکی داده می‌شد تا همزمان با سوخت‌گیری هواپیما غذای خود را میل کنند. در دهه ۵۰ میلادی پای غذاهای منجمد به پروازها باز و باعث تنوع منوی غذایی شد.

پیش از کرونا اما، سرآشپزهای مشهور، منوهای مجللی را برای غذاهای طول پرواز تنظیم ‌کردند و نه‌تنها غذاها، بلکه وسائل سرو غذا نیز با توجه به کلاس پروازی متفاوت تدارک شد؛ از دیگر سو منوهای غذایی مختلفی نیز در کلاس‌های پروازی بالاتر ارائه می‌شوند که به ملیت شرکت هواپیمایی و مبداء و مقصد پروازی وابسته‌اند. مثلا منوهای هندی، چینی و یا غربی. 

علاوه بر این، تمرکز جهانی بر تغذیه سلامت، افزایش سفرهای هوایی، پیش‌رفت اینترنت و حضور مسافران در شبکه‌های اجتماعی که با اشتراک‌گذاری تصاویر غذاها همراه است و تاثیر مستقیمی بر افزایش فروش بلیط شرکت‌های هوایی دارد، همگی بر پیش‌رفت و تغییر صنعت تهیه‌ غذای هواپیماها موثر بوده‌اند.

تمام این خدمات با لغو و کاهش پروازها دچار بحران شده بودند اما بر اساس گزارش‌هایی که گاردین اخیرا منتشر کرده است، رونق گذشته به هواپیماهای پارک شده بازگشته است؛ شرکت‌های هواپیمایی شروع به سرو غذا در هواپیماهای خود کردند و بلیط این وعده‌های ۳۹۰ پوندی به سرعت تمام شد.

شاید تصور می‌کنید منوی این «رستوران‌های بالدار» به گوشت و مرغ محدود است اما باید بدانید آنچه در حال بازگرداندن رونق از دست رفته شرکت‌های هواپیمایی است منوی غذایی مجلل و متنوع و صندلی‌های از پیش رزرو شده است.

خلاقیت شرکت‌های هواپیمایی معروف در دوران کرونا

به عنوان نمونه، همه «مسافران» غذاخوری نایپون ایرویز (ANA) می‌توانند یک صندلی درجه یک با یک وعده غذایی ۳۹۱ پوندی یا یک گزینه تجاری با حدود نصف قیمت، در یک بوئینگ ۷۷۷ که در فرودگاه هاندا در توکیو، ژاپن، پارک شده است رزرو کنند.

مهمانان غذای خود را قبلا از منوی ژاپنی یا بین‌المللی انتخاب می‌کنند که شامل انواع غذاهای دریایی یا گوشتی با طبخ‌های متنوع، نوشیدنی و دسر است. مسافران در گروه‌های ۶۰ نفری میزبانی می‌شوند. ANA در این ماه، ۲۲ وعده ناهار و شام برگزار می‌کند که هر وعده آن حدود سه ساعت طول می‌کشد.

مشتریان این غذاخوری از تجربه خوشایند صرف غذای با کیفیت در هواپیما گفتند و افزودند با اینکه سرگرمی خاصی در این پرواز وجود نداشت اما کیف‌های مخصوص طول پرواز را نیز دریافت و از لانژ مخصوص برای ورود به رستوران بالدار استفاده کردند.

خلاقیت شرکت‌های هواپیمایی معروف در دوران کرونا

سنگاپور ایرلاینز در اکتبر گذشته، هنگامی که شروع به سرو غذا در دو سوپرجومبوی A۳۸۰ پارک شده در فرودگاه چانگی در سنگاپور کرد، اولین شرکت هواپیمایی بود که از خلاقیت برای نجات خود و صنایع وابسته‌اش استفاده کرد. با وجود قیمت ۳۶۰ پوندی غذاهای این ایرلاین، بلیت‌ها در کمتر از نیم ساعت به فروش رفت.

رستوران‌های بالدار خیلی زود محبوب شدند؛ ANA از فروش آنلاین وعده‌های غذایی از ۱۲ مارس،سه هفته گذشته، ۱.۳ میلیارد پوند درآمد داشته است. هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز از این هفته وعده‌های غذایی کابین درجه یک خود را به قیمت ۸۰ پوند برای تحویل در خانه عرضه می‌کند.

هر بسته شاکل چهار وعده دو نفره با حق انتخاب بین غذاهای گیاهی، ماهی و گوشتی است که در کنار نان و دسر مخصوص ارائه خواهد شد. هواپیمای ملی فنلاند نیز مدتی است فروش غذاهای کلاس تجاری را در یک سوپرمارکت در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی هلسینکی و با قیمت حدود ۱۱ پوند برای هر وعده غذایی آغاز کرده است.

خلاقیت شرکت‌های هواپیمایی معروف در دوران کرونا

حال باید دید با رونق این ابتکار جدید آیا وعده‌های مخصوص کودکان یا غذاهایی برای افرادی که به دلایل مذهبی یا سلامتی رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند نیز به این منوی متنوع اضافه خواهد شد؟