شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#رئیس جمهور#افغانستان

اشرف غنی: جامعه جهانی برای تامین صلح پایدار در افغانستان تضمین دهد


اشرف غنی: جامعه جهانی برای تامین صلح پایدار در افغانستان تضمین دهد

رئیس جمهور افغانستان در آستانه نشست ترکیه اعلام کرد که جامعه جهانی باید برای تامین صلتح پایدار و پایان جنگ در این کشور تضمین‌های لازم را ارائه کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که جنگ افغانستان باید پایان یابد و جامعه جهانی نیز ضمانت‌های لازم را ارائه کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که آمریکا پیش از این طرح حکومت مشارکتی دولت کابل و طالبان را مطرح کرده بود و در نشست ترکیه نیز طرف‌های دخیل در مسائل افغانستان درباره آن بحث خواهند کرد.

اشرف غنی چندی قبل در واکنش به طرح آمریکا برای ایجاد دولت موقت و انتقالی با طالبان نیز تصریح کرد: «انتقال قدرت از طریق انتخابات برای ما یک اصل غیر قابل معامله است».

رئیس جمهور افغانستان در دیدار با بزرگان، افراد متنفذ قومی و علما در کابل گفت که ادامه جنگ و خونریزی پذیرفتنی نیست، ما خواستار صلح عادلانه و پایدار در این کشور هستیم و هدف مطلوب ما نیز افغانستان مستقل، مردم سالار و متحد است.

وی هفته گذشته در نشست قلب آسیا در تاجیکستان گفت: «من با قوت از برگزاری انتخابات در سریعترین زمان ممکن حمایت می‌کنم، بزرگترین افتخار من این خواهد بود که قدرت را به جانشین خود که از طریق انتخابات تعیین شده واگذار کنم».

اتحادیه اروپا: تغییر شتابزده قدرت در افغانستان ثبات نمی‌آورد

با این حال، قرار است نشست صلح استانبول بر اساس پیشنهاد «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان درباره بررسی حکومت مشارکتی دولت کابل و طالبان در 16 آوریل برگزار شود.

رئیس جمهور افغانستان پیش از این نیز در مخالفت با طرح واشنگتن برای ایجاد دولت انتقالی در این کشور طرح جایگزینی را مبنی بر برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه کرده است.

انتهای پیام/.