شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای امنیت#مجلس

پژمانفر در گفتگوی مشروح با مهر:

پرونده آخوندی در اصل ۹۰ باز شد/بررسی زمین خواری‌ها در شورای امنیت

پرونده آخوندی در اصل ۹۰ باز شد/بررسی زمین خواری‌ها در شورای امنیت

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از بررسی تخلفات عباس اخوندی در این کمیسیون خبر داد و گفت: بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی آخوندی است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر از تلاش اعضای این کمیسیون برای ارتقا جایگاه نظارت کمیسیون اصل نود خبر داد و گفت: باید اصلاحاتی در آیین نامه داخلی مجلس ایجاد شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در آیین نامه فعلی تعداد اعضای کمیسیون ۸ نفر پیش بینی شده که نسبت به تعداد سایر کمیسیون ها تعداد کمی است. پیش از این کمیسیون اصل ۹۰، ۳۵ عضو داشته است. تلاش داریم با اصلاح آیین نامه داخلی بتوانیم مانند کمیسیون های دیگر تعداد بیشتری عضو اصلی داشته باشیم تا بتوانیم نظارت قوی تری اعمال کنیم.

سه اصلاح اساسی در روند بررسی پرونده تخلفات در کمیسیون اصل نود

نماینده مشهد با بیان اینکه از ابتدای دوره یازدهم تا امروز حدود ۴۰۰ شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شده است گفت:  در آیین نامه جدید کمیسیون پیش بینی کرده ایم که شکایات ارائه شده حتما مورد بررسی قرار گیرد و موضوعاتی که مربوط به طرز کار دستگاه ها نیست  به شکایت کننده اعلام شود. زیرا وظیفه کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی به شکایت مربوط به طرز کار قوای سه گانه است.

 پژمان فر با تاکید بر لزوم بررسی  منشا تخلفات گفت: گاهی منشا تخلفات قوانین موجود است که باید اصلاح شود، در این صورت کمیسیون اصل نود طرحی برای اصلاح قوانین ارائه می کند، که در صورت اصلاح آیین نامه داخلی بدون نوبت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اصل تود گفت: در صورتی که تخلفات مسئولان اجرایی اثبات شود، پرونده به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.

وی تصریح کرد: تلاش داریم تا ضعف قوانین را مورد بررسی قرار داده و برای رفع این ضعف ها طرح ارائه دهیم. معتقدیم باید پیشنهادات کمیسیون اصل ۹۰ برای اصلاح قوانین در اولویت بررسی قرار گیرد در حال حاضر گزارشات کمیسیون اصل ۹۰ بدون نوبت در اولویت قرائت صحن قرار .

حجت الاسلام پژمانفر معرفی مسئولان متخلف از سوی کمیسیون اصل نود به قوه قضاییه را از اختیارات قانون این کمیسیون خواند و گفت: تلاش داریم این اقدام ر ا به صورت جدی انجام دهیم تا امروز برخی مسئولان به قوه قضاییه معرفی شده اند در ماجرای نهاده های دامی نیز مسئولان متخلف به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰  در مجلس ادامه داد: خوشبختانه مسئولان با مشاهده جدیت کمیسیون اصل ۹۰ در راستای اصلاح رویه ها قدم برداشتند تا از ارجاع پرونده هایشان به قوه قضاییه جلوگیری شود.

پرونده ویژه کمیسیون اصل نود برای بررسی نقش رئیس‌جمهور در التهابات بازار ارز

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی پرونده تخلفات ارزی گفت: پرونده ویژه ای در این خصوص در کمیسیون اصل ۹۰  تهیه شده، برای ما مسلم است تخلفاتی در ماجرای التهابات بازار ارز شکل گرفته است. تخلفات مسئولان مختلف در دستگاه های اجرایی در این موضوع در حال بررسی است. حتی تخلفات رئیس جمهور نیز در این خصوص در حال بررسی است. تلاش داریم با جمع بندی این پرونده متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی کنیم. تلاش داریم قبل از اتمام دولت این پرونده را به قوه قضاییه ارسال کنیم.

وی اظهار داشت: التهابات بازار سکه و طلا نیز در کمیسیون اصل ۹۰ در حال بررسی است، سکه های طلا بدون حساب و کتاب به فروش رسید و تخلفات زیادی در این خصوص شکل گرفت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: گزارش تخلفات در نهاده های دامی در صحن علنی قرائت شد از همان زمان پیش بینی می کردیم که به واسطه کوتاهی های صورت گرفته از ناحیه دستگاه های متولی، بازار مرغ و گوشت دچار مشکلات اساسی خواهد شد. همان روزها بنده مصاحبه ای داشتم و اعلام کردم  که با ادامه این روند شب عید مرغ به قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان خواهد رسید. این اتفاقات تصادفی نیست بلکه ناشی از سوء مدیریت است پیش از این کشور ما صادرکننده این محصول بود.

