شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روسیه#افغانستان#وزیر خارجه#پاکستان

لاوروف: هند باید در تلاش‌های صلح افغانستان حضور داشته باشد


لاوروف: هند باید در تلاش‌های صلح افغانستان حضور داشته باشد

وزیر خارجه روسیه در آستانه سفر به پاکستان با مهم دانستن نقش دهلی‌نو در افغانستان تاکید کرد که هند باید در تلاش‌های صلح دولت کابل حضور داشته باشد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، درحالی که هند در نشست «تروئیکای توسعه یافته» در مسکو برای یافتن راه‌حل بحران افغانستان حضور نداشت، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نقش هند را در روند صلح افغانستان مهم خواند.

وزیر خارجه روسیه به «هندوستان تایمز» درباره دلیل عدم نشست هند در این نشست گفت: هند بازیگر مهمی در حل بحران افغانستان است و بدون شک باید در تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از صلح افغانستان شریک باشد.

وی افزود: دهلی‌نو شرکت کننده تروئیکای توسعه یافته درباره افغانستان نیست که در چارچوب آن مسکو در 18 مارس میزبان مشاوره‌های بین الافغانی با هدف تسهیل آغاز روند صلح در این کشور بود.

لاوروف ادامه داد: هند عضو چارچوب مسکو است که کشورهای همسایه افغانستان، کشورهای مهم منطقه و آمریکا را متحد می‌کند. چنین ترکیبی امکان هماهنگی کمک به روند آشتی ملی را براساس اجماع گسترده منطقه‌ای فراهم می‌کند.

وی همچنین خبرداد که همزمان با پیشرفت روند صلح افغانستان، روسیه در نظر دارد تا به برگزاری نشست مسکو ادامه دهد.

«ضمیرکابلوف» نماینده ویژه پوتین برای افغانستان نیز در این دیدار هیئت روسیه را همراهی می‌کند.

روند صلح محور گفت‌وگوی «غنی» با نخست وزیران هند و پاکستان

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مخالفت پاکستان سبب عدم دعوت از هند برای حضور در نشست تروئیکا شده بود و اسلام‌آباد برای عدم حضور نمایندگان دهلی‌نو در نشست استانبول نیز تلاش می‌کند.

لاوروف امروز برای دیدار با سران پاکستانی عازم اسلام‌آباد شده است و براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، مسئله افغانستان از جمله محورهای این دیدار است.

انتهای پیام/.