شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#انتخابات#عراق#واشنگتن

آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به دنبال حضور نیروهای خود در عراق است/ مصاحبه با سیاستمدار کُرد عراقی


آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به دنبال حضور نیروهای خود در عراق است/ مصاحبه با سیاستمدار کُرد عراقی

سیاستمدار کُرد عراقی با تاکید بر اینکه آمریکا از دریچه مذاکرات راهبردی به بقای نیروهای خود در عراق نگاه می‌کند، اعلام کرد که واشنگتن به دنبال تاثیرگذاری بر انتخابات آتی عراق با هدف پیشبرد سیاست‌های چندگانه خود است.

«محمد بازیانی» دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه اقلیم کردستان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص دور جدید مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن که قرار است فردا چهارشنبه از سرگرفته شود، گفت: آمریکا به دلیل سقوط نظام بعثی عراق به نوعی خود را قیم و سرپرست این کشور می‌داند و این سیاست تمامیت خواهی آمریکا امروزه در بخش‌های مختلف عراق دیده می‌شود. آمریکایی‌ها با ادعای همکاری در راستای توسعه دموکراسی در عراق به نوعی این کشور را مرکز پیگیری و اجرای برنامه‌ها و اهداف خود در منطقه غرب آسیا قرار داده اند.

تهدید گروههای تروریستی، بهانه آمریکا برای تداوم حضور در عراق

وی با تاکید بر اینکه «آمریکایی‌ها در رسیدن به اهداف خود در عراق و به تبع آن در منطقه موفق  نبوده‌اند: افزود: واشنگتن اینک نیز از دریچه مذاکرات راهبردی به بقای نیروهای خود در این کشور نگاه می‌کند، حتی اگر امکان حضور نظامی بلندمدت در عراق محقق نشود با پوشش شرکت‌های بزرگ این امکان برای آمریکایی‌ها فراهم می شود که عراق را به عرصه تاخت و تاز خود تبدیل کنند. بنابراین مذاکرات راهبردی با بغداد برای آمریکا خارج از موضوع نظامی، اهداف کلان اقتصادی و امنیتی را در پی خواهد داشت. آمریکا در این مذاکرات بار دیگر تهدید گروه‌های تروریستی و همکاری با عراق در موضوعات امنیتی را با هدف بقای حضور نظامی و میدان دهی بیشتر به خود مطرح خواهد کرد. در عین حال نیز در مذاکرات مورد اشاره بر حمایت آمریکا از مصطفی الکاظمی تاکید مجدد خواهد شد.

حضور آمریکا در هر کشوری منبع آشوب و بحران‌های داخلی است

این سیاستمدار کُرد عراقی در پاسخ به سوالی پیرامون تاکید گروههای مقاومت عراقی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور با توجه به مصوبه صریح پارلمان عراق، گفت: لازم است گفته شود که موضعگیری واحد سیاسی در میان جریان‌های عراقی در خصوص اخراج یا عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور وجود ندارد، حتی برخی از جریان‌ها به دنبال حضور بلندمدت نیروهای آمریکایی در عراق هستند. واقعیت این است که حضور آمریکا در هر کشوری منبع آشوب و بحران‌های داخلی است، هر کشوری که از سوی آمریکایی‌ها اشغال شده است به آسانی به مسیر واقعی خود برنگشته است.

به عقیده بازیانی، مصطفی الکاظمی در خصوص عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق چندان جدی نیست و بیشتر تلاش کرده است جایگاه نیروهای عراقی مخالف اشغالگری آمریکا تضعیف شود.

دبیرکل جنبش اصلاح و توسعه اقلیم کردستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی پیرامون تفاوت دیدگاه مسئولان اقلیم کردستان و دیگر جریان‌های عراقی در موضوع حضور نیروهای آمریکایی، گفت: کُردها و حتی اهل سنت عراق معتقدند که عراق هنوز به جایگاهی از ثبات و تحکیم داخلی و خارجی خود نرسیده است و آنان حضور یک قدرت جهانی را در این مرحله لازم می دانند، این واقعیت را می توان در اظهارات و دیدگاه‌های مسئولان کُرد و برخی از جریان‌های عراقی لمس کرد. عدم حضور دولت مرکزی قدرتمند در عراق با تاکید بر کسب اعتماد ملی و رسیدگی به وضعیت تمامی مناطق کشور در خلق چنین وضعیتی موثر بوده است.

نقشه واشنگتن برای انتخابات آتی عراق

محمد بازیانی در ادامه به موضوع انتخابات اکتبر آینده عراق پرداخت و تاکید کرد که آمریکایی ها به شدت به دنبال تاثیرگذاری بر این پروسه هستند تا افرادی به پارلمان آینده عراق راه یابند که مدافع حضور نظامیان این کشور باشند، در مرحله کنونی نیز با توجه به قانون جدید انتخابات عراق، تمرکز آمریکایی‌ها بر شخصیت‌هایی است که از هر حوزه انتخابیه ممکن است دارای جایگاه اجتماعی و آرای بیشتری باشند. اما واقعیت عراق این است که مردم به دنبال دولت و پارلمانی هستند که به وضعیت اسفبار کنونی خدمات رسانی‌ها، بهبود امنیت، رفع بیکاری و مبارزه با فساد اهتمام بیشتری داشته باشند زیرا تجربه منتخبین گذشته و مسئولان دولتی در عراق از دید مردم موفق نبوده است.

وی خواستار حضور گروههای مقاومت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شد و گفت: وضعیت کنونی عراق می‌طلبد که این گروهها نیز به سمت و سوی مبارزه پارلمانی هدایت شوند، حضور نیروهای توانمند در عرصه‌های مختلف عراق برای مردم این کشور به یک ضرورت تبدیل شده است، بنابراین لازم است این گروهها نیز با شرکت در مبارزات پارلمانی و خدمات رسانی اجتماعی، جایگاه خود را بیش از پیش تحکیم بخشند.

انتهای پیام/