شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کشورهای جهان

بهترین و بدترین کشورهای جهان از لحاظ بهداشت و سلامتی

بهترین و بدترین کشورهای جهان از لحاظ بهداشت و سلامتی

کشورها را می‌توان با معیار‌های مختلفی مانند امن‌ترین، ثروت‌مند‌ترین، خوش‌حال‌ترین و سایر معیارها سنجید. در این متن، با استناد به موسسه Legatum به کشورهایی می‌پردازیم که در بهترین وضعیت سلامت و بهداشتی قرار دارند. لازم به ذکر است که اضافه کنیم این رتبه‌بندی‌ها مطلق نیستند و ممکن است بر اساس معیارهای دیگری، تغییر کنند. این آمار از میان 167 کشور مختلف در جهان گردآوری شده است و اصلی ترین معیارهای آن عبارت بوده‌اند از:

  • میزان سلامتی ساکنین یک کشور
  • میزان دسترسی ساکنین یک کشور به خدمات بهداشتی و درمانی
  • عملکرد نظام بهداشت و سلامت یک کشور
  • نرخ میرایی و برآمد سلامتی ساکنین یک کشور

10 کشوری که در بهترین وضعیت سلامت و بهداشتی قرار دارند

طبق این موسسه، کشورهایی که با توجه به معیارهای فوق در بهترین وضعیت سلامت و بهداشتی قرار دارند، عبارتند از:

  1. سنگاپور (بهترین)
  2. ژاپن
  3. کره جنوبی
  4. سوئیس
  5. ایسلند
  6. دانمارک
  7. نروژ
  8. لوکزامبوزگ
  9. سوئد
  10. ایتالیا

سنگاپور

نگاهی بر کشورهایی که در وضعیت بهداشتی عالی به سر می‌برند

شیوع ویروس کووید 19 به عنوان یک معضل همگانی، ملاکی شد تا وضعیت بهداشتی کشورهای مختلف به طور دقیق‌تری آزموده شوند. در این میان، کشورهایی بودند که عملکردی بسیار عالی برای مهار ویروس کرونا انجام دادند و کشورهایی که ضعیف‌تر عمل کردند. در لست سکند پیش‌تر به این 2 موضوع پرداخته شد و این‌بار از نگاه bbc به چندی از سالم‌ترین کشورهایی که عملکرد مناسبی برای مقابله با کرونا از خود نشان‌ دادند، می‌پردازیم.

کره جنوبی

کره جنوبی از معدود کشورهایی در جهان بود که آمادگی لازم برای مقابله با بیماری نظیر ویروس کرونا را داشت. در سال 2015 نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس (MERS) که میکروبی از خانوده کرونا ویروس بود، در خاور میانه و عربستان سعودی برای نخستین بار مشاهده شد و پس از شیوع آن، حتی کشورهای آسیایی دیگری را مانند کره به چالش کشید. پس از مهار ویروس مرس در کره جنوبی، این کشور آمدگی لازم برای مقابله با چنین ویروس‌هایی حتی مسری‌تر را فراهم کرد. برخی از اقدامات بهداشتی کره جنوبی در مورد مهار ویروس کرونا عبارتند از: انجام 450.000 تست در روز (یک درصد از جمعیت)، نصب دوربین‌های حرارتی در نقاط مختلف شهر و مراکز پر رفت و آمد و به کارگیری تجهیزات پزشکی مدرنی که دارای هوش مصنوعی هستند.

 

سلامت و بهداشت

آلمان

کشورهای واقع در اروپای غربی، تلفات و ضررهای جبران ناپذیری را ناشی از کرونا متحمل شدند. اما در این میان، کشور آلمان حتی با جمعیت بیشتر نسبت به کشورهایی چون بریتانیا و ایتالیا نه تنها آمار مبتلایان و جانباختگان کمتری را ثبت کرد، بلکه تعداد بهبود یافتگان کرونایی نیز در این کشور بسیار بالا رفت. دلیل موفقیت آلمان در این زمینه به میزان بیمارستان، مراکز ICU، تست‌های روزانه، تخت و دکترهای بیشتری خلاصه می‌شود که در دیگر کشورهای همسایه وجود نداشت. همچنین دولت آلمان را از دیگر عوامل تاثیر گذار این موضوع می‌توان نام برد که با اعلام قرنطینه‌ سراسری در 16 ایالت، این کشور و محدویت‌های مسافرتی شیوع این بیماری را کم‌رنگ‌تر کرد. طبق فهرست prosperity آلمان در رده دوازدهمین کشور برتر از لحاظ بهداشت و سلامت قرار می‌گیرد.

ژاپن

ژاپن دارنده یکی از بهترین وضعیت‌های بهداشتی در جهان است که در این فهرست، پس از سنگاپور جایگاه دوم را بدست آورده است. البته به دلیل جمعیت غیر قابل مقایسه‌ای که این دو کشور با یک دیگر دارند، حتی می‌توان ژاپن را در صدر سالم‌ترین کشور جهان نیز قرار داد. درباره وضعیت ویروس کرونا در این کشور، یک جمله را می‌توان نسبت داد: «پیشگیری بهتر از درمان است». ژاپن یکی از اولین کشورهایی بود که متوجه تهدیدات جدی ویروس کرونا شد و با انجام تدارکات لازم تا حد بسیاری از ورود این ویروس به کشور جلوگیری کرد. در حال حاضر، ژاپن با جمعیت حدودا 126 میلیون نفری خود کمتر از 9000 نفر را دلیل ابتلا به کرونا از دست داده است.

 

تست کرونا

10 کشوری که در بدترین وضعیت سلامت و بهداشتی قرار دارند

در آخر بد نیست تا نگاهی به کشورهایی داشته باشیم که طیق آمار Legatum در بدترین وضعیت سلامت و بهداشتی قرار دارند. به طور کلی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه‌‍ای عمده‌ترین سهم از این آمار را تشکیل داده‌‌اند که 10 کشور نخست این آمار به ترتیب عبارتند از:

  1. کامرون
  2. لیبریا
  3. گینه استوای
  4. گینه
  5. سومالی
  6. سیر الئون
  7. نیجریه
  8. لسوتو
  9. سودان جنوبی
  10. جمهوری آفریقای مرکزی (بدترین)

 

سلامت و بهداشت

منابع: bbc و prosperity