وی با اشاره به بررسی پرونده فولاد در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: کمیسیون صنایع طرحی را برای حل مشکلات فولاد آماده کرده است. در تولید، قیمت گذاری و عرضه فولاد در بورس مشکلات اساسی وجود دارد که در کمیسیون اصل ۹۰ و صنایع مورد بررسی قرار گرفته است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به بررسی ویژه پرونده تخلفات در بازار بورس در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: تلاش داریم در مرحله اول به مسئولان و دستگاه ها را برای حل مشکلات کمک کنیم. عمده مشکلات بازار بورس ناشی از مداخلاتی است که از سوی برخی افراد در این بازارصورت گرفته است.

وی ادامه داد: مداخلات دولت، بازار بورس را با چالش جدی مواجه کرده است. متاسفانه مشکلات بازار بورس به عملکرد دولت و شخص رئیس جمهور برمی گردد، اظهارات رئیس جمهور باعث شد حجم نقدینگی وارد بورس شود در حالی که زیرساخت ها آماده نبود و مشکلات جدی برای مردم ایجاد شد.

پیگیری جدی کمیسیون اصل نود برای اجرای قانون چک

وی با اشاره به تلاش های کمیسیون اصل ۹۰ برای اجرای قانون چک گفت: در سال ۹۷ قانون چک مورد اصلاح قرار گرفت تا مشکلات فراوانی که در حوزه چک وجود دارد حل شود. میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون چک بین مردم گردش دارد، این عدد بسیار بالایی است. درصد قابل توجهی از جرایم در این قالب شکل می گیرد و اکثریت کسانی که به دلیل جرایم غیرعمد زندانی شده اند کسانی هستند که مشکلات چک دارند.

پژمان فر افزود: متاسفانه قانون چک اجرا نشده بود، باید اقدامات اجرایی این قانون در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ انجام می شد اما تا امروز هیچ اقدامی انجام نشده بود در تعامل جدی و با استفاده از ابزارهای نظارتی اجرای قانون چک را پیگیری کردیم. با ورود کمیسیون اصل ۹۰ قانون چک که از سال ۹۷ معطل مانده بود در حال اجراست. بانک مرکزی برای اجرای کامل این قانون مهلت چهار ماهه ای را از ستاد کرونا گرفته بود اما با پیگیری های کمیسیون اصل ۹۰ قانون چک اجرایی شد، با اجرای کامل این قانون جلوی پولشویی ها گرفته خواهد شد و مشکلات مردم در حوزه چک حل خواهد شد. اقدام کمیسیون اصل ۹۰ برای اجرای قانون چک بسیار مهم بود.

وی با اشاره به پیگیری های کمیسیون اصل نود در مورد واکسن کرونا گفت: واکسن کرونا نگرانی های بسیاری را برای مردم ایجاد کرده بود و رسانه ها فشار می آوردند که واکسن کرونا از هر جایی خریداری شود، کمیسیون اصل نود ورود کرد از یک تیم باتجربه در حوزه واکسن دعوت کرد و گزارشی تهیه نمود، جمع بندی کمیسیون این بود که واکسن های آمریکایی و واکسن های دیگر قابل اعتماد نیستند. این گزارش جو بدی که در جامعه برای خرید واکسن از انگلیس و آمریکا ایجاد شده بود را از بین برد.

ورود کمیسیون اصل ۹۰ به پرونده سیاسی بورسیه‌ها

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به بررسی پرونده بورسیه ها گفت: در ابتدای دولت یازدهم این پرونده باز شد که با سیاسی کاری به دنبال حذف برخی افراد بودند. با پیگیری های کمیسیون اصل نود برخی عزیزان جذب دانشگاه ها شدند اما برخی افراد بلاتکلیف هستند که تعیین تکلیف خواهند شد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به بررسی پرونده محصولات تراریخته در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: گزارشی در این خصوص در کمیسیون در حال بررسی است دستگاه های متولی چندین بار به کمیسیون اصل ۹۰ دعوت شده اند و این گزارش در حال تکمیل است.

گام مهم کمیسیون اصل نود برای ایجاد شفافیت اقتصادی

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های کمیسیون اصل نود در مجلس یازدهم  راه اندازی سامانه هایی است که از لحاظ قانونی، دولت مکلف به راه اندازی آنهاست، اما متاسفانه چندین سال است به بهانه های مختلف این سامانه ها راه اندازی نشده اند برخی از زیرساخت ها و سرورهای این سامانه ها خریداری شده اما تا امروز راه اندازی نشده است، مانند سامانه های مالیاتی و گمرک. اگر این سامانه ها در کشور راه اندازی شوند به دلیل شفافیتی که ایجاد می شود جلوی بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد یکی از سامانه های مهمی که باید تاسیس شود سامانه مسکن و کاداستر است.

پرونده تخلفات آخوندی در کمیسیون اصل نود باز شد

وی با اعلام خبر تشکیل پرونده خاص برای بررسی تخلفات آخوندی گفت: بخش زیادی از این پرونده مربوط به تخلفات شخصی ایشان است. اسناد و مدارک این تخلفات در حال جمع آوری است آقای آخوندی در حوزه مسکن هیچ اقدامی انجام نداد و به این کار افتخار می کرد. برخی مجوزها از سوی ایشان صادر شده که تخلف بوده است، اعضای خانواده ایشان از رانت آقای آخوندی برای دستیابی به برخی منافع سوءاستفاده کرده اند. علاوه بر این در وزارتخانه راه و شهرسازی از سوی ایشان اقداماتی صورت گرفته که موجب ضرر و زیان بیت المال شده است همه این موارد در قالب یک پرونده در حال بررسی است. در صورت لزوم افراد برای بررسی این پرونده احضار خواهند شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: پرونده وزارت بهداشت مبنی بر کوتاهی این وزارت خانه در زمینه طب سنتی در کمیسیون اصل نود درحال بررسی است.

ورود شورای عالی امنیت ملی به پرونده های زمین‌خواری

وی تغییر کاربری زمین ها و زمین خواری را از  پرونده های های بزرگ در کمیسیون اصل ۹۰ خواند و گفت: این موضوع به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است، معتقدیم این مساله در سطوح عالی مطرح و حل شود با آقای شمخانی جلسه ای داشتم ایشان نیز پذیرفتند که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی پرونده‌های زمین‌خواری کار سختی است افراد زیادی به این فساد ورود کرده اند باید خلاءهای قانونی در این زمینه بررسی و رفع شود.

غربگرایانی دنبال استحاله انقلاب با تئوری سازش هستند

پژمانفر در بخش دیگری از صحبت های خود درباره ادعای بی اختیاری رئیس جمهور گفت: جریان اصلاحات و اعتدال تلاش داشتند مسیر گفتمان کشور را تغییر دهند و با تئوری سازش انقلاب اسلامی را دچار استحاله کنند. در منطقه و جهان شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم. در مصر چنین اتفاقی رخ داد و جریان سازش مسیر انقلاب مصر را تغییر داد. سازش کاران معتقدند که مسیر نجات و توسعه کشور سازش با آمریکاست و باید کدخدایی آمریکا را بپذیریم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: دولت اعتدال در امتداد تئوری پردازی های دولت اصلاحات حرکت کرد، نهایتا وقتی جریان اصلاحات و اعتدال دیدند تیرشان به سنگ خورده و نتوانستند مشکلات کشور را حل کنند نقشه جدیدی طراحی کردند و اعلام کردند رئیس جمهور بی اختیار است و سکان تصمیم گیری در کشور در دست رئیس جمهور نیست.

پژمانفر با انتقاد از فرافکنی های دولت گفت: این ادعا کذب است، سکان اجرایی کشور هشت سال در دست دولت بوده و مشکلات موجود ناشی از بی تدبیری دولت است.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: ولع اصلاح طلبان و اعتدالیون برای دستیابی به کرسی های قدرت متناقض با ادعاهای آنهاست.

نماینده  مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت هاست و دولت نباید حل مشکلات را معطل رفع تحریم ها بگذارد. باید به صورت جهادی وارد عرصه شده و مشکلات کشور را حل کند.

وی در خصوص علت عجله دولت در تصویب برجام گفت: شکست پروژه برجام ناشی از عجله دولت در تصویب این معاهده بود ما معتقد بودیم آمریکایی ها بدعهد هستند. متاسفانه دولت امتیازات زیادی به آمریکا و اروپا داد  و شکست پروژه برجام ناشی از ضعف دیپلماسی کشور بود اعتماد یک طرفه به آمریکا و اروپا که هیچ صداقتی نداشتند کشور را با مشکلات جدی رو به رو کرد.