شهر خبر

مهاجرت اولویت اصلی سفر فرستاده ویژه واشنگتن به آمریکای مرکزی


مهاجرت اولویت اصلی سفر فرستاده ویژه واشنگتن به آمریکای مرکزی

فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا به ۳ کشور آمریکایی قصد دارد در جریان سفر ۲ روزه خود به آمریکای مرکزی درباره راهکارهای مقابله با بحران مهاجرت رایزنی کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ریکاردو زونیگا فرستاده ویژه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در جریان سفر دو روزه خود به 3 کشور آمریکای مرکزی یعنی گواتمالا، السالوادور و هندوراس، درباره راهکارهای مقابله با بحران روزافزون مهاجران خارجی با مقام های این کشورها بحث و تبادل نظر کند.

 

بر اساس این گزارش فرستاده ویژه دولت بایدن دوشنبه شب به وقت محلی با آلخاندرو گیاماتی رئیس جمهور گواتمالا دیدار می کند.

این 3 کشور آمریکای مرکزی طی سال های اخیر بخش عمده‌ای از مهاجران خارجی را که به سوی مرز آمریکا روانه شده‌اند، تشکیل داده‌اند.

سفر زونیگا در حالی است که آمارهای رسمی نشان می دهد تعداد مهاجران غیرقانونی که ماه گذشته از مرز آمریکا و مکزیک عبور کرده‌اند، به طور فزاینده‌ای رشد داشته است. این مساله فشارها بر دولت بایدن برای مقابله با بحران مهاجرت در مرز مکزیک را تشدید کرده است.

زونیگا قرار است سه شنبه نیز با سایر مقام های گواتمالایی دیدار کند. دفتر رئیس جمهور گواتمالا ضمن اعلام این خبر افزود: دو طرف همچنین درباره توسعه اقتصادی و مسائل امنیتی مذاکره خواهند کرد.

کاخ سفید نیز اعلام کرده است که فرستاده ویژه آمریکا قرار است بعد از گواتمالا به السالوادور سفر کند.

وزارت خارجه هندوراس نیز اعلام کرد: در حالی که زونیگا قرار است طی هفته جاری به هندوراس سفر کند، وی پیش از این درباره مهاجرت مذاکرات مفصل و جامعی را با وزیر خارجه هندوراس داشته است.

این در حالی است که آمارهای اولیه حاکی است بیش از 171 هزار مهاجر در ماه مارس توسط مقام های آمریکایی در مرز مشترک این کشور با مکزیک بازداشت شده اند که این بالاترین رکورد ماهانه در دو دهه اخیر به شمار می رود.

ثبت رکورد بی سابقه بازداشت مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک نشانگر تشدید بحران انسانی و چالش بزرگی است که دولت جو بایدن با آن روبرو است.

بازداشت این تعداد مهاجران خارجی در مرز مکزیک از آوریل 2000 تاکنون بی سابقه بوده است، یعنی وقتی که بیش از 180 هزار مهاجر بازداشت شدند.

این گزارش افزود: در ماه مارس بیش از 19 هزار کودک مهاجر بدون همراه و 53 هزار عضو خانواده که با همدیگر مسافرت می کردند، بازداشت شده‌اند. بزرگسالان تنها نیز 99 هزار نفر از این آمار را تشکیل داده است.

دولت بایدن برای اسکان کودکان مهاجر جدیدی که به مرز مکزیک رسیده‌اند، با چالش های گسترده‌ای روبرو شده است. بحران شیوع ویروس کرونا نیز به مشکلات دامن زده است.

تعداد مهاجران بازداشتی در ماه مارس با رشد 178 درصدی نسبت به ماه قبل روبرو شده است.

در حالی که جو بایدن هفته گذشته مدعی شده بود که اکثر مهاجران به مکزیک بازگردانده شده اند ولی آمارهای جدید نشان می دهد بیش از 19 هزار نفر که در ماه فوریه در مرز گرفتار و بازداشت شده اند هنوز به مکزیک بازگردانده نشده‌اند.

انتهای پیام